statystyki

Można wystąpić z OFE

autor: Bartosz Marczuk18.02.2009, 14:05; Aktualizacja: 18.02.2009, 14:39

Osoby, którym przynależność do otwartego funduszu emerytalnego uniemożliwia skorzystanie z emerytury wypłacanej tylko z ZUS, mogą zrezygnować z drugiego filaru.

Reklama


Reklama


Od 5 lutego 2009 r. zmieniło się brzmienie art. 183 ustawy regulującej sposób wypłaty emerytur przez ZUS. Przepis ten decyduje o sposobie wypłaty tzw. emerytury mieszanej. Przysługuje ona osobom osiągającym wiek emerytalny w latach 2009-2013. W praktyce są to przeważnie kobiety, które w tym czasie skończą 60 lat. Ich świadczenia z ZUS będą obliczane częściowo na nowych, a częściowo na starych zasadach. Do 5 lutego, żeby zyskać prawo do emerytury na starych zasadach, nie można było być członkiem otwartego funduszu emerytalnego. Teraz osoby, które mają prawo do emerytury mieszanej, ale przynależność do OFE uniemożliwia im skorzystanie z tradycyjnego świadczenia, mogą - na swój wniosek - wystąpić z OFE. Wtedy ich pieniądze z funduszu trafiają do budżetu, a ZUS traktuje takich emerytów, jakby nigdy nie należeli do drugiego filaru. Tym samym nie otrzymają oni emerytury okresowej z funduszu emerytalnego, ale za to wyższe będą ich emerytury z ZUS.

Rząd tłumaczy, że wprowadzenie nowego rozwiązania jest podyktowane tym, że odchodzący w najbliższych latach na emeryturę powinni mieć możliwość wyboru, czy chcą pozostać w OFE, czy uzyskiwać świadczenie wyłącznie z ZUS. Bezpośrednią przyczyną wprowadzenie tej modyfikacji jest chęć zrekompensowania skutków panującej od ponad roku bessy na giełdzie oraz tego, że wbrew deklaracjom, nie wprowadzono tzw. funduszy B, czyli bezpiecznych form oszczędzania.

Osoby, które będą musiały podejmować decyzję o tym, czy pozostać w OFE i otrzymywać świadczenie z kapitałowe z ZUS oraz emeryturę okresową z OFE, czy też wypisać się z funduszu i nabyć prawo do emerytury mieszanej, muszą sprawdzić, co im się bardziej opłaca. W praktyce jest to dosyć trudne, zwłaszcza gdy chodzi o wyliczenie emerytury na starych zasadach. Dlatego eksperci wskazują, że wraz z możliwością wystąpienia z OFE ZUS powinien zostać zobowiązany do przedstawiania ubezpieczonym szacunków emerytur z dwóch filarów i z jednego. I to zanim emeryt podejmie ostateczną decyzję. Wydaje się, że te postulaty rząd weźmie pod uwagę i zobowiąże ZUS do informowania o wysokości obydwu wariantów świadczeń.

CZĘŚĆ EMERYTURY NA STARYCH, A CZĘŚĆ NA NOWYCH ZASADACH

Dla osób, które osiągną wiek emerytalny w:

• 2009 r. - 80 proc. emerytury będzie obliczone na starych zasadach, a 20 proc. na nowych, czyli kapitałowych

• 2010 r. - odpowiednio 70 proc. i 30 proc. emerytury będzie wyliczone na starych i nowych zasadach

• 2011 r. - 55 proc. i 45 proc.

• 2012 r. - 35 proc. i 65 proc.

• 2013 r. - 20 proc. i 80 proc.

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. nr 8, poz. 38).

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

  • Ewa(2012-08-19 11:37) Odpowiedz 00

    czy moge sie wypisac z OFM i wybarac skladki sgromadzone na koncie

  • zxc(2009-05-03 09:26) Odpowiedz 00

    60 lat pracy-mężczyzna i 35 lat pracy-kobieta i EMERYTURA. Kto chce,ma możliwość i zdrowie niech dalej pracuje. To takie proooooste. Ale nie dla tych geniuszy,którzy wszystko komplikują.

  • B Y W(2010-06-16 12:14) Odpowiedz 00

    Pozwólcie odejść na emeryturę kobietom po 35 latach przepracowanych, a mężczyznom po 40, przecież tyle lat odprowadzaliśmy ciżko zarobione pieniądze na składki do zusu, wielu z nas już nie ma zdrowia pracować dłużej, a może będzie nas ktoś rozwoził, i zapewni dla starców nowe miejsca pracy

  • igab(2010-05-06 19:49) Odpowiedz 00

    chce zrezygnowac z ofe i zabrac swoje pieniadze,czy jest to w ogole mozliwe?podobnie jak w/w Pani zostalam wciagnieta do ofe przez znajoma a teraz chce sie wycofac.jestem mloda osoba i chce sama sobie odkladac na emeryture,poza tym nie mieszkam na stale w polsce,pracuje i zyje za granica i tak pewnie do emerytury...prosze o rade jezeli ktos jest zorientowany.pozdrawiam

  • Bib(2009-07-24 10:30) Odpowiedz 00

    A kobieta rocznik 1954 poszkodowana 3-krotnie. 1- Zamknięto jej furtkę do przejścia na wcześniejszą emeryturę (w wieku 55 lat) przed samym nosem, 2- pozbawiono prawa na powrót do ZUS z OFE, 3- grozi jej niekorzystne przeliczenie emerytury w 2014 roku (80% - kapitałowej). I za co, że urodziłyśmy się o rok później od rocznika 1953. Ale przecież często mamy większy staż pracy niż one, a musimy pracować do 60-tki. Ja już mam staż 35 lat pracy, i co po 60-tce dostanę o połowę mniejszą emeryturę niż gdybym odeszła teraz w wieku 55 lat???

