Rolnicy nie mogą doliczać okresów ubezpieczenia w ZUS

autor: Bożena Wiktorowska11.02.2010, 03:00; Aktualizacja: 11.02.2010, 09:12

Od ponad roku ubiegający się o wcześniejszą emeryturę z KRUS nie mogą doliczyć do stażu ubezpieczeniowego lat opłacania składek do ZUS. Związkowcy kierują w tej sprawie wniosek do Trybunału Konstytucyjnego.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (39)

  • bez nadzieji(2010-02-11 07:53) Zgłoś naruszenie 00

    Do 1 Popieram i uważam, że skoro rolnikowi wystarczy 30 lat pracy do emerytury, to czemu innym zatrudnionym nie wystarczy 35 czy 40.
    To wszystko się nadaje do Strasburga, bo w kraju to nic nikt nie zmieni.
    Rolnicy biorą dotacje od których nie płacą podatku i wogóle cała ich składka to 68 zł na miesiąc,
    Może znajdzie się ktoś odważńy w tym kraju kto zacznie walczyć o sprawiedliwość.

    Odpowiedz
  • Tekla(2010-02-12 20:14) Zgłoś naruszenie 00

    Przepracowałam 36 lat w tym około 29 w zakładzie rolniczym .Mnie zabrano wcześniejszą emeryturę i muszę pracować nie wiem czy nie więcej niż do 60 lat, bo moje składki były odprowadzane do ZUS. A moja praca niczym nie różniła się od pracy rolnika : praca w polu siew, pielenie roślin , zbiór i czyszczenie nasion i warzyw. A rolnicy i tak mają wyjście bo nawet jak przepracowali 10 lat w zakładzie to jak skończą 60 będą mieli emeryturę ZUS

    Odpowiedz
  • eliza(2010-02-12 07:58) Zgłoś naruszenie 00

    Do 26 Jak skończysz 60 lat to dostaniesz emeryturę z ZUS za 20 lat pracy, jak bedzie mało lat to doliczą ci z pracy na roli.Emerytur w wieku 55 lat już nie ma .Może będą za staż pracy i składki w ZUS 35 i 40 lat, albo praca może nawet do 67 lat dla obu płci i odpowiednio staż minimum 20 i 25 lat.

    Odpowiedz
  • Bohunn(2010-02-11 16:00) Zgłoś naruszenie 00

    Jeżeli rolnicy na KRUS bedą płacić składkę w wysokości takiej samej jak do ZUS ( miesięcznie ponad 700 zl ) to proszę bardzo niech maja doliczane okresy ubezpieczenia w ZUS - póki co niech się cieszą bo żerują na wszystkich pracujących i że za marną składkę na KRUS ( ok 70 zł miesięcznie !!! ) i tak dostają 793 zł emerytury - bo to wkrótce się zmieni KRUS do Likwidacji !!!

    Odpowiedz
  • obywatel(2010-02-11 16:15) Zgłoś naruszenie 00

    Obecnie pracujacym w UE laczy sie okresy pracy w poszczegolnych panstwach i wyplaca sie emeryture proporcjonalnie do przepracowanych w kazdym panstwie lat pracy - a we wlasnym kraju nie mozna zsumowac okresow skladkowych., Wiadomo ze osobie ktora pracowala w rolnictwie + na umowie o prace emerytura bylaby wyplacana proporcjonalnie.

    Odpowiedz
  • 61 lat / 42 letni staż pracy(2010-02-11 18:44) Zgłoś naruszenie 00

    Do wiadomości : Kobiety urodzone w 1954 roku 35 lat stażu pracy i mężczyźni urodzeni w 1949 roku .
    Według resortu prawo do wcześniejszej emerytury rolniczej przysługuje kobiecie po osiągnięciu 55 lat życia i mężczyznom po ukończeniu 60 roku życia po 30 latach pracy na roli i zaprzestaniu prowadzenia działalności rolniczej !!!
    Reasumując sprawiedliwość nie wszystkich dotyczy !!!

    Odpowiedz
  • stary wodnik(2010-02-11 21:26) Zgłoś naruszenie 00

    od 16 roku życia liczy się praca w rolnictwie przy przejściu na emeryturę. Czyli 30 + 16 = 46 lat. To czemu wszyscy POpieprzeni czepiają się służb mundurowych. Niech pogonią i rolników i lekarzy i taksówkarzy , którzy opłacają KRUS i śmieją się z rządowych baranów. Boją się wideł i gnojówki? A może swój swojemu nie da krzywdy zrobić ?

    Odpowiedz
  • maria(2010-02-12 10:21) Zgłoś naruszenie 00

    Kto to wymyślił taką ustawę pisaną na kolanie, że do lat pracy w KRUS nie dolicza się lat pracy w ZUS? Miała ta ustawa być przez p. Serafina zaskarżona już z rok temu i jak się okazało, to nic w tej sprawie nie zrobiono. Trybunał powinien to już dawno orzec, jak ta złodziejska ustawa ma się do rzeczywistości. Bo inne duże grupy zawodowe protestują głośno o swoje prawa, a rolnik, który już przekazał gospodarstwo następcy nie ma gdzie protestować. Po prostu został sprytnie wykiwany przez uchwalających tę ustawę. A gdzie obrońcy tych rolników? Ta ustawa krzywdząca została wprowadzona pod stołem bez rozgłosu. Polska to dwa państewka - KRUS i ZUS.

    Odpowiedz
  • obywatel(2010-02-12 14:37) Zgłoś naruszenie 00

    do 27 eliza- wypisujesz glupoty przeczytaj czego dotyczy artykul.osoba prowadzaca dzialalnosc gospodarcza kobieta 55 lat i mezczyzna 60 ktorzy deklaruja sie zdac gospodarstwo maja prawo do wczesniejszej emerytury. chodzi o to ze jezeli przez caly okres nie pracowali jako rolnicy a na umowie o prace na podstawie obowiazujacych przepisow sa pozbawienia mozliwosci przejscia na emeryture. W tym wypadku slusznie ze nalezy zmienic przepisy i umozliwic laczenie okresow ubezpieczeniowych . Laczac okresy rolnik otrzyma wczesniejsza emeryture proporcjonalnie do lat przepracowanych w rolnictwie i na umowie o prace. Problem jest w tym ze dla zatrudnionych na umowe nie ma wczesniejszych emerytur a wiec rolnikowi doliczy sie okres pracy na umowe do stazu pracy. Jednak emeryture za ten okres bedzie mial naliczona n takiej samej zasadzie jak pracownik na umowie o prace.

    Odpowiedz
  • marma(2010-02-12 22:23) Zgłoś naruszenie 00

    Panie Serafin, w imieniu wszystkich osób,których krzywdzi ta ustawa, proszę niech Pan pomoże rolnikom i tym, którzy przekazali gospodarstwo następcy i nie otrzymują emerytury, bo nie dolicza się lat pracy w ZUS do pracy rolniczej.

    Odpowiedz
  • Dobrze myślę ?(2010-02-11 15:02) Zgłoś naruszenie 00

    Skoro rolnikom ma się doliczać do stażu okres ubezpieczenia w ZUS, to ma się rozumieć, że dopuszczona będzie również sytuacja odwrotna tzn:
    60-latek z 45-letnim stażem pracy (ZUS), który rozpocznie działalność rolniczą powinien mieć prawo do wcześniejszej emerytury?

    Nasze przepisy emerytalne to kompletne dno, w całości nadają się do Trybunału.Osobom z ponad 40-letnim stażem pracy odebrano prawo do wcześniejszej emerytury.W myśl nowych przepisów co niektórzy, muszą przepracować 50 lat.Tymczasem politycy, związki zawodowe rozczulają się nad sytuacją mundurowych i rolników - grup, od których de facto powinno rozpocząć się całą reformę emerytalną. Wydłużenie aktywności zawodowej osobom z 40-letnim stażem pracy i ciągłe biadolenie nad krzywdą tych, którzy przepracowali 15 lat, lub odprowadzali grosze do KRUS-u to WSTYD I ŻENADA!

    Odpowiedz
  • natalia(2010-02-12 22:12) Zgłoś naruszenie 00

    Proste jak drut, nie trzeba być wielkim ekonomistą, że system emerytalny powinien być przejrzysty. A sposób również jest prosty: o przejściu na emeryturę powinny decydować lata pracy i składki zsumowane z ZUS i KRUS.Przecież to jedna Polska i jeden budżet. I wtedy nie było by problemów z przechodzeniem na emeryturę i każdy by ją miał ze swoich składek. Nikt by na nikogo nie pracował. A paradoksem jest emerytura po 15,20 i 25 latach pracy. Bo ci młodzi ludzie dalej pracują a utrzymują ich ludzie pracujący z 40-45 letnim stażem.To właśnie ci młodzi emeryci to święte krowy, ile lat mają jeszcze przed sobą, by doić ze składek np. pracującego 60-latka, któremu zostaje życia proporcjonalnie mniej lub nawet nie zdąży być na emeryturze, bo np.umrze, a jego składki nie zostają rodzinie zwrócone.A prawdziwym rolnikom proszę nie ubliżać, bo nie każdy lubi zapach gnoju, przez co nie każdy nim może być.

    Odpowiedz
  • rocznik 1952(2010-03-05 16:58) Zgłoś naruszenie 00

    10 lat składkowych w ZUS-ie , 28 lat w KRUSie ,mąż w tym roku ubiega się o emeryturę rolniczą . Co ze mną ,czy pozostanę na lasce syna do 2012 ? Ciężko mi o tym mysleć ! Liczyć na to ,że jeszcze w tym roku coś zmieni się w przepisach na plus , tak szybko , jak szybko na minus dla wielu ? To prawda ,iż szybciej się psuje niż naprawia .

    Odpowiedz
  • daniel(2010-03-10 16:29) Zgłoś naruszenie 00

    Za 40 lat pracy i płacenia składek obojętne w jakich sektorach każdy powinien mieć prawo pobierania świadczeń.

    Odpowiedz
  • 1953 rok(2010-04-07 10:01) Zgłoś naruszenie 00

    tak czytam sobie te komentarze i nawet już mnie złosć nie skręca szewcu c iebie boli tyjko zadek od zydelka a nas rolnikom garb rośnie i krzywia się stawy bedzie lepiej jeżeli nie będzie się liczył też krus do zusu bo mnie nie doliczono zusu

    Odpowiedz
  • gienia(2010-07-01 13:43) Zgłoś naruszenie 00

    zle komentarze na rolnikow sa bardzo dla nich krzywdzace.rolnik to nie swieta krowa jak niktorzy pisza.rolnik to ciezko pracujacy czlowiek.nie ma wolnej niedzieli ani soboty.bo nie powie krowie ze jest weekend i chce odpoczac tylko musi jej dac jesc.pomyslcie czasem jak jecie chleb szyneczke ze to jest dzieki pracy rolnika.ci co tak zle mowia niech kupia ziemie i pracuja to zobacza jak jest lekko na wsii i jakie dochody sa.

    Odpowiedz
  • Anka(2010-11-13 08:56) Zgłoś naruszenie 00

    Do wiadomosci wszystkich KRUS nie zalicza rownież odbycia słuzby wojskowej i dla kobiet macierzyńskiego, dla nich licza sie gołe składki.
    Moja sytuacja jest taka.
    Pracowałam w państwowych zakładach,otworzyłam własna działanosc cały czas opłacałam ZUS, mąz przejał gospodarstwo od rodziców i zaczął opłacac składki KRUS. Pewnego dnia otrzymalismy pisma, ze wszyscy domownicy musza opłacac skladki KRUS. Akurat urodziłam dziecko i zaprzestałam prowadzenia dzialnosci. Musiałam jednak rozpocząc oplacanie KRUS.
    Obecnie prowadze działanosc i zrezygnowalam z KRUS, oplacam ZUS, mąz który równiez ma działnosc tez zrezygnowal z KRUS na rzecz ZUS, poniewaz nie zalicza mu lat pracy gdzie składki szły do ZUS.
    Nie mam szans na uzbieranie tych nawet 25 lat gołych krusowskich składek emeryture dostałabym koło 70-tki.
    Jeżeli przejdę w przyszłosci na emeryture z ZUS to czy zalicza mi KRUS, a jesli nie to czy KRUS dopłaci do mojej emerytury z ZUS za lata opłacania składek w KRUS, jesli nie to płacłam po darmo i stracilam kilka lat? Jakis obłed.
    Nie zamierzam też syna obciążac krusowskim luksusem, najchetniej to bysmy się pozbyli tej calej ziemi. Także nie wszyscy sa zachwyceni jak widzicie KRUS-em.

    Odpowiedz
  • obserwator stanisław(2010-12-12 21:19) Zgłoś naruszenie 00

    skoro chłop pracuje wszystkie dni tygodnia pod gołym niebem 24 godziny na dobę nieraz i jeszcze prowadził działalność gospodarczą aby coś zarobić do gospodarstwa, to obowiązkowo musiał wyskoczyć z krus do zus płacąc około 800 zł mc. to nie było mu tak wesoło nieraz pożyczał aby w terminie wpłacić, bo w krus to bagatela grosze. obecnie ma lata lecz zus nie chce oddać to co zabrał bo ma władze.

    Odpowiedz
  • Do 16(2010-02-11 15:49) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam się w 100%. Co do sumowania okresów to idea była słuszna a wykonanie mniej. Wyjściem byłoby wypłacanie częściowo emerytury ZUSowskiej i częściowo KRUSowskiej w stosunku odpowiadającym okresom ubezpieczenia w obu instytucjach.

    Odpowiedz
  • obywatel(2010-02-11 12:37) Zgłoś naruszenie 00

    Skandal zeby nie mozna zliczac wszystkich okresow sklladkowych czy to z dzialalnosci prywatnej czy rolnictwa czy pracujacego na etacie. problem jest w tym ze przywileje nie sa w tych grupach rowne.Czas upowszechnic ustawe

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane