Związkowcy: kwotowa waloryzacja emerytur może być niekonstytucyjna

22.11.2011, 16:42; Aktualizacja: 22.11.2011, 18:35

Zawarta w expose premiera Donalda Tuska propozycja zmiany systemu waloryzacji rent i emerytur z procentowej na kwotową może być niekonstytucyjna - uważają przedstawiciele organizacji związkowych, z którymi rozmawiała PAP.

wróć do artykułu

Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:PAP
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (35)

  • Real 1953(2011-11-22 21:07) Zgłoś naruszenie 00

    Nie ma żadnych powodów aby różnicować warunki nabywania uprawnień emerytalnych przez kobiety i mężczyzn. Wszyscy powinniśmy być traktowani jednakowo w świetle zapisów konstytucji.
    Istniejące zróżnicowanie warunków nabywania uprawnień emerytalnych oraz wszystkie te istniejące przywileje to rozwiązania niekonstytucyjne - powinny one raz na zawsze zniknąć i to jak najszybciej.
    Każde inne rozwiązanie będzie zwykła protezą , rozwiązaniem tymczasowym , które więc w niedalekiej przyszłości będzie musiało być kolejny też raz zmienione. A przecież wielkim walorem systemu emerytalnego winno być ustabilizowane i niezmienne prawo w tym obszarze . Wszelkie kolejne ( oczywiste w kontekście obecnych chaotycznych i w gruncie rzeczy bezsensownych zamierzeń rządu )zmiany bądą nadal destabilizować i niszczyć pozytywne relacje społeczne.
    A przecież aby rozwiązać istniejące problemy , związane z systemami emerytalnymi wystarczyłoby mieć odrobinę wyobraźni , odpowiedzialności oraz zaufania do mądrości i zapobiegliwości zwykłych ludzi , w których to rękach powinna być decyzja o momencie odejścia na emeryturę .Wystarczyłoby tylko ściśle i bez żadnych wyjątków powiązać jej wysokość z prognozowaną długością życia ( tj. okresem pobierania świadczenia ) i wartością zgromadzonego kapitału na indywidualnym rachunku.
    Wówczas można byłoby ustawić dla wszystkich minimalny wiek przejścia na emeryture np. na 55 lat , a i tak zdecydowana większość ludzi dobrowolnie pracowałaby znacznie dłużej niż obecnie , tj. dokładnie tyle ile pracować powinni a finanse systemu byłyby zbilansowane.
    Czy to jest możliwe ? oczywiście , wystarczy zobaczyć co się już dzieje z tymi , którzy nabyli uprawnienia do emerytur pomostowych. Dzisiaj publikowany na ten temat artykuł potwierdza to zjawisko.
    Aby ludzie mogli podejmować odpowiedzialne i trafne decyzje , również prawo winno być bardzo stabilne - niezmienne. To , że się często zmienia , że obowiązują te wszystkie idiotyczne przywileje - skutkuje tym , że ludzie myślą tylko o tym aby nie przegapić szansy aby załapać sie jeszcze na najkorzystniejszą ( nie wiadomo jak długo jeszcze trwającą ) dla siebie regulację prawną ( okazję ).
    Niestety większość polityków to durnie , pozbawieni wyobraźni i odpowiedzialności - bredzą w mediach na taka skalę że aż trudno uwierzyć , że można opowiadać takie dyrdymały , że można być na tyle ograniczonym , a mimo wszystko sprawować istotne funkcje w tym nieszczęsnym kraju. .
    Dowód : Tusk czy też Rostowski bredzą o tym , że jakoby głównym napędem ich działań w zakresie reformowania systemu emerytalnego jest troska o to aby Polacy mieli wyższe świadczenia emerytalne. A ci wszyscy o których tak niby się troszczy Tusk i ten drugi - protestują i nie chcą tej troski. Czyżby więc nie chcieli wyższych świadczeń emerytalnych ?

    Odpowiedz
  • klakier(2011-11-22 21:07) Zgłoś naruszenie 00

    Panowie Związkowcy- cyt."może być niekonstytucyjna"- to ZRÓBCIE ją konstytucyjną. POWINNA być rewaloryzacja emerytur -- K W O T O W A. Dla przykładu: KONKORDAT jest NIEkonstytucyjny, jesteśmy Państwem ŚWIECKIM,a PŁACIMY na Watykan konkordat 10mld/rok,a całkowite utrzymanie kościołów i kleru w Polsce kosztuje Polaków ok.20mld/rok... to chore !!, Polacy będą "ZDYCHAĆ" z BIEBY i NĘDZY, przez PAZERNOŚĆ jp2 i głupoty p.Wałęsy i p.Suchockiej, którzy podpisali w/w umowę z Watykanem,a także powinni PONIEŚĆ karę za NADUŻYCIE władzy, jak p.Tymoszenko na Ukrainie.

