70 tys. potencjalnych nauczycieli kończy co roku studia pedagogiczne
Studenci kierunków nauczycielskich więcej czasu poświęcą na praktyczną naukę zawodu. Będą się uczyli na konkretnych przykładach.
Takie zmiany przewiduje rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, które trafiło do publikacji w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy obejmą kształcenie przyszłych studentów od nowego roku akademickiego 2012/2013.
Uczelnie, które przygotowują studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, będą musiały tak skonstruować programy nauczania, aby osoby te zdobyły wiedzę praktyczną. Od tego będzie uzależnione uzyskanie dyplomu.
W trakcie studiów sprawdzana będzie umiejętność praktycznego zastosowania metod nauczania. Na przykład osoby przygotowujące się do wykonywania zawodu nauczyciela w klasach I – III szkoły podstawowej będą musiały wykazać się umiejętnościami merytorycznymi. W zakresie języka polskiego będzie to m.in. umiejętność tworzenia tekstów. Z kolei w przypadku przyrody przyszły nauczyciel powinien zdobyć tzw. umiejętność ilustracji zjawisk przyrody za pomocą doświadczeń.
Nabycie takich kompetencji będzie oznaczało, że student jest przygotowany do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Załącznik do rozporządzenia opisuje też cele kształcenia w zawodzie nauczyciela dla każdego etapu edukacji, czyli oddzielnie np. dla tych osób, które będą uczyły w szkole podstawowej, a oddzielnie dla szkół ponadgimnazjalnych. Nowe przepisy określają też minimalną liczbę godzin zajęć i praktyk dla poszczególnych etapów kształcenia studentów do zawodu nauczyciela.
Pozostało
76%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama