Każdy ubezpieczony może sprawdzić na koncie PUE ZUS, ile już zgromadził środków na emeryturę w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Można podejrzeć kwotę składek emerytalnych, ale nie tylko. Sprawdź co znajdziesz na PUE ZUS i jak to wpłynie na emeryturę.

Dzięki PUE ZUS można przejrzeć dane zgromadzone w ZUS, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe, składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi, zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS, a także umawiać się na wizyty w jednostce ZUS. Można też sprawdzić stan swojego konta emerytalnego.

Żeby sprawdzić informacje o swoim koncie należy zalogować się do PUE ZUS, a następnie wejść w zakładkę „ubezpieczony”.

Z menu po lewej stronie należy wybrać przycisk „Informacja o stanie konta” Możną wtedy zobaczyć, o ile wzrosła kwota składek emerytalnych, kapitału początkowego oraz składek na subkoncie.

Jak obliczana jest emerytura?

Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można samodzielnie wykonać symulację wysokości przyszłego świadczenia emerytalnego, przyznawanego na nowych zasadach. Symulacja pozwala na wykonanie obliczeń tym osobom, które chcą sprawdzić jakie świadczenie by otrzymały, gdyby przechodziły na emeryturę w bieżącym roku.

Wysokość emerytury po osiągnięciu wieku emerytalnego jest obliczana na podstawie kwot zgromadzonych na koncie ubezpieczonego. W czerwcu 2023 roku wartość stanu kont i subkont ubezpieczonych wzrosła o 450 miliardów złotych.

W kontekście waloryzacji, osoba posiadająca na koncie w ZUS kwotę 450 tysięcy złotych otrzymała dopisanie przez ZUS prawie 65 tysięcy złotych. Natomiast, jeśli ktoś zgromadził dotychczas 850 tysięcy złotych w postaci składek i kapitału początkowego, to po waloryzacji stan konta wzrósł o ponad 122 tysiące złotych.

ZUS, do dokonania waloryzacji składek zarejestrowanych na koncie i subkoncie ubezpieczonego na 31 stycznia 2022 roku, przyjął wskaźnik 114,40 proc. dla składek emerytalnych zarejestrowanych na koncie i 109,20 proc. dla środków zarejestrowanych na subkoncie.

Jak założyć konto na PUE ZUS? Krok po kroku

Rejestracja w PUE ZUS polega na wypełnieniu formularza elektronicznego, w którym podaje się: imię nazwisko, numer PESEL, adres e-mail, ustalone hasło, numer telefonu lub adres e-mail, oraz opcjonalnie inne dane zawarte w formularzu rejestracyjnym.

Uwierzytelnienie (tzw. zaufanie profilu PUE) to potwierdzenie tożsamości osoby rejestrującej profil.

osoby korzystające z kwalifikowanego certyfikatu, profilu zaufanego ePUAP lub systemów bankowości elektronicznej podczas rejestracji automatycznie wprowadzają swoje zweryfikowane dane identyfikacyjne, potwierdzone przez odpowiednie instytucje - centrum certyfikacji, ePUAP lub bank. W ten sposób potwierdzenie tożsamości odbyło się przez wspomniane instytucje, a proces rejestracji i uwierzytelniania przebiega równocześnie.

W sytuacji rejestracji profilu niezaufanego, tożsamość użytkownika jest weryfikowana przez pracownika ZUS poprzez porównanie danych z dokumentu tożsamości z danymi podanymi w trakcie zakładania profilu PUE. Uznanie profilu zaufanego umożliwia użytkownikowi logowanie się do profilu PUE oraz korzystanie z usług wymagających uwierzytelnienia.

Aby uzyskać dostęp do portalu, użytkownik ma możliwość wyboru jednego z następujących sposobów logowania:

za pomocą loginu i hasła PUE,poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny,z wykorzystaniem zaufanego profilu ePUAP,za pośrednictwem platformy login.gov.pl,poprzez system bankowości elektronicznej.

Rejestracja przy użyciu Profilu Zaufanego ePUAP odbywa się według następujących kroków:

należy odwiedzić stronę http://zus.pl/pue/rejestracja i wybrać opcję "Dla Ciebie".Na stronie rejestracji profilu dla Ciebie kliknij przycisk profil zaufany/login.gov.pl