W tym roku już ponad 1,2 tys. pracowników spółki PKP Przewozy Regionalne przeszło przez lekcje savoir-vivre'u.

- Organizujemy zarówno szkolenia, które dotyczą np. zmian taryfowych, czy zmian w przepisach prawa przewozowego, jak i tzw. szkolenia miękkie poświęcone profesjonalnej obsłudze podróżnego - wyjaśnia Paweł Ney, rzecznik PKP PR.

To największa, najbardziej kosztowna akcja w historii polskiej kolei. Dobrych manier, uprzejmości i zrozumienia dla pasażerów uczą się przede wszystkim kierownicy pociągów, konduktorzy, kasjerzy. Powód: to przed kasami i podczas kontroli biletów wybucha najwięcej awantur z udziałem podróżnych niezadowolonych z jakości obsługi.

W sumie na szkolenia, w których udział brali pracownicy m.in. spółek: Przewozy Regionalne, InterCity, SKM PKP wydały ponad 2 mln zł. Kontrakt dostała wywodząca się z PKP firma CS Szkolenie i Doradztwo. Szkolenie było dofinansowane ze środków unijnych. Kolejarze podkreślają, że pieniądze na szkolenia są trafionym wydatkiem, ponieważ rośnie zadowolenia podróżnych.

- Skarg na konduktorów jest trzykrotnie mniej niż w 2006 roku - mówi Ney.

Kolej zatrudnia na etacie dodatkowo 40 certyfikowanych trenerów, którzy na co dzień czuwają nad jakością obsługi podróżnych.