Rozmawiamy z MICHAŁEM ŚCIOCHEM ze StarSoft Multimedia - Upowszechnienie dostępu do internetu oraz atrakcyjna, w stosunku do klasycznego nauczania, cena kursów on-line powodują wzrost zainteresowania Polaków edukacją na odległość.
● Kto dziś najczęściej wybiera kursy on-line?
- E-nauka adresowana jest dziś głównie do młodzieży. Jednak z doświadczeń zebranych w trakcie prowadzenia serwisu internetowego 6ka.pl wynika, że języków obcych uczą się z jego pomocą osoby w różnym wieku. Średnia to 32-33 lata. Zainteresowanie szkoleniami on-line rośnie z roku na rok. Przyczynia się do tego upowszechnienie stałych łączy szerokopasmowych oraz spadek cen komputerów. Internet przestaje być luksusem, staje się powszechnym narzędziem w pracy i nauce Polaków.
● Jakie są główne korzyści z uczenia się na odległość?
- Przede wszystkim uczestnik kursu on-line uczy się w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Dzięki temu posiada najbardziej komfortowe warunki do nauki, na jakie może sobie pozwolić, np. może się uczyć we własnym domu, o odpowiadającej mu porze.
Wiele osób, ze względu na swoje obowiązki zawodowe lub rodzinne, nie może sobie pozwolić, aby regularnie dojeżdżać na stacjonarne zajęcia, wówczas nauka on-line jest dla nich jedynym rozwiązaniem. Inna korzyść z takiej nauki to całkowity brak stresu. Ucząc się on-line, nie musimy się zastanawiać, jak w danej chwili ocenia nas nauczyciel, jak wypadamy na tle reszty grupy. Pracujemy własnym rytmem i według swoich możliwości.
● Kursantom faktycznie opłaca się uczyć w ten sposób?
- Niektóre serwisy internetowe oferują kursy językowe on-line po tak niskich cenach, jakie są nieosiągalne dla kursów stacjonarnych. Zapisując się do klasycznej szkoły językowej, uczestnik musi w części pokryć koszt wynajęcia lokalu lub sal lekcyjnych, pensję wykładowców i pracowników administracyjnych. Kursy on-line nie wiążą się z takimi obciążeniami.
Kurs on-line musi być oczywiście tak przygotowany, aby spełniał swoje zadanie, skutecznie przekazywał kursantowi wymaganą wiedzę, wyrabiał w nim odpowiednie umiejętności i zachęcał formą do dalszej nauki. Bez spełnienia tych warunków korzyści finansowe z tej nauki tracą sens.
● Jaką wartość mają egzaminy zdawane on-line i certyfikaty zdobywane w ten sposób?
- To zależy, jak taki egzamin jest przeprowadzany. Jeśli przez pojęcie on-line rozumiemy to, że kursant może dowolnie wybrać sobie czas i miejsce przeprowadzenia egzaminu oraz że w jego trakcie nie ma żadnego nadzoru ze strony organizatora, to rzetelność i wiarygodność tak uzyskanego certyfikatu jest wątpliwa. Są tu bowiem liczne możliwości nadużyć. Zwykle jednak egzamin on-line tylko tym się różni od tradycyjnego egzaminu, że kursanci zamiast ręcznie zakreślać odpowiedzi na papierowych arkuszach, rozwiązują test korzystając z podłączonych do sieci komputerów. Przykładem może być sposób przeprowadzania egzaminu teoretycznego na prawo jazdy, stosowany już od lat. W tym przypadku korzystanie z komputerów i zbieranie wyników on-line jest tylko ułatwieniem pracy dla organizatora egzaminu. Znika bowiem problem ręcznego sprawdzania odpowiedzi. Natomiast z punktu widzenia uczestników egzaminu nie wprowadza to żadnej istotnej zmiany, podobnie jak nie wpływa na zwiększenie lub zmniejszenie wartości tak uzyskanego certyfikatu.
● MICHAŁ ŚCIOCH
programista, projektant serwisów internetowych, właściciel firmy StarSoft Multimedia