  • Hanna(2009-05-12 19:45) Odpowiedz 00

    Jesli zrezygnuje z drugiego filaru ? czy nie strace wszystkich mi naliczonych do tej pory skladek?

  • hanna(2009-05-12 19:42) Odpowiedz 00

    jestem rocznikiem 1962 mam 47 lat za trzy lata bede miala pelne 30 lat i co dalej? do ilu lat musze jeszcze pracowac?

  • j-23(2009-05-20 08:17) Odpowiedz 00

    kochani , za chwile beda mowic ,zeby sobie poprawic emeryture to nalezy pracowac az do smierci Tak jak ja tzn. J-23

  • zxc(2009-05-03 09:23) Odpowiedz 00

    Wobec ''osiąganych przez OFE wyników ''należy wprowadzić do ustawy artykuł ,że ; jeżeli emerytura z OFE i ZUS jest mniej korzystna , od emerytury tylko z ZUS - należy ją obliczyć wg.zasad korzystniejszych dla emeryta. Oczywiście OFE zwraca składki do ZUS zwaloryzowane ,tak jak to robi ZUS waloryzując kapitał początkowy. PROOOOOOSTE to jak drut. Może wtedy OFE tak kurczowo nie będzie trzymać i tracić nie swoich ,nieudolnie zarządzanych pieniędzy.

  • maria(2009-04-28 21:18) Odpowiedz 00

    czy można wcześniej się wypisać z OFE przed osiągnięciem wieku emerytalnego ? czy tylko w momencie osiągnięcia wieku? proszę o poradę

  • jacek(2013-04-08 16:31) Odpowiedz 00

    jestem mężczyzna rocznik 1956 i chciałbym przerzucić swoje środki z OFE do ZUS w jaki sposób mogę to zrobić

  • Bozena(2009-04-21 12:40) Odpowiedz 00

    Do Barbary i Grażyny. Popieram Was Panie, bo mnie spotkało coś podobnego. Do II filara OFE zapisałam się pod wpływem namowy nieuczciwej koleżanki, która wówczas czerpała korzyści finansowe z takiej działalności. teraz chciałabym odejść z OFE i przekazać całe składki do ZUS - jestem rocznik 1954 i mam przepracowane 35 lat.

  • JOZO(2009-04-19 12:06) Odpowiedz 00

    prosze o informacje w sprawie emerytury ,na emeryture przeszedłem mając 64lata obecnie ukonczyłem 65 czy zwiększy mi sie procentowo emerytura

  • grazyna(2009-03-19 19:39) Odpowiedz 00

    uwazam ze przynaleznosc do II filaru powinna byc dobrowolna przeciez wolnosc daje nam konstytucja a to co jest obecnie to niewolnictwo prosze o poparcie

  • Barbara(2009-03-11 11:42) Odpowiedz 00

    Rocznik 1954- kobieta - w roku 1999 oszukano mnie, że muszę się wpisać do II filaru i tak też zrobiłam, jest to dla mnie bardzo niekorzystne, chciałabym przenieść swoje składki w całości do ZUS, ale nie wiem, czy nie będzie to moim następnym błędem, może ktoś zna dobre rozwiązanie, bardzo proszę o radę

  • Kobieta 1956r.(2009-02-19 17:48) Odpowiedz 00

    Rozumiem że to rozwiązanie będzie dotyczyło również kobiet które osiągną wiek emerytalny po 2013 r.My też chcemy mieć możliwość skorzystania z emerytury mieszanej lub wystąpienia całkowicie z OFE i powrót do ZUS.
    Przecież my też straciliśmy na bessie na giełdzie i że nie wprowadzono funduszy B !
    Będę odchodzić na emeryturę w 2016r., (60l K0

  • Krystyna-1957r.(2009-02-20 21:03) Odpowiedz 00

    Popieram Panią
    No coś normalnego się wreszcie ruszyło.Również rozumiem że będzie WRESZCIE można, po tym bałaganie(bessa, brak funduszy B, nadmierna składka za zarządzanie OFE ) dobrowolnie móc wystąpić z OFE ! i powrócić do ZUS-również po 2013r.

  • Barbara.(2009-02-23 17:27) Odpowiedz 00

    Proszę o informację czy teraz po 2013r kobieta ur.1955r będzie mogła wystąpić z OFE i powrócić do ZUS by móc pobierać emeryturę w 2015r (60 lat) -na starych zasadach!

  • Nemo(2012-03-09 07:31) Odpowiedz 00

    OFE to złodzieje bo pobierają opłaty manipulacyjne w III filarze też pobierają opłaty manipulacyjne i to też są złodzieje

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane