Czym się różni pracownik oddelegowany od pracownika w delegacji i w podróży służbowej? Czy ich sytuacja prawna jest taka sama?
Z pracownikiem „w podróży służbowej” lub „w delegacji” mamy do czynienia wówczas, gdy na polecenie firmy wykonuje on obowiązki (tzw. zadanie służbowe) poza miejscem pracy. Z tego tytułu pracownik otrzymuje dodatki do wynagrodzenia (diety) oraz zwrot kosztów przejazdów i dojazdów, noclegów i niektórych innych wydatków. Przepisy określają ich minimalny poziom oraz zasady zwrotu kosztów. Warunki pracy i płacy nie ulegają zmianie.
Inna jest sytuacja zatrudnionych w razie ich oddelegowania, czyli skierowania do pracy w innym niż dotychczasowe miejscu (w przeciwieństwie do podróży służbowych).Wiąże się to też często ze zmianą innych warunków pracy i płacy w tym okresie.
W praktyce może zdarzyć się, że pracodawca udziela pracownikowi na czas oddelegowania urlop bezpłatny i wykonuje on pracę w oparciu o nową umowę zawartą z nową firmą. Możliwa jest też sytuacja, w której pracodawca wysyła pracownika do swojego kontrahenta, na rzecz którego firma świadczy usługi, przy czym w okresie ich wykonywania zmianie ulega miejsce pracy zatrudnionego. W tym drugim przypadku zmianie mogą ulec inne postanowienia umowy o pracę (pracownikowi są często przyznawane np. dodatkowe benefity), a zamieszczenie w niej niektórych dodatkowych postanowień staje się obowiązkowe, jak w przypadku skierowania pracownika do pracy za granicę do kraju niebędącego członkiem Unii Europejskiej (artykuł 291 k.p.).
W przypadku oddelegowania pracownika firma nie musi wypłacić mu diet bądź zwracać innych kosztów, jak ma to miejsce przy podróży służbowej. Jednakże może mu przyznać dodatkowe świadczenia (np. zwrot kosztów przeprowadzki).
Pozostało
68%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama