Rozmawiamy z MAŁGORZATĄ SACEWICZ z Portalu Rynku Pracy HRK.pl - Przesłanie mejlem naszego CV do firmy, która w danym momencie nie poszukuje pracowników, zawsze zwiększa nasze szanse na zatrudnienie i jest dowodem naszej inicjatywy.
Gdzie i w jaki sposób prezentować swoją ofertę, by znaleźć pracę? Czy jest sens zostawiać swój życiorys w każdym portalu rekrutacyjnym?
- Podczas poszukiwania pracy internet daje nam szeroki dostęp do potencjalnych pracodawców. Zamieszczanie naszego CV w wielu portalach rekrutacyjnych zajmie nam jednak sporo czasu związanego z rejestracją, a także z późniejszym sprawdzaniem ewentualnych odpowiedzi na naszą ofertę na każdym z nich. Najlepiej zatem zamieścić swoje CV w jednym lub dwóch czołowych portalach rekrutacyjnych. Możemy wybrać je, nie tylko kierując się ich popularnością, ale i profilem zamieszczanych ofert pracy.
Dobrym wyjściem jest też zarejestrowanie się w serwisie branżowym, który zawiera oferty adresowane do pracowników z konkretnego sektora.
Jakie są szanse, że dostanę odpowiedź na ofertę pozostawioną w portalach dla osób poszukujących zatrudnienia?
- Zwykle podobne, jak w przypadku wysyłania oferty bezpośrednio do pracodawcy. W obydwu tych przypadkach wszystko zależy od tego, jakie posiadamy kwalifikacje i doświadczenie, a także czy spełniamy warunki postawione przez pracodawcę przeszukującego bazę.
Wiele zależy też od popularności portalu i tego, czy jest on przygotowywany przez specjalistów. Czynniki te decydują o tym, kto i w jakiej ilości przegląda zamieszczone w serwisie bazy CV, oraz wpływają na zwiększenie dotarcia do pracodawców, którym udostępnia się narzędzia ułatwiające wyszukiwanie i selekcję kandydatów.
Klarowny kształt formularza rejestracyjnego, a także dobór kryteriów umożliwiających przeszukiwanie pracodawcom bazy kandydatów również nie jest bez znaczenia. Część firm i osób poszukujących pracy ceni także oferowaną przez niektóre serwisy możliwość dodawania do profilu kandydata CV w Wordzie lub pliku pdf.
Co zrobić, aby w gąszczu ofert moja się wybijała?
- Przede wszystkim dobrze i poprawnie wypełnić formularz rejestracyjny, a także nie zapominać o jego regularnej aktualizacji w miarę zdobywania kolejnych doświadczeń.
Czy korzystać z portali typu GoldenLine czy LinkedIn? Jak na pojawienie się mojej prezentacji może zareagować obecny pracodawca?
- Strony tego typu przez wielu uznawane są jako portale społecznościowe. W takim wypadku zawsze przed obecnym szefem może bronić nas chęć podtrzymywania kontaktów z innymi znajomymi z branży. Ostateczna ocena będzie zależała od indywidualnego podejścia naszego przełożonego.
Czy wysyłać życiorys i list motywacyjny pocztą elektroniczną (nawet jeśli nie mam wiedzy, czy firma, w której chciałbym pracować lub agencja doradztwa personalnego, poszukuje pracowników)?
- Tak. Zarówno firmy, jak i agencje doradztwa personalnego często zachowują otrzymane zgłoszenie, by wykorzystać je przy kolejnych rekrutacjach przeprowadzanych w późniejszym terminie.
Część przedsiębiorstw nie zamieszcza też na swoich stronach ofert pracy, bo - ich zdaniem - nie musi tego robić. Kandydaci sami wysyłają do nich swoje CV, wiedząc, że aplikują do dobrego i cenionego pracodawcy. Dobrym przykładem są media. Bardzo rzadko możemy trafić na ofertę zamieszczoną przez magazyn czy też stację radiową lub telewizyjną poszukującą dziennikarza.
Przesłanie naszego zgłoszenia do instytucji, która nie poszukuje pracowników, zawsze zwiększa nasze szanse na zatrudnienie i jest dowodem naszej inicjatywy.
MAŁGORZATA SACEWICZ
specjalista w Portalu Rynku Pracy HRK.pl