ROZMOWA

BOŻENA WIKTOROWSKA

Kiedy nastąpi ograniczenie biurokracji w kontaktach z ZUS?

DARIUSZ ŚPIEWAK*

Już wkrótce przedsiębiorca będzie mógł załatwić wszystkie sprawy, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych (PUE). Naszym celem jest przeniesienie usług dla wszystkich klientów na jeden portal. Dzięki temu możliwe będzie uproszczenie procedur dla firm. Zakończenie tej części projektu jest planowane na koniec 2011 roku. Natomiast w ciągu najbliższych tygodni planujemy usprawnić obsługę małych firm.

Na czym będzie to polegać?

Przedsiębiorca opłacający składki za siebie lub za nie więcej niż pięciu ubezpieczonych nie będzie musiał sam przygotowywać papierowej deklaracji rozliczeniowej. Urzędnik wydrukuje mu gotowy druk z systemu informatycznego, a przedsiębiorcy pozostanie tylko jego podpisanie.

A na jakim etapie są przygotowania do utworzenia PUE?

Właśnie zostały uruchomione przetargi na wybór dostawców technologii, oprogramowania, serwerów dla Nowego Portalu Informacyjnego, czyli tak naprawdę rdzenia Platformy oraz systemu kierowania ruchem. Niebawem rozpoczną się postępowania na zakup m.in. tzw. urzędomatów oraz stworzenia Centrum Informacji Telefonicznej.

Co będzie można załatwić na Platformie?

Będzie można złożyć wniosek i dokumenty niezbędne do załatwienia praktycznie każdej sprawy w ZUS. Użytkownicy będą posiadać własne konta dostępne po zalogowaniu, na których prezentowane będą spersonalizowane informacje np. o składkach przekazanych do OFE. Z kolei przedsiębiorcy będą mogli sporządzić, zweryfikować i wysłać dokumenty ubezpieczeniowe bez konieczności korzystania z programu Płatnik.

A co z tymi, którzy nie mają dostępu do internetu?

We wszystkich placówkach ZUS staną terminale komputerowe, tzw. urzędomaty, które będą dostępne przez całą dobę. Urządzenie to nie tylko będzie przyjmować dokumenty, ale wystawiać wiarygodne potwierdzenia przyjęcia. Urzędomat zapewni też dostęp do stron internetowych ZUS. Wszystkie urządzenia zostaną dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Powstanie też Centrum Informacji Telefonicznej.

Już obecnie działa przecież infolinia ZUS.

Tak, jednak zakres infolinii jest mocno ograniczony. Pracownicy mogą udzielać tylko informacji ogólnych. Natomiast naszym celem jest przygotowanie takiego narzędzia, dzięki któremu klienci ZUS będą mogli uzyskać informacje na interesujące ich tematy pod jednym numerem. Pracownik po zweryfikowaniu danych telefonującej osoby będzie mógł sprawdzić jej faktyczną sytuację. To będzie już konkretna rozmowa umożliwiająca załatwienie danej sprawy. Tak jak w bankach.