statystyki

Praca tymczasowa: Zmienią się obowiązki ewidencyjne przy umowach-zleceniach

autor: Łukasz Kuczkowski27.10.2016, 09:26; Aktualizacja: 27.10.2016, 10:06

Ewidencja wykonania zlecenia ma być domeną pracodawcy użytkownika. Jednak to agencja w umowie z nim powinna ustalić, jak liczyć godzinę pracy, oraz wprowadzić tryb reklamacji w razie nieprawidłowości w ewidencji

Reklama


Od 1 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1265). Nowelizacja ustanawia minimalną wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia, a także wprowadza obowiązki ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych w takiej formie. Zasadniczym celem zmian jest przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych przez pracodawców. Powstaje jednak pytanie, kogo w praktyce będzie dotyczył wprowadzony przez ustawodawcę obowiązek ewidencjonowania przepracowanego przez zleceniobiorcę czasu. [ramka]

Obowiązek ewidencjonowania godzin wykonywanego zlecenia nowelizacja wprowadza również do relacji pomiędzy pracodawcą użytkownikiem a agencją pracy tymczasowej. Taki obowiązek nie będzie jednak ciążył na agencji, mimo że to ona zawiera umowę-zlecenie z osobą wykonującą obowiązki na rzecz pracodawcy użytkownika. Będzie on natomiast obciążał tego ostatniego.

Przedmiotem ewidencji ma być liczba godzin wykonanego zlecenia. Wydaje się to zasadne, skoro to pracodawca użytkownik sprawuje faktyczny nadzór nad zleceniobiorcą i zarządza jego czasem pracy. Jaki będzie zatem cel tej ewidencji? Po jej przekazaniu przez pracodawcę użytkownika agencji ta druga (ale również podmioty trzecie – np. sam zleceniobiorca czy organy kontrolne) będzie przede wszystkim weryfikowała, czy płaci co najmniej stawkę minimalną za każdą godzinę wykonanego zlecenia. W końcu rozliczenie między agencją a zleceniobiorcą nie musi wcale opierać się na stawce godzinowej. W grę może bowiem wchodzić m.in. wynagrodzenie akordowe czy wynagrodzenie uzależnione od złożonej przez pracodawcę użytkownika liczby reklamacji. Niekoniecznie natomiast taka ewidencja będzie podstawą rozliczenia pomiędzy tymi podmiotami. W grę mogą wchodzić inne zasady rozliczenia odwołujące się do innych ewidencji prowadzonych przez strony czy przekazywanych informacji. Nie ma bowiem przeszkód, aby pracodawca użytkownik płacił agencji nie tylko za rzeczywisty czas poświęcony na wykonanie zlecenia, lecz także za osiągnięte efekty lub nawet za gotowość do jego wykonywania.

Zmiana celu

Konieczność prowadzenia ewidencji przez pracodawcę użytkownika nie będzie wcale nowością na rynku. Zmiana polega na nałożeniu na pracodawcę użytkownika prawnego obowiązku jej prowadzenia.


Pozostało jeszcze 61% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane