statystyki

Wiek emerytalny może być przyczyną zwolnienia

autor: Łukasz Guza14.10.2010, 03:00; Aktualizacja: 14.10.2010, 13:07

Pracodawcy mogą automatycznie zwalniać pracowników, którzy osiągnęli wiek emerytalny, jeśli tak stanowi wewnętrzne prawo państwa członkowskiego UE.

reklama


reklama


Przepisy krajowe, które dopuszczają rozwiązanie stosunku pracy z powodu osiągnięcia przez pracownika wieku emerytalnego, nie są sprzeczne z prawem unijnym. Tak orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 12 października 2010 r. (sygn. C-45/09). Zwolnienie z pracy ze względu na wiek emerytalny nie jest przejawem dyskryminacji, o ile przepisy, które je dopuszczają, zostały wprowadzone ze względu na ważny cel prowadzonej przez państwo polityki zatrudnienia i rynku pracy.

– Oznacza to, że również nasz ustawodawca lub partnerzy społeczni (w układzie zbiorowym) mogą wprowadzić przepisy, które będą przewidywały zwolnienia pracowników ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego – mówi Bartłomiej Raczkowski, radca prawny z Kancelarii Prawa Pracy Bartłomiej Raczkowski.

Tłumaczy, że wyrok nie zmieni znacząco obecnej sytuacji polskich pracowników i pracodawców. W orzeczeniu z 21 stycznia 2009 r. Sąd Najwyższy orzekł bowiem, że na podstawie krajowych przepisów niedopuszczalne jest zwolnienie pracownika wyłącznie z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego (sygn. akt. II PZP 13/08). Jego zdaniem to przejaw dyskryminacji.

Wyrok ETS nie zmienia jego znaczenia, o ile ustawodawca nie wprowadzi przepisów, które będą dopuszczać do zwolnienia ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego. Firmy nie powinny więc zwalniać starszych pracowników, powołując się wyłącznie na orzeczenie ETS.

– Wyrok trybunału to sygnał dla państw członkowskich, że z powodu ważnych celów polityki zatrudnienia mogą one różnicować sytuację pracowników ze względu na wiek – mówi Piotr Wojciechowski z Kancelarii Prawa Pracy Piotr Wojciechowski.

Podkreśla, że jednocześnie potwierdza on zgodność z prawem niektórych rozwiązań, które już teraz stosują pracodawcy. Na przykład w regulaminie zwolnień grupowych mogą zamieszczać osiągnięcie wieku emerytalnego jako jedno z kryteriów zwolnienia. Często jest ono wskazywane jako np. drugie kryterium po likwidacji stanowiska pracy danej osoby.

Wyrok ETS potwierdza też zgodność z unijnym prawem krajowych przepisów szczególnych, które już teraz przewidują możliwość rozwiązania stosunku pracy ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego przez osoby wykonujące określony zawód.

Rozwiązanie takie zawiera m.in. ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.) oraz ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458). Przepisy te są zgodne z prawem unijnym, o ile możliwość zwolnienia tych pracowników jest uzasadniona ważnym celem dotyczącym polityki zatrudnienia lub rynku pracy.

59,3 roku miała średnio osoba odchodząca w 2009 roku na emeryturę z ZUS

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

  • matka(2010-10-16 23:40) Odpowiedz 00

    Ula, ale o to chodzi aby wykończyć ludzi TUŻ przed emeryturą!! To jedna z wielu metoda na ogromne apanaże dla rządzącej śmietanki oraz ogromne wpływy w OFE-bo nie jest już dziedziczne !!

  • barabara(2010-10-15 11:10) Odpowiedz 00

    Kogo my wybieramy to przecież my głosowaliśmy na tych niedouczonych ministrów,skandal gdzie są ekonomiści .Im jest ciepło i miło na tych ministerialnych posadkach.Zamiast dać instrumenty możliwości do trworzenia miejsc pracy to tak się znęcają nad tymi co mają liche emeryturki czy renty i tak dobijają tych ludzi.Wolą dać głodowe zasiłki dla bezrobotnych niż stworzyć dla nich możliwość zarobkowania.W ten sposób sami zmuszają nas do zarobkowania w szarej strefie która ma się coraz lepiej.Niech oddadzą pieniądze do budżetu Ci, którzy najpierw je ukradli poprzez korupcę,marnotrastwo majątku , prywatyzacje ,złe decyzje np (dopalacze) teraz będą płacić odszkodowania bo znowu ktoś coś nie dotyczytał.To skandal . Najpierw chcą wydlużyć wiek emerytalny ale jak emeryci chcą dodatkowo pracować to nie będa mogli Bo co - przyczynią się do wzrostu produktu krajowego.Boże patrzysz i nie grzmisz

  • Robespierre(2010-11-18 10:27) Odpowiedz 00

    Emeryci ************** z rynku pracy!!!

  • emeryt(2010-10-22 14:54) Odpowiedz 00

    Większość emerytów nie zarabia tylko dorabia ,który młody będzie pracował w ochronie świątek, piątek i niedziela 280 godzin w miesiącu po 3 zł na godzinę

  • M.J.(2010-10-21 14:29) Odpowiedz 00

    Do 22: Pani ,zamiast pomstować na pracujących emerytów, powinna popierać związkowy projekt "emerytury bez względu na wiek po przepracowaniu 35 lat/składkowyych/ dla kobiet. Nie wiem dlaczego, w naszym społeczeństwie przeważa tendencja, do równania "w dół", zamiast działań zmierających do poprawy warunków życia dla wszystkich! A u nas pokutuje myślenie: Ja mam źle, to inni nie mogą mieć lepiej. Pozdrawiam. Do 23: młody pracownik: Emeryci, którzy osiągają wysokie dochody, mają emerytury, zawieszane z urzędu. Pozdrawiam.

  • młody p[racownik(2010-10-20 19:05) Odpowiedz 00

    jestem za zwolnieniem z pracy emerytów osiągających wysokie dochody z tego tytułu a często pracują że mają znajomoąci i plecy a nie są przydatni na zajmowanym staniowisku

  • Bezrobotna Rocznik 54(2010-10-20 09:34) Odpowiedz 00

    Czy Państwu nie wstyd, aby pracownik po 36 latach pracy zwolniony z pracy musiał się tułać po Bezrobociu, gdzie jest traktowany jak "INTRUZ". Przez te lata płaciłam składki : emerytalną, rentową itp... Dziś nie mam prawa do emerytury. Dlaczego nie ma możliwości alternatywnej dla ludzi pracy z długim stażem. Czy ja więcej odłożyłam, czy ten co pracował 20 lat???. Oszczędności należy zacząć od siebie RZĄDZIE!!!

  • ola(2010-10-19 22:44) Odpowiedz 00

    Po co kłamano,że każdy może pracować po 50 roku życia? Kiedy rząd wprowadzi przymusowa eutanazję ? Proponuję w dniu przejścia na emeryturę- dla każdego pracownika indywidualnie , żeby nie było ludobójstwa!

  • sfd(2010-10-19 22:23) Odpowiedz 00

    W języku angielskim to się chyba nazywa "ageism".

  • ula(2010-10-15 22:59) Odpowiedz 00

    jezeli ktos przepracowal 40lat to powinien isc na emeryture a nie sie meczy az sie wykonczy

  • Klemens(2010-10-14 14:14) Odpowiedz 00

    Nie umiemy albo nie chcemy żyć normalnie,jak społeczeństwa,gdzie ludzie są sobie zwyczajnie,bezinteresownie życzliwi.Wstrętne,komunistyczno-zbrodnicze,rozkułaczanie kułaka tkwi głęboko w głowach wielu mentalnych proletariuszy.Oczywiście nie w pierwotnej,wymyślonej przez pionierów sloganu,formie.Znowu robimy coś nie dla człowieka ale przeciwko niemu.Bandytyzm wczesnego komunizmu polegał na tym,iż sądzono,że jeśli zabiorą kułakowi/kamienicznikowi/ to biedoty nie bedzie.Życie pokazało,że to nieprawda.Przybyło /po rozkułaczaniu/ biedaków a ubyło bogatszych.Ludzie umierali z głodu.Teraz się nowym mentalnym proletariuszom wydaje,że jeśli wypędzą z pracy emeryta, to młodym poprawią ich los.Znowu czyimś kosztem.Co za czasy!
    Emerytura to prawo a nie obowiazek.Człowiek,który mimo nabycia tego prawa,chce pracować nadal, powinien być wspierany a nie krytykowany.
    Opamiętajcie się,ludzie! Tworzenie miejsc pracy nie może polegać na zatrudnianiu jednych poprzez wypędzanie innych.

  • Do pani Fedak(2010-10-15 11:38) Odpowiedz 00

    Pani Minister ,

    prosimy o naprawienie krzywdy jaką Pani wyrządziła ludziom z długim stażem pracy 35 +, pozbawiając ich prawa do przejścia na emeryturę jednocześnie dokładając im 5 lat pracy w konsekwencji czego skazała ich Pani na nędze. Tak się nie postępuje w państwie prawa, za które się uważamy.Pani program aktywizacji zawodowej 50+ polegający na możliwości pobierania świadczenia emerytalnego bez konieczności rozwiązywania stosunku pracy to niewypał, z którego teraz rząd się wycofuje. Czekamy na drugi ruch ze strony rządu: pozwolić odejść na emeryturę osobom z baaardzo długim stażem !

