Obecnie obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mają płatnicy rozliczający składki za więcej niż pięć osób. Po zmianach obowiązek ten obejmie wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do pięciu pracowników, i tych, którzy płacą składki tylko za siebie.

"Do 30 grudnia br. wszyscy płatnicy składek – osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – powinni mieć konto na PUE ZUS. Mogą to zrobić osobiście lub upoważnić kogoś do dostępu do roli płatnika na PUE ZUS" – wskazuje, cytowany w komunikacie, rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

Jak dodaje, jeżeli płatnik składek samodzielnie nie założył profilu na PUE ZUS, ale udzielił pełnomocnictwa do swojej roli płatnika np. księgową lub pracownika biura rachunkowego, to znaczy, że płatnik ma już swój profil.

Reklama

"PUE ZUS to ułatwienie dla przedsiębiorców. Aby zachęcić płatników składek do zrobienia tego już teraz, ZUS prowadzi kampanię informacyjną, której celem jest pomoc w założeniu profilu do końca roku jak największej liczbie osób" – podkreśla Żebrowski.

Reklama

Płatnicy składek mogą spodziewać się kontaktu telefonicznego, e-mailowego lub listownego ze strony ZUS. Wsparcie jest udzielane klientom również bezpośrednio we wszystkich placówkach ZUS, w trakcie e-wizyty w ZUS i na infolinii pod numerem Centrum Obsługi Telefonicznej.

Aby założyć profil na PUE ZUS trzeba wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk "Zarejestruj w PUE" (na górze strony). Następnie należy wybrać, dla kogo zakładany jest profil – do wyboru jest rejestracja: "Dla Ciebie", "Dla przedsiębiorców" oraz "Dla firm". Formularz rejestracyjny różni się nieznacznie zależnie od dokonanego wyboru.

Po wybraniu rejestracji "Dla przedsiębiorców", poza danymi osobowymi, trzeba wpisać NIP.

Kolejnym krokiem jest wybranie sposobu rejestracji. Można to zrobić za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna), za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl) lub za pomocą formularza rejestracji.

Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.

Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk "do rejestracji"), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.(PAP)

Autorka: Karolina Kropiwiec

kkr/ joz/