Komisja Europejska znowelizowała przepisy dotyczące warunków zatrudnienia w transporcie drogowym. Uregulowania wynikające z rozporządzenia w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, ogłoszone już w ubiegłym roku (wejdą w życie 11 kwietnia), dotyczą rozliczania czasu pracy kierowców. Zwiększono wymagania co do przerw w prowadzeniu pojazdów ciężarowych. Zmienią się przedziały czasowe obowiązkowych przerw dla kierowców. Pomimo, że pozostawiono ciągły 4,5-godzinny czas jazdy, to potem kierowca będzie musiał przerwać prowadzenie pojazdu na 45 minut. W tym czasie jedna przerwa w prowadzeniu pojazdu będzie musiała trwać dłużej – nieprzerwanie co najmniej 30 minut, a druga 15 minut. Również czas przewidziany w ciągu doby ulegnie zmianie. Nie będzie juz można uznać ośmiogodzinnej przerwy w prowadzeniu pojazdu jako dobowego odpoczynku, tak jak jest obecnie. Nowe przepisy jasno definiują, że za odpoczynek dobowy będzie uznany ten, który będzie wynosił co najmniej 11 godzin, z tym że istnieje możliwość rozbicia go na dwie części. Pierwsza z nich nie może być krótsza niż 3 godziny, a druga niż 9 godzin (czyli wydłuża się wtedy czas odpoczynku do 12 godzin). Do tego kierowca w razie konieczności będzie mógł skorzystać z tzw. skróconego okresu wypoczynku, który nie może być mniejszy niż 9 godzin i nie większy niż 11 godzin. Ale jest jeden warunek tego sposobu rozliczania – będzie można to zrobić tylko trzy razy w tygodniu. Dotyczy to załóg jednoosobowych. W przypadku zaś dwuosobowej obsady pojazdu (czyli wtedy, kiedy kierowcy mogą się zmieniać), kierowca będzie musiał skorzystać z co najmniej 9-godzinnego wypoczynku w ciągu 30 godzin od zakończenia poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu wypoczynku (obecnie jest 8-godzinna przerwa).
Nowe przepisy jasno definiują, że za odpoczynek dobowy będzie uznany ten, który będzie wynosił co najmniej 11 godzin
W sumie kierowca nie będzie mogł prowadziać ciężarówki dłużej niż 56 godzin tygodniowo. Licząc okres dwutygodniowy pozostaje taki sam przedział czasowy jak jest obecnie, czyli będzie można prowadzić nie dłużej niż przez 90 godzin.
Komentarze (9)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeNie myl ludzi człowieku.
2. Jazda ciągła (bez przerwy) maksymalnie 4 godz. 30 min.
3. Przerwa:
- minimum 45 minut po 4 godz. 30 min. lub
- przerwa dzielona w częsciach po minimum 15 min. w trakcie 4 godz. 30 min.
np: 15+15+15 lub 15+30 lub inna kombinacja. lecz część przerwy musi
wynosić zawsze conajmniej 15 minut.
Rada praktyczna: na każde 5 godzin i 15 minut zapisu na tarczce tachografu
musi być zawsze minimum 45 przerwy.
4. Odpoczynek:
- 11 godzin (norma podstawowa)
- 9 godzin (skrócenie o 2 godz.) można zrobić 3 razy w tygodniu, lecz ten
skrócony odpoczynek należy wyrównać w najbliższym tygodniu
- odpoczynek dzielony (12 godzinny) w kombinacji:
8+4 lub 8+2+2 lub 8+3+1 lub inna kombinacja z czego:
- jedna część musi mieć zawsze 8 godz. a pozostałe (nie więcej niż 2 części)
muszą mieć razem conajmniej 4 godz. tak aby było razem 12 godz. Kolejność
tych części jest dowolna. Z reguły "8" roki się jako ostatnią a te mniejsze
w trakcie dnia (odpoczynek to minimum 1 godz.)
5. W tygodniu można prowadzić pojazd przez maksymalnie 6 okresów jazdy
dziennej lub przez maksymalnie 6 dni. Czym to się różni:
- okres jazdy dziennej jest to okres pomiędzy dwoma prawidłowyni
odpoczynkami
- dzień (24 godzinna doba)
Przykład: kierowca zaczyna jazde o godz. 6.00. Prowadzi pojazd przez 4 godz.
następnie robi przerwe 50 minut (jest godz. 10.50), i prowadzi przez następne
4 godz. (jest godz. 14.50), dojechał do celu. Wykonuje 11 godzinny
odpoczynek (jest godz. 1.50). Wykonał prawidłowy odpoczynek i może zacząć
nowy okre jazdy dziennej.
Doba dla kierowcy zaczyna się momentu rozpoczęcia jazdy - czyli w powyższym
przypadku od godz. 6.00.
Przekładając to na język bardziej normalny, od momentu jazdy - w 24 godz. należy wykonać jazdę przepisową (nie przekroczyć norm) i w tych 24 godzinach musi się zmieścić wymagany odpoczynek. Jeżeli zrobimy to wcześniej to możemy zacząc jechać na "nowo"
6. Czas jazdy w dwóch tygodniach 90 godzin (jeżeli w pierwszym tygodniu będzie
kierowca prowadził pojazd maksymalnie czyli 2x10 godz, + 4x9 godz. co daje
56 godzin to w następnym do 90 czyli 34 godz.
7. Odpoczynek tygodniowy najpóźniej po sześciu okresach jazdy dziennej (jeżeli
wykożystał czas wskazany powyżej) lub najpóżniej po sześciu dniach (dobach)
nawet jeżeli prowadził mniej godzin.
wymiar odpoczynku tygodniowego:
- 45 godzin
- 36 godzin (skrócenie z oddaniem najpóźniej w trzecim nastepnym tygopdniu)
Obydwa te odpoczynki w miejscu zamieszkania lub miejscu postoju pojazdu
- 24 godziny (w trasie - wyrównanie jak wyżej)
Dla załogi dwuosobowej doba wynosi 30 godzin a odpoczynek obydwu kierowców jednocześnie conajmniej 8 godzin.