Osoby zatrudnione w Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), które wykonują czynności kontrolne, od przyszłego roku zyskają dodatkowy urlop. Jeśli legitymują się co najmniej 10-letnim stażem na takim stanowisku, otrzymają dodatkowe sześć dni wypoczynku. Zatrudnionym od co najmniej 20 lat będzie przysługiwać dodatkowe 12 dni wolnego. Takie zmiany przewiduje opublikowana już nowelizacja ustawy o PIP z 8 lipca 2021 r. (Dz.U. poz. 1529).
Nowe przepisy zrównają uprawnienia urlopowe w PIP z tymi przysługującymi w Najwyższej Izbie Kontroli. Obie te instytucje podlegają bezpośrednio Sejmowi RP (a nie np. odpowiedniemu ministerstwu). Obecnie jednak tylko zatrudnionym w NIK przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy (jeśli wykonują czynności kontrolne i legitymują się odpowiednim stażem). Po zmianach uprawnienie takie – na analogicznych zasadach – będzie przysługiwać też inspektorom pracy. To sukces Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy (ZZPPIP), który złożył do Sejmu petycję w sprawie wprowadzenia dodatkowego wypoczynku. Sejmowa komisja ds. petycji uznała ją za zasadną i przedłożyła projekt do prac legislacyjnych. Uchwalone przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2022 r.
– Naszym podstawowym celem było zrównanie uprawnień z tymi przysługującymi w NIK. Dodatkowy wypoczynek umożliwi też lepszą regenerację, co może przyczynić się do zmniejszenia liczby osób korzystających z urlopów na poratowanie zdrowia. Inspektorzy będą mieć też czas na samodokształcanie się, które jest niezbędne w naszej pracy – wskazuje Przemysław Róziewicz, przewodniczący ZZPPIP.
Pozostało
62%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama