Dwa dni – 27 i 28 września – trwało w Warszawie doroczne spotkanie teoretyków, praktyków i organizatorów edukacji oraz wszystkich zainteresowanych rozwojem oświaty i poprawą efektywności systemu edukacji.

Tegoroczne EDU Trendy odbyły się pod hasłem Innowacje i jakość w edukacji. Zostały podzielone na segmenty: Strefa Konferencji i Warsztatów – zintegrowany program, zbudowany na podstawie doświadczeń Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół oraz Europejskiej Konferencji Dyrektorów Przedszkoli i uwzględniający najnowsze trendy edukacyjne na świecie – oraz Strefa Targów, gdzie swój dorobek prezentowali wystawcy związani z edukacją.

Organizatorami imprezy byli Wolters Kluwer Polska, wydawca czasopism „Dyrektor Szkoły” i „Przed Szkołą” oraz redNet Media. Patronem honorowym zostało Ministerstwo Edukacji Narodowej, a Partnerem technologicznym – Samsung.

Strefa Konferencji i Warsztatów

Warsztaty i panele tematyczne zorganizowano dla różnych segmentów systemu oświatowego: przedszkoli, gimnazjów, liceów, szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego, szkolnictwa niepublicznego itd.

W konferencji udział wzięli m.in. prof. Leszek Balcerowicz, Tracey Burns i Katarzyna Kubacka z Center for Educational Research and Innovation OECD, prof. Anna Izabela Brzezińska z UAM w Poznaniu i SWPS w Warszawie, członek Komitetu Psychologii PAN, Witold Woźniak z KOWEZiU, Henryka Stachańczyk, przewodnicząca Komisji Pedagogicznej ZG ZNP, Mariola Konopka, Zastępca Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i wielu innych ekspertów, przedstawicieli instytucji oświatowych, w tym MEN, samorządów, organizacji, dyrektorzy i nauczyciele szkół.

Panele i debaty

Dużym zainteresowaniem cieszyła się debata „Kierunki rozwoju edukacji w kontekście wyzwań cywilizacyjnych i realnych możliwości”, którą prowadził prof. Antoni Jeżowski.

– Bardzo dobrze, że taka debata się odbyła i rozmawialiśmy, bo widać, że jest wiele pomysłów na przyszłość i na to, co zrobić w oświacie – skomentował spotkanie Wiceminister Edukacji Maciej Jakubowski. – Będziemy potrzebować ich znacznie więcej, żeby rzeczywiście mieć dobrą koncepcję tego, co powinno się w polskiej oświacie zmieniać.

Ogromne emocje wzbudziło tradycyjnie już bezkompromisowe wystąpienie prof. Leszka Balcerowicza pt. „Uwolnić Szkoły”.

Profesor Balcerowicz podkreślił, że obecne uwarunkowania prawne są szkodliwe dla całego systemu edukacji w Polsce, generują trudności w zwalnianiu słabych pracowników, wprowadzają niejasny i szkodliwy system awansu zawodowego, wysokie koszty pracy nauczyciela, a przede wszystkim utrzymują monopol, uzależnionych od lokalnych polityków szkół publicznych. – Można wprowadzić mechanizm rynkowy do oświaty! – przekonywał Leszek Balcerowicz. Podkreślał, że szkoły prywatne wciąż są traktowane nieufnie i działają jakby na marginesie systemu. A przecież w krajach, którym próbujemy dorównać, systemy oświaty są oparte na prywatnym szkolnictwie. Przywołał model szwedzki, który wyrósł z edukacji wyłącznie publicznej, a całkiem niedawno został z powodzeniem urynkowiony. Wystąpienie Leszka Balcerowicza wywołało gorącą dyskusję, choć nikt z zabierających głos nie sprzeciwił się sensowności koncepcji urynkowienia edukacji.

Strefa Targów

Zwiedzającym zaprezentowali się m.in. producenci i dystrybutorzy oprogramowania edukacyjnego, najnowocześniejszego sprzętu multimedialnego wykorzystywanego w edukacji, wydawnictwa edukacyjne, organizatorzy wycieczek i zajęć pozaszkolnych, producenci i dystrybutorzy pomocy dydaktycznych, firmy cateringowe, a nawet warszawskie wystawy i Teatr. Nie zabrakło także miejsca dla miłośników relaksu. Niemałą część Strefy Targów wypełniły stoiska najważniejszych polskich fundacji, organizacji i instytucji, działających na rzecz oświaty, w tym.: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, i innych.



Konsultacje, konkursy, prezentacje

Strefa targów to nie tylko stoiska wystawiennicze, ale także mnóstwo okazji do dyskusji, uzupełnienia informacji, wymiany doświadczeń i wiedzy, konsultacji. W tym celu stworzono specjalne Strefy Eksperckie, w których można było spotkać się ze specjalistami m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ośrodka Rozwoju Edukacji czy Instytutu Geofizyki PAN.

Na gości Strefy Targów czekały również liczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz wiele interesujących prezentacji.

PLEBISCYT THE BEST OF EDU TRENDY 2012 „DIAMENTY OŚWIATY”

W pierwszym dniu EDU TRENDY 2012 wszystkie osoby odwiedzające Strefę Targów mogły oddać swój głos w Plebiscycie.

Dzięki wszystkim głosującym możliwe było wyłonienie laureatów plebiscytu w 3 kategoriach:
• nowoczesne projekty i rozwiązania dla edukacji
• nowoczesne technologie i narzędzia dla edukacji
• nowoczesne wyposażenie placówek edukacyjnych
a ogłoszenie wyników i wręczenie statuetek odbyło się podczas wieczornego bankietu w Teatrze CAPITOL.



Nagrody odebrali:
• DIAMENT OŚWIATY w kategorii nowoczesne projekty i rozwiązania dla edukacji:
AGRAF Sp. z o.o. za produkt: Oprogramowanie interaktywne „ZRÓB TO SAM! Pomocnik nauczyciela”
Projektor SONy VPL-SW525 z tablicą Interwrite DualBoard 1289 – interaktywny zestaw panoramiczny najnowszej generacji.
• DIAMENT OŚWIATY w kategorii nowoczesne technologie i narzędzia dla edukacji:
SAMSUNG Electronics Polska Sp. z o.o. za produkt: Netbook SAMSUNG 100N
Samsung 100N to lekki, bezpieczny i wydajny netbook, który został zaprojektowany z myślą o uczniach i nauczycielach szkół podstawowych.
• DIAMENT OŚWIATY w kategorii wyposażenie placówek edukacyjnych
PWN.pl za produkt: Eduterapeutica Postawa i Ruch
Najnowszy multimedialny program edukacyjny do wspierania aktywności ruchowej, profilaktyki, diagnozy oraz terapii wad postawy, a także szkolnej profilaktyki zdrowotnej.








Odsłona druga DIAMENTÓW OŚWIATY już w przyszłym roku.

Trendy w nowoczesnej edukacji – co przyniesie kolejny rok?

EDU TRENDY 2012 za nami. Przed nami kolejny rok wytężonego wysiłku i pracy polskiej oświaty i firm wspierających ja swoją działalnością.

EDU TRENDY tworzone są z myślą o środowisku oświatowym - o nauczycielach, o pedagogach, osobach zarządzających placówkami edukacyjnymi wszystkich szczebli a także z myślą o przedsiębiorcach działających na rzecz polskiej oświaty i systemu edukacji. To głos tych środowisk ma wzmacniać ten projekt, dlatego też jego przyszłe edycje współorganizatorzy tworzyć będą dla nich i mamy nadzieję wspólnie z nimi. A wszystko w myśl haseł: wiedza, integracja, praktyka.