  • młody(2010-10-15 11:44) Odpowiedz 00

    Są ludzie, którzy maja całkiem wysokie emerytury i nie wiwdomo po co daleju siedzą na stanowiskach, a młodsi nie mają pracy. Po co starszym ludziom tyle kasiory?... Co by się stało, gdyby żyli nieco skromniej i dali szansę młodym? Ano, jak mówił imć Papkin: Każdy siebie ma na względzie, a drugiego za narzędzie! Ja też nie rozumiem sensu cytowanego wyroku SN i uważam, że po osiągnięciu pełnego wieku emerytalnego powinno się obowiązkowo przechodzić na emeryturę zwalniając miejsce pracy dla młodszych, którzy nie mają z czego żyć.

  • bez pracy na zasiłu 1954(2010-10-14 23:34) Odpowiedz 00

    POPIERAM 10 I 12 MACIE RACJE

  • POlityczny złodziej Donald okradł(2010-10-14 07:14) Odpowiedz 00

    zatrudnionych w dotychczasowych szkodliwych i niebezpiecznych warunkach pracy.
    Stwierdził ON w TV,że Ustawa dla takich osób musi być zmieniona gdyż nikt w przeszłości nie odprowadzał do ZUS-u za te osoby dodatkowych składek w związku z Ich przywilejem emerytalnym. Zaraz po tej wypowiedzi ten besczelny oszust rozpoczął wyprzedaż państwowych zakładów pracy budowanych onegdaj z zysków które od tych ludzi inkasował BUDŻET zamiast odprowadzać je jako składki do ZUS za tak zatrudnionych.
    Ustawa o pracownikach zatrudnionych w szkodliwych i niebezpiecznych warunkach pracy została zmieniona -nowa - nie dość ,że nie uwzględniała Ona faktycznego czasu pracy tych pracowników zatrudnionych w przeszłości w zakładach energetycznych ale dokonano swoistego przemianowania stanowisk - zmieniono doktrynę zapisów USTAWY– (de/fakto ustawa znowelizowana zamieniła uprawnienia dla pracowników z osób zatrudnionych w niebezpiecznych i szkodliwych warunkach pracy na osoby których błąd w pracy może zaszkodzić gospodarce lub środowisku naturalnemu. np. nastawniczowie bloków energetycznych czy decydenci !) Innym osobom faktycznie zatrudnianym w niebezpiecznych i szkodliwych warunkach uprawnienia odebrano .Chyba tylko dlatego ,że w myśl nowej doktryny obecnych VIPów takich złych warunków się obecnie i z przeszłości nie wykazuje!!!
    Osoby zatrudniane w Energetyce w dekadach rządów komunistycznych i postkomun lat 80 ,90 ,2000 były zmuszane do pracy przy produkcji energii w soboty ,niedziele,święta i inne dni ,i znaczna ilość takich pracowników ma przepracowane za te lata nawet po 1000dni w ponad-ustawowym czasie pracy ( tj. faktycznie nadpracowane 5 lat pracy licząc roczne dniówki robocze) w warunkach szczególnie szkodliwych i niebezpiecznych przy remoncie i eksploatacji bloków energetycznych .
    Obecnie doprowadzono do całkowitego absurdu:dla przykładu Pani Minister Fedak jako kobieta ( w wieku60 lat) odejdzie wcześniej na emeryturę (choć prace o prawdziwych warunkach szkodliwych i niebezpiecznych zna tylko z Internetu) ,--niż ludzie którzy od lat 80 są zatrudnieni na stanowiskach remontowych i eksploatacyjnych przy blokach energetycznych w warunkach dotychczasowo uznawanych za szkodliwe i niebezpieczne i dodatkowo pracowali jak jeszcze raz podkreślam w przeszłości nawet około 1000 dni czyli 5lat roboczych!!!- Cóż to za społeczna sprawiedliwość?--cóż to za jaskrawe bezprawie!
    Ale to nie wszystko – jak łatwo jest sobie wyobrazić pracownicy tacy mają często już kłopoty ze zdrowiem a co za tym idzie mają problem z dopuszczeniem przez lekarzy zakładowych do pracy na Ich stanowiska pracy a przypomnijmy”" Przeciwwskazanie lekarskie do wykonywania choćby jednego obowiązku należącego do czynności na zajmowanym stanowisku pracy uzasadnia wypowiedzenie umowy o prace -wyrok Sądu Najwyższego z 16 grudnia 1999r. sygn .akt I PKN 469/99 "- pracodawcom już często tacy wyeksploatowani pracownicy nie są potrzebni więc co rząd Donalda Tuska zamierza z Nimi zrobić - ???-zapewne będzie chciał Ich wypuścić przez komin w Oświęcimiu gdzie ostatnio Donald się POjawił.

