– W Polsce zapotrzebowanie na zawód projektanta pracującego dla marki odzieżowej rośnie z roku na rok. Coraz więcej firm z zagranicznym kapitałem, tworzy polskie oddziały zajmujące się przygotowywaniem kolekcji na nasz rynek – mówi Dorota Zielonka, projektantka mody z Warszawy. Dodaje, że różnicowanie kolekcji na odrębne rynki gwarantuje firmie większe zyski. Ale również polskie firmy rezygnują z zakupów gotowych rozwiązań z rynków zachodnich i stawiają na potencjał polskich projektantów, znających dobrze potrzeby konsumentów. Zarobki projektanta w firmie odzieżowej wynoszą 2-3 tys. miesięcznie. 

W tym zawodzie można pracować również jako freelancer i tworzyć kolekcje autorskie sygnując je swoim nazwiskiem. W zależności od ilości sprzedanych rzeczy, projektant rozpoznawalny w branży, ale nieubierający celebrytów z pierwszych stron gazet, może zarobić od 3 do 7 tys. miesięcznie. Pensja freelancera, który sprzedaje projekty do firm odzieżowych wynosi od 600 zł do kilku tysięcy za jeden projekt oraz otrzyma tantiemy. Jest to najbardziej opłacalna forma współpracy, jednak najmniej firm na nią przystaje. Pracując jako freelancer trzeba zdawać sobie sprawę z kosztów jakie pochłonie tworzenie i promowanie własnej kolekcji (pokaz mody, sesja zdjęciowa). Dobrym pomysłem jest szukanie sponsorów i branie udziału w uznanych, polskich konkursach.

Projektanci mogą pracować także jako styliści w czasopismach, przy sesjach zdjęciowych oraz w działach marketingu w firmie odzieżowej. Praca projektanta mody nie kończy się na narysowaniu szkicu. – Następnym etapem jest poszukiwanie odpowiednich tkanin, konsultacje z krawcowymi, trzymanie pieczy nad produkcją, nadzorowanie czy odszywane wzory są zgodne z projektem. Projektant musi także zadbać o zorganizowanie sesji fotograficznych oraz pokazu mody, czyli miejsca, ludzi, oświetlenia, nagłośnienia, osoby prowadzącej, zawiadomić media i zaprosić gości – wylicza Dorota Zielonka.

Talent w tym zawodzie nie wystarczy. To praca dla osoby, która jest kreatywna, ma zmysł artystyczny, ale jednocześnie bardzo dobrze zna rynek i potrzeby konsumenta. Musi stale kształcić się, śledzić trendy, znać podstawy rysunku żurnalowego i technicznego oraz szycia. Warto też uczyć się języków, gdyż zawód projektanta wiąże się z licznymi podróżami.