    Odpowiedz
  • glodny(2011-11-23 08:46) Zgłoś naruszenie 00

    POdwyżka, o pardon!, kwotowa waloryzacja emerytur i rent dla premiera przed rokiem była niekonstytucyjna i nie zdecydował się na nią!!! Co się teraz zmieniło? To proste!, kryzys u drzwi wymusza sPOsób liczenia i "oszczędności" kosztem świadczeniobiorców z ZUS - szarych obywaleli Polski - dla kolesi na Zieloną Wsypę!!! (bo NIE WOLNO ruszać np. CIT - teraz sPOro mniejszy, niż np. w bogatych NIemczech - ale to kolesi!!!
    Wg GD z 21.11.2011 waloryzacja procentowa w marcu 2012r. wynioslaby przy średniej emeryturze ok. 1800 zł - 90 zł/mies., a (wg tejże GP - ale w innym artykule!) waloryzacja kwotowa, to - od marca 2012 - równo po 60 zł/mies. Przy prawie 10 mln swiadczeniobiorców (emerytów i rencistów z systemu powszechnego) dale dla "swoich kolesi" i urzędasów oszczędności w budżecie:
    25 zł x 10 mies. x 10 mln. = ok. 2,5 miliarda złotych!!! Dobrze główkujesz Donald's (ksywa za Wyborczą), bardzo dobrze!!!
    Za kilka lat, przy waloryzacji kwotowej, bez uwzgledniania podwyżek płac i inflacji, emerytury bedą prawie równe - bo głodowe - dla wszystkich szaraków.
    Mam jeszcze dla rządu nastepną proPOzycję: nowelizacja ustawy o rentach i emeryturach - od 2013 roku każdemu emerytowi równo PO symbolicznej złotówce!!!

    Odpowiedz
  • Andy(2011-11-23 11:43) Zgłoś naruszenie 00

    Przez wiele lat uczyłem się,ciężko pracowałem i dzięki temu zdobyłem stanowiska i przyzwoicie zarabiałem ale też z ponosiłem odpowiedzialność za kierowane firmy i pracowników .Jednocześnie odprowadzałem odpowiednia wysoka składkę do ZUS( swego czasu nawet od pełnego wynagrodzenia bez możliwości zaliczenia jej w pełni na poczet emerytury). Teraz kiedy jestem na solidnie i uczciwie wypracowanej emeryturze ten rząd chce mi zwaloryzować moje świadczenie o taka samą kwotę jak ludziom , którzy nie uczyli się ,pracowali często byle jak, nie podejmowali wyzwań i odpowiedzialności za innych .Oznacza to ,że to ja będę dopłacał do nich z tego co ja odłożyłem w ZUS - do d... z taką filozofią nagradzania za solidną pracę przez całe życie! NIE CHCĘ DOPŁACAĆ DO EMERYTUR TYCH WSZYSTKICH LENI , OBIBOKÓW I NIEUDACZNIKÓW.
    Rozumiem oczywiście ,że pewna grupa ludzi słabych, chorych, niepełnosprawnych itd powinna w ramach solidaryzmu dostawać jakieś dodatkowe zasiłki/renty od Państwa ale te nie powinny uszczuplać mojej wypracowanej i zwaloryzowanej PROCENTOWO emerytury lecz być wypłacane z innego funduszu- choćby z tych pieniędzy które tak lekką "konkordatową" ręką rząd płaci niezmiernie bogatemu kościołowi katolickiemu!

    Odpowiedz
  • krakussknera(2011-11-23 16:44) Zgłoś naruszenie 00

    Brawo Andy. Piękny komentarz.Popieram w całej rozciągłości.

    Odpowiedz
  • Anna(2011-11-24 16:54) Zgłoś naruszenie 00

    Tez popieram,i absolutnie nie zgadzam sie z waloryzacją kwotową.To jest bezprawie i niech młodzi nie wierzą,że jak będą dłuzej pracować,to większą będą mieli kiedys emeryturę/vide ostatni "pomysł"władzy/

    Odpowiedz
  • krzysztof(2011-11-24 19:47) Zgłoś naruszenie 00

    popierqm ABSOLUTNIE TYLKO WALORYZACJA KWOTOWA.

    Odpowiedz
  • Miś1947(2011-11-24 19:49) Zgłoś naruszenie 00

    Absolutnie nie zgadzam się z waloryzacją procentową. Co to za nonsens.

    Odpowiedz
  • bono(2011-11-24 20:16) Zgłoś naruszenie 00

    Andy jestem za.

    Odpowiedz
  • %%%%%(2011-11-25 15:06) Zgłoś naruszenie 00

    waloryzacja tylko i wyłącznie PROCENTOWA. my obecnie na emeryturach budowaliśmy Polskę dla naszych dzieci i wnuków a teraz jeszcze mamay ratować budżet bo żąd jest nie udolny.