  • ala 1954(2010-10-14 23:27) Odpowiedz 00

    Popieram : bezrobotna ---oszukana-54

  • oszukana-54(2010-10-14 19:04) Odpowiedz 00

    Do 10: bezrobotna :)
    Całkowicie się z Tobą zgadzam jestem takiego samego zdania popieram Cię w 100 % masz rację .Jak można pozwolić było na coś takiego aby odejść na wcześniejsza emeryturę i dalej pracować nie rozwiązując umowy o pracę? Rządzący zrobili to dla siebie ! darmozjady i obiboki siedzą i uchwalają bzdety.
    Oszukali Nas dołożyli 5 lat pracy a przeciez kiedyś obiecywano nam ,że jeśli nie zapiszemy się do drugiego filara wówczas przejdziemy na emeryturę w wieku 55 lat!
    Jeśli ktoś zapiep...sza fizycznie to po 40 latach pracy chętnie by posiedział w domu i odpoczął .Wcześniejsza emerytura lub zakaz pracy .!Jedno źródło dochodu ! Jeśli ktoś osiągnął wiek emerytalny i ma siłę to niech otworzy swoją działalność gospodarczą i niech tyra jego wola .Miejsca pracy powinni w te miejsce zajmować młodzi ludzie - kiedy oni wypracują 40 lat ?

  • Czy rzad sie boi niskich emerutur z OFE?(2010-10-14 17:24) Odpowiedz 00

    Ja uwazam, ze osoba moze pracowac na etacie nawet do 70 roku zycia i brac emeryture kapitalowa z OFE, czyli na dzien dzisiejszy kilkadziesiat zlotych. Z ZUS nie ma kapitalowej emerytury, pieniadze sa wyplacane na biezaco. "Wirtualny kapital" sluzy tylko do wyliczenia wysokosci emerytury zusowskiej. W ZUS obowiazuje zasada Bismarckowska.
    W tej ustawie z 2008 r. o emeryturach kapitalowych, jesli zapisano, ze pracujacy po siagnieciu wieku emerytalnego moze pracowac i pobierac emeryture kapitalowa, no to tylko powinna byc emerytura kapitalowa czyli z OFE.
    Uwazam, ze rzad powinien wyjasnic spoleczenstwu, dlaczego podjeto decyzje o mozliwosci pracy na etacie i rownoczesnego pobierania emerytury, czesto tylko zusowskiej, ktora kapitalowa nie jest.

    A moze rzad sie boi jak ognia niskich emerytur z OFE i "kombinuje jak kon pod gore".

  • bezrobotna(2010-10-14 15:50) Odpowiedz 00

    A mnie "wypędzili" z pracy po 36 latach pracy u jednego pracodawcy. Jestem na zasiłku dla bezrobotnych w oczekiwaniu na świadczenie przedemerytalne (całe 725,00 zł.). Czy to jest ta tzw. sprawiedliwość społeczna ? RZĄDZĄCY OPAMIĘTAJCIE SIĘ !
    Panie Klemensie czy wie Pan jak skrzywdzono roczniki od 1954 pozbawiając ich prawa do emerytury, dokładając 5 lat dodatkowej pracy jednocześnie pozwalając wcześniejszym emerytom pobierać świadczenie emerytalne bez rozwiązania stosunku pracy ? To jest właśnie ten chory pomysł pani Fedak na aktywizację zawodową 50+, z którego najwyższa pora się wycofać.

  • as(2010-10-14 13:42) Odpowiedz 00

    A może przy okazji tych ''REFORM'' wprowadzić przepis,że - EMERYTURA po 40 latach pracy skladkowej i 60 latach zycia i ewent kapital początkowy-tylko ile-300 000 , 400 000zł
    Że emeryt nie zarobił na swoją emeryturę -TE BREDNIE może opowiadać tylko ignorant- przecież przez 20 lat sprzedają te ''RUINY'' po PRLU-zarobili milardy,mieli odkładać z tego 10% na fundusz demograficzny/emerytalny i CO ???

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane