Oddział, który jest wydzieloną jednostką organizacyjną innego podmiotu, ma prawo do obniżenia wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), jeśli jego dane – nazwa i adres – zostaną podane na fakturze dokumentującej zakup produkcji lub usługi.
Oddział, który jest wydzieloną jednostką organizacyjną innego podmiotu, ma prawo do obniżenia wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), jeśli jego dane – nazwa i adres – zostaną podane na fakturze dokumentującej zakup produkcji lub usługi.
Tak wynika z interpretacji indywidualnej PFRON (DW.400.4.2022.RUK), o którą wystąpiła firma zamawiająca różnego rodzaju usługi, m.in. ochrony, sprzątania i dostarczania odzieży roboczej. Pracodawca nie korzysta z nich samodzielnie, bo usługi są nabywane również na rzecz jego poszczególnych oddziałów. Są one samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi, które prowadzą działalność gospodarczą, a każdy z nich zatrudnia co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i jest zobowiązany do wpłat na PFRON. Na fakturach zakupowych dotyczących konkretnych usług jako ich nabywca jest wpisywany pracodawca wraz z tym oddziałem, który jest ich faktycznym odbiorcą. Firma zapytała więc PFRON, czy oddział będący samodzielnym pracodawcą widniejącym na fakturze i korzystający z dostarczanych usług może obniżyć należności na fundusz. Chciała też się dowiedzieć, jakie dane tej jednostki powinny się znajdować na dokumencie.
PFRON wyjaśnia, że zgodnie z art. 22 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 573 ze zm.) stronami kooperacji uprawniającej do uzyskania ulgi we wpłacie są sprzedający, który jej udziela, i nabywca usługi lub produkcji, który po otrzymaniu informacji o kwocie obniżenia może ją wykorzystać do zmniejszenia należności na fundusz. Dodaje, że użyte w tym przepisie terminy „sprzedający” i „nabywca” nie są tożsame z tymi samymi pojęciami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług, bo art. 22 ust. 10a ustawy o rehabilitacji przewiduje, że nabywcą obniżenia we wpłacie może być wydzielona jednostka organizacyjna wchodząca w skład innego podmiotu, jeśli jej dane będą ujawnione na fakturze.
Jeśli oddział chce skorzystać z obniżenia wpłaty na fundusz, musi być pracodawcą wyodrębnionym prawnie, finansowo, organizacyjnie i majątkowo
PFRON podkreśla, że jeśli oddział zamierza skorzystać z uprawnienia do ulgi, powinien być pracodawcą, który na podstawie art. 21 ustawy jest zobowiązany do wpłat na fundusz. Obok wyodrębnienia prawnego, organizacyjnego, finansowego i majątkowego musi mieć zdolność zatrudniania pracowników oraz własne kierownictwo. Nie ma przeszkód prawnych do tego, aby oddział pracodawcy skorzystał z ulgi, pod warunkiem że będzie spełniał wymogi określone w art. 21 i 22 ustawy o rehabilitacji, a zwłaszcza ust. 10a tego przepisu. Fundusz zwraca uwagę, że co do zasady informacja o kwocie obniżenia jest wystawiana na nabywcę usługi (podatnika VAT), a nie jej odbiorcę (oddział). Dlatego należy przekazać sprzedającemu, na kogo wystawić wspomnianą informację o uldze.
W odpowiedzi na pytanie o zakres danych oddziału podawanych na fakturze PFRON wskazuje, że takim minimum będzie jego nazwa, a ponieważ może ona być niewystarczająca do jego identyfikacji – również adres. Natomiast na fakturze nie może być numeru NIP wyodrębnionej jednostki organizacyjnej, bo jest on nadawany jedynie w związku z tym, że jest ona pracodawcą, czyli płatnikiem podatku od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne (nie jest ona odrębnym płatnikiem VAT).
Pozostało
68%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama