W stanach nagłych, czyli wtedy kiedy życie lub zdrowie pacjenta jest zagrożone, świadczenie powinny być udzielane bezzwłocznie i bez skierowania.

Kiedy pacjent może zadzwonić na pogotowie ratunkowe

Pacjent ma prawo wezwać pogotowie ratunkowe, gdy dojdzie do nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Może to zrobić w sytuacji, gdy np. ktoś z rodziny (np. dziecko) traci przytomność, pojawiają się nagłe bóle głowy, kręgosłupa, dochodzi do poparzenia lub krwawienia. Zgłoszenie przyjmuje dyspozytor medyczny. Osoba, która dokonuje wezwania, musi w jak najbardziej dokładny sposób przekazać mu niezbędne informacje – np. dokładny adres, pod który ma przyjechać karetka, powód wezwania, kto potrzebuje pomocy (dziecko, osoba starsza), czy przyjmuje na stałe jakieś leki.
To jest tylko część artykułu. Wj wersji poznasz odpowiedzi na pytania:

Czy od razu jechać do szpitala, czy może iść do lekarza rodzinnego

Czy lekarz może wymagać skierowania od pacjenta w stanie nagłym

Zobacz pełną treść artykułu w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Jakie prawa ma pacjent w razie pogorszenia zdrowia.