    Odpowiedz
  • ekonomista(2011-11-25 17:11) Zgłoś naruszenie 00

    Nikt nie pyta jak będzie waloryzowana tzw KWOTA BAZOWA ,która stanowi podstawę do wyliczania rent i emerytur.To wążne dla wszystkich którzy w 2012 i dalszych latach przechodzic będa na emerytury i renty.Jeśli nie bedzie waloryzowana procentowo to jak ???kwotowo jest niemożliwe.I co ludzie przechodzić będa na emeryrutry i renty wg kwoty bazowej z 2011 r???Kolejny ukryty szwindel rządu.Oj coś za dużo tych szwindli.

    Odpowiedz
  • Jamak(2011-11-26 07:27) Zgłoś naruszenie 00

    ANDY-POPIERAM W CAŁEJ ROŚCIĄGLOŚCI .TYLKO WALORYZACJA PROCENTOWA,DLA LUDZI UCZCIWIE I CIĘŻKO PRACUJĄCYCH.
    TYLKO LENIE I OBIBOKI ORAZ NASZ RZĄD CHCĄ KWOTOWEJ ,BO NA NIEJ ZYSKAJĄ,KOSZTEM INNYCH.

    Odpowiedz
  • Graza(2011-11-26 19:50) Zgłoś naruszenie 00

    Brawa, brawo Andy to co nam prpopnuja to ochlapy w stosunku do rent i emerytur socjalnych dla ludzi ,ktorzy zadna praca się nie pokalali

    Odpowiedz
  • ed(2011-11-27 11:08) Zgłoś naruszenie 00

    haaha ty "procent' toście nam zbudowali chyba Etiopie

    Odpowiedz
  • nie dajcie sie okraść(2011-11-28 08:17) Zgłoś naruszenie 00

    Kwotowa rewaloryzacja jest zwykłym oszustwem panie premierze nie można na jednej szali stawiać tych którzy przepracowali dwadzieściaparę lat w dobrych warunkach z tymi którzy przepracowali ponad 45 lat w najgorszych syfach często poza domem w delegacjach tracąc zdrowie i życie rodzinne płacąc duże składki ...to jest zwykłe oszustwo kradzież i wielka nieuczciwość...tak premierze Tym którzy z powodów niezawinionych mają małe emerytury należy pomóc ale nie kosztem innych emerytów

    Odpowiedz
  • Emeryt(2011-11-28 09:20) Zgłoś naruszenie 00

    Andy masz rację. Już kilkakrotnie pisałem, że co prawda mamy jednakowe żołądki, ale niejednakowo pod sufitem. Ja również przez kilkadziesiąt lat uczciwie pracowałem. Osiągnąłem to co osiągnąłem. Ale jeśli teraz mam dostać taką samą podwyżkę emerytury co przysłowiowa sprzątaczka, której narzędziem była miotła, szczotka i odkurzacz (za które zresztą nie odpowiadała materialnie) to ja dziękuje za taka sprawiedliwość. I żeby było jasne. Żadna praca nie hańbi. Ale jest jakaś gradacja pensji.

    Odpowiedz
  • da4(2011-12-01 09:55) Zgłoś naruszenie 00

    prosze sie zastanowic nad forma pozwu zbiorowego przeciwko pomyslom premiera

    Odpowiedz
  • waldi-46(2011-12-03 14:25) Zgłoś naruszenie 00

    kwotowa bardziej sprawiedliwa bo ludzie ciężko pracowali za małą kasę która wtedy była a cwaniacy ***** robili a mieli niesprawiedliwie dużą kasę po znajomościach i korupcji .

    Odpowiedz
  • zew(2011-12-07 12:58) Zgłoś naruszenie 00

    premier przywódcą tłuszczy, brawo!

    najwięcej zyskają krusowcy Pawlaka, do których i tak całe życie państwo dokładało

    przekaz jest jasny - najlepiej całe życie się obijać, popijać jabola i łapać fuchy, a na starość państwo i tak nam dołoży kosztem tych co uczciwie pracowali

    Odpowiedz
  • JAN(2011-12-07 14:13) Zgłoś naruszenie 00

    DEBILE RZĄDOWI I ZWIĄZKOWI , KAŻDY MA TAKĄ EMERYTURĘ JAKĄ WYPRACOWAŁ,JA PRACOWAŁEM DO 68 LAT(50LAT) NA 1.5 ETATU A MÓJ SĄSIAD DO 53 LAT I NIE GODZĘ SIĘ BY TEN NIERÓB MIAŁ DOSTAĆ TYLE SAMO PODWYŻKI CO JA

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane