Rząd: emerytury pomostowe dla 130 tys. osób

autor: Bożena Wiktorowska15.05.2008, 03:00; Aktualizacja: 28.10.2008, 21:03

Resort pracy skierował wczoraj do konsultacji projekt ustawy o emeryturach pomostowych z listą zawodów uprawniających do tych świadczeń. Nie ma wśród nich nauczycieli.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:GP
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (43)

  • trzecia prawda(2009-11-23 14:31) Zgłoś naruszenie 00

    powinien byc jakiś procent emerytury od wieku i procent od stazu pracy . jak komus brakuje pare lat do ustawowego wieku emerytury to niech dostaje pare procent nizsza emeryture i jak mu brakuje lat stazu pracy to niech czeka na nizszszej emerytuze te pare lat do ustawowego wieku i stazu. niech bedzie wolny,ale za mniejsze pieniadze.

    Odpowiedz
  • Danuta(2009-11-08 11:31) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego !? nikt nie pomyslał do tej pory o emeryturach ,dla kobiet ktore przepracowały 40 lat w RP a nie osiagnęły wieku emerytalnego.
    Przecież przez 40 lat odprowadzają składki. W 2011 r bede miała tyle lat pracy ,ale miestety 2012 dopiero skończę 55 l. i nie obejmuje mnie
    wczesniejsza emerytura. Co jest wazniejsze .? KIEDY sie urodziłam / ?
    czy ile lat pracuję dla "KOCHANEJ POLSKI. bo napewno nie pracuję dla siebie za te parę groszy.Od pierwszego -do pierwszego .!

    Odpowiedz
  • Jerzy 53(2008-10-08 19:10) Zgłoś naruszenie 00

    Mam 53lata i 3grupe niemam renty i niemoge znales pracy a mam 35 lat pracy w tym w szkodliwych warunkach 20lat i niemam z czego sie utszymac

    Odpowiedz
  • Andrzej(2008-05-31 15:33) Zgłoś naruszenie 00

    Do Adam 52:

    Proszę przeczytaj ze zrozumieniem Ustawę z grudnia 1998r, później projekt rządowy !!!!!
    Nikt Ci nie zabiera "emerytury w obniżonym wieku"
    Z tego co pisałeś wcześniej, masz przepracowane na koniec 1998 ponad 25 lat, w tym ponad 15 lat w warunkach szczególnych.
    Teraz spójrz na art. 24 pkt 2 i 3 ustawy z grudnia 1998r , tak także jest art. 184, który gwarantuje Ci tą emeryturę !!!!
    Natomiast pomostówki są dla tych (mówi o tym art.24), którzy nie spełnili jednego z warunków, nie mieli stażu pracy lub 15 lat w szczególnych.
    Natomiast pracowali już przed 1999 r w tych warunkach.
    Właśnie te osoby najwięcej stracą jeśli przejdzie projekt rządowy, ponieważ ich praca musi się znależć na nowej liście zawodów.
    Ty jeśli spełniłeś wszystkie warunki na koniec 1998r nic nie tracisz.Będziesz miał tylko inaczej obliczoną emeryturę tzn, część na starych zasadach, część z kapitału.Lecz ten kapitał będzie jeszcze raz przeliczony, będziesz miał dodane brakujące 5 lat do 65.

    Odpowiedz
  • zbulwersowany i zawiedziony(2008-05-29 18:00) Zgłoś naruszenie 00

    Rocznik 1949- mam prawie 45 lat pracy zawodowej w tym 20 lat pracy w warunkach szkodliwych. Urodziłem sie parę miesiecy za pózno aby objeła mnie ustawa 60lat.Wiele osób ma o wiele, wiele nizszy staż pracy ii przechodzi na emeryturę. Czy nie pwinno być tak że uprawnienia od lat przepracowanych oraz czy prawo nabyte moze byc odebrane? przecież zatrudniając się przyjmowałem waunki pracy umocowane w przepisach prawa a teraz się je łamie-czy mogę mieć zaufanie do Państawa. O ironio ZUS jeszcze przysyła mnie informacje ile mam nazbieranego przez lata funduszu emerytalnego-sa to niemałe pieniadze-szybciej zejdę z tego swiata niż go wykorzystam-Władze wszystko robią abym nie uszczknął z tego funduszu ani złotówki- i na co mnie płacenia na fundusz emerytalny i poco tak szybko rozpoczynać pracę zawodową

    Odpowiedz
  • Adam(2008-05-27 20:45) Zgłoś naruszenie 00

    czy kierowcy traktorzyćsi maja szanse na emeryture pomostową

    Odpowiedz
  • Adam 52(2008-05-27 00:58) Zgłoś naruszenie 00

    Do Andrzeja.
    Kolego kopia z tego artykułu ,, Ponadto prawo do emerytur pomostowych ma przysługiwać osobom urodzonym w latach 1949-1968, które przed 1999 rokiem wykonywały prace w warunkach szkodliwych. Muszą też legitymować się okresem pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze wynoszącym co najmniej 15 lat oraz posiadać co najmniej 20 lat ogólnego stażu ubezpieczeniowego w przypadku kobiety i 25 lat w przypadku mężczyzn. Osoby takie muszą też osiągnąć wiek 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn. Podstawą do przyznania emerytur pomostowych ma być wyłącznie kryterium medyczne." Czyli traci moc ustawa z 1983 roku Dz. U nr 39 poz. 353 z 2004 roku, która emeryturę zapewniała ci bez udziału medyka, czytaj orzecznika ZUS i wysokość nabytych już praw do emerytury jest znacznie niższa bo tylko 75% to nie jest zabranie moich nabytych już praw? Czyli kto daje i odbiera - PRL dała a RP zabrała. Powinniśmy pukać do bram stodoły na Wiejskiej. A zwłaszcza roczniki lat 1950 do 1955 r

    Odpowiedz
  • Andrzej(2008-05-24 10:47) Zgłoś naruszenie 00

    do Adam 52

    Żaden projekt Ci tych praw nie zabiera.Pisałem o tym "Andrzej 25"

    Odpowiedz
  • NIEZRZESZONY(2008-05-24 05:36) Zgłoś naruszenie 00

    Po co tym pajacom wiek. Najważniejsze kryterium to staż, ile lat się odkładało na emeryturę-tyle się zarobiło. A cwaniaków którzy bumelowali niech pracują do 100. Dodatkowo można przyjąć współczynnik uciążliwości poszczególnych lat a nawet miesięcy a nie rozliczać 10-cio latki a jak brakuje dzień to wszystko się wali. Np "pływało"się na statkach rybackich tzn ile lat byłeś zatrudniony w tej grupie a morze mogłeś widzieć na obrazku albo dzisiejsi związkowcy zobaczcie gdzie oni się ZATRUDNIENILI i jaka to armia wisi na garbie.

    Odpowiedz
  • alutka 1954(2008-05-22 22:02) Zgłoś naruszenie 00

    popieram ezane tak powinni wszyscy z rocznika 1954 zadziałać myśle że czas zadufałym cfaniakom przypomnieć że są to roczniki powojenne gdzie nie było tak dobrze żyć i uczuć sentymenalnych co do nauki i pracy .po szkole czy to na wsi czy w mieście trzeba było zarabiać !!!nie ma na dzień dzisiejszy człowiek już sił aby przedłużać w niskończoność lata pracy ja mam jużza sobą 38 lat pracy fizycznej ile to zuz zarobił //??czas się zorganizować i wyjśsssć !!!na ulicę pod sejm ....mobilizujmy się

    Odpowiedz
  • laborantka(2008-05-22 21:36) Zgłoś naruszenie 00

    Jestem laborantką, mam 54 l i 30 l pracy we wcale nełatwych warunkach -praca zmian., bezpośr. kontakt z chorymi i materiałem pochodzącym od chorych na na gruźlicę, żółtaczkę, HIV i inne choroby zakaźne. Ponad połowa moich koleżanek chorowała na żółtaczkę, klika chorowało na gruźlicę. Ja sama chorowałam na żółtaczkę typu B, mam uznaną chorobę zaw. i zrujnoweane zdrowie. Szpital, w którym pracuję, składa się z kilku pawilonów, nie połączonych z laboratorium żadnym łącznikem i bieganie całymi latami po kiepsko oświetlonym placu w cienkiej pelerynie o każdej porze dnia i roku w deszcz, śnieg, mróz, wiatr, itp. na każde zawołanie to nie są uciążliwe warunki pracy? A wdychanie całymi latami oparówi żrących płynów dezynf. i odczynników ? A praca przy głośno pracujących urządzeniach, wielogodz. praca przy komp? Czy pracownicy sł. zdrowia zatrudnieni na oddziele zatruć mają bardziej uciążliwe warunki niż ja i moje koleżanki? Oni mają szzcególne warunki, a my nie?

    Odpowiedz
  • Krysia(2008-05-21 14:56) Zgłoś naruszenie 00

    co z kobetami rocznik 1956 które maja przepracowane 30 lat pracy i są zmęczone pracą, czy im się nie nalezy emerytura po ukończeniu 55 lat .Młodzi ludzie wykształceni czekają za praca i sa bardziej dyspozycyjni.
    Pomyślcie i o tym

    Odpowiedz
  • ezana 1954(2008-05-21 10:19) Zgłoś naruszenie 00

    Powinnyśmy drogie panie wystąpić w proteście przed ministerstwem pracy. Protest mojego pomysłu powinien polegać na przemaszerowaniu NAGO ulicami Warszawy – tak nago jak rzad nas puścił w samych skarpetkach.
    Zamierzam zbierać wpisy pod moja propozycja, mysle ze powinno się nas zebrac około 10.000 wtey caly swiat nas zobaczy i zwróci uwage na oszustwo jakie się dokonuje!

    Czy mam wasze popracie?


    Trzeba działac radykalnie i efektowanie żeby być dostrzżónym.

    Odpowiedz
  • Zbigniew 1949(2008-05-20 20:42) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego mężczyzna 60 latek z stażem pracy 35 lat może przejść na emeryturę a 59 latek z stażem 42 letnim nie może.Prawa emerytalne powinno nabywać się od lat pracy a nie od wieku.

    Odpowiedz
  • Adam 52(2008-05-20 19:55) Zgłoś naruszenie 00

    Urodziłem się w 1952 roku. Na dzień 31 grudnia 1998 roku. Przepracowałem 19 lat w warunkach szczególnych w tym 27 lat okresów składkowych i nieskładkowych (służba wojskowa ). Miałem tzw. prawa nabyte to co widzę projektodawca ustawy przedemerytalnej dokonał zamachu stanu na prawa nabyte pracowników. Czy wprowadził już może ustawę o przechodzeniu emerytów na czerwonym świetle. Apeluję do Pana Donalda Tuska, projektodawców, parlamentarzystów i Związków Zawodowych Solidarność i OPZZ o utrzymanie praw do emerytury dla pracowników, którzy te prawa już nabyli i wyłączeniu ich z projektu Ustawy Przedemerytalnej.

    Odpowiedz
  • JAN 1951(2008-05-19 21:03) Zgłoś naruszenie 00

    Przepracowałem 40 lat na najcięższych stanowiskach ,mistrz spawalni,w tym 25 lat w warunkach szczególnych,szkoląc cały czas pracowników ponieważ szkoły puszczają niedoróbki ,praca w tym zawodzie to ciągły stres ,a od 5 lat duża fruktuacja załogi ze względu na wyjazdy zagraniczne.Jestem rocznik 1951 a więc nic już takim jak ja się nie należy to nawet za ''KOMUNY''traktowano ludzi po ludzku dając emerytury po 40 latach pracy lub pózniej ''dobre ''świadczenia po 36 latach dla mężczyzn.Pytam wszystkich rządzących i posłów oraz ZUS gdzie nasze EMERYTURY -TO HAŃBA !

    Odpowiedz
  • ezana 1954(2008-05-17 14:47) Zgłoś naruszenie 00

    26: Barbara
    Tak Basiu to kara. Teraz młodzi spokojnie kończą studia dzienne potem wyjeżdżają na zachód albo północ popracować. W wieku 40 lat powracają z niezłą kasą, doświadczeniem i opanowanym per fekt językiem. Mogą więc startować do pracy tutaj bo są lepsi w tym momencie od nas, Do 60 wystarczy im te 20 lat i na emeryturę. Przecież to raj i to właśnie chce rząd wprowadzić swoją ustawą, Ktoś musi za to zapłacić więc zapłacimy my bo mamy przepracowane po 36 i więcej lat ale musimy pracować dalej Sprawiedliwe?

    Odpowiedz
  • Barbara(2008-05-17 13:48) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam sie z paniami ktore twierdza, ze nasze roczniki tzn.54/55 zostaly zrobione w balona.To prawda gdy miałam 15 lat poszlam do szkoly handlowe przyzakładowej,co oznaczalo ze bylam mlodociannym pracownikiem,co prawda wlicza mi sie to do stazu pracy i emerytury, co sie przekłada na to ze po przepracowaniu 36 lat zaklad mnie zwolił, bo stwierdzili ze mam 51 lat i 36 lat pracy moge dostac swiadczenia,i dostałam teraz po tylu latach pracy mam 615 zl swiadczen Ja sie pytam gdzie ta sprawiedliwosc ,porownujac pania ktorej wystarczy np.25 lat pracy i w wieku 60 lat pojdzie na emeryture,albo maja tylko przepracowane 30 ,ale maja juz 55 lat zycia ciekawe kto sie wstawi za tymi , ktore za pracowitosc bo majac tyle lat pracy co ja zostal tak potraktowane ,stawka przedemerytalna jest glodowa i dla kogos kto tyle lat uczciwie pracowal to ponizajace! wydaje mi sie, ze to kara, za to ze od mlodych lat pracowalam .

    Odpowiedz
  • Andrzej(2008-05-17 10:13) Zgłoś naruszenie 00

    Do robotnik:
    To wszystko jest bardzo zawiłe:(((.Rzeczywiście projekt rządowy akurat nam gwarantuje emeryturę w niższym wieku, a nie żadną pomostówkę.Natomiast wczytałem się bardziej w projekt OPZZ, on wykreśla art. 184, lecz także art. 24 ust. 2.Tenże art. 24 ust.2 mówi o pomostówkach.Tak więc niby nie ma dla nas różnicy który projekt wszedłby w życie.Jednak za dużo związkowcy mówią o emeryturach pomostowych.
    Ja bardziej bym się cieszył gdyby wszedł projekt rządowy.Jest dla mnie bardziej czytelny !!!!!

    Odpowiedz
  • robotnik(2008-05-16 20:57) Zgłoś naruszenie 00

    Czyli dla nas lepiej byłoby , aby przeszedł projekt rządowy.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane