statystyki

Startuje niebieska linia dla mobbingowanych. Dobry pomysł może zaszkodzić pracodawcom

autor: Karolina Topolska06.08.2015, 10:46; Aktualizacja: 06.08.2015, 10:57
telefon, sekretarka, biuro

Zdaniem ekspertów outsourcing obsługi zgłoszeń o nieprawidłowościach w zakładzie pracy może być skutecznym sposobem przeciwdziałania mobbingowiźródło: ShutterStock

Aby zachęcić do ujawniania nieprawidłowości, firmy mogą skorzystać z usługi „telefonu zaufania” dla pracowników. Eksperci mają do niej jednak zastrzeżenia i radzą ulepszać własną politykę antymobbingową.

Zarzut mobbingu w firmie to dla pracodawcy twardy orzech do zgryzienia. Nie dość, że wyjaśnienie takiej sprawy z reguły jest trudne, to dodatkowo niekorzystnie wpływa na wizerunek firmy. Z kolei zatrudnieni zazwyczaj obawiają się zgłaszania przypadków mobbingu w obawie przed negatywnymi konsekwencjami, które w wyniku takiego „donosu” mogłyby ich spotkać.

Pracodawcy, którym zależy na oczyszczeniu środowiska pracy z niepożądanych zachowań, mają do wyboru wiele możliwości. A że sprawy mobbingowe są wyjątkowo delikatne – coraz częściej decydują się na pomoc z zewnątrz. W postępowaniach wyjaśniających świadczą ją z reguły prawnicy i psychologowie. Co więcej, na rodzimym rynku pojawiają się oferty profesjonalnych usług wsparcia w wyjaśnianiu takich spraw. Nowością jest usługa, w ramach której firma zewnętrzna pełni rolę „telefonu zaufania” dla pracowników, którzy mogą anonimowo zgłaszać jej wszelkie nieprawidłowości u swojego pracodawcy. Oczywiście odbywa się to na podstawie umowy między pracodawcą a podmiotem zewnętrznym, a więc bazuje na zasadzie dobrowolności po stronie zatrudniającego. Taką usługę świadczy obecnie jedna firma w Polsce, niewykluczone jednak, że w obliczu zagrożeń i wyzwań związanych z występowaniem coraz to nowych zjawisk mobbingu (wystarczy wspomnieć głośną ostatnio sprawę o mobbing ze względu na leczenie niepłodności metodą in vitro dotyczącą pracownicy Polskich Sieci Energetycznych), staną się one powszechniejsze.

Swoboda sygnalisty

W jaki sposób działa zewnętrzny „telefon zaufania” dla pracowników, przedstawia ramka obok. [ramka 1] Jak poinformował nas prezes spółki świadczącej taką usługę w Polsce, ponad 60 proc. zgłoszeń dotyczy – subiektywnie ocenianego przez pracowników – mobbingu. Przyznaje też, że jego firma nie jest w stanie do końca sprawdzić, czy wiadomość rzeczywiście pochodzi od osoby zatrudnionej u danego pracodawcy objętego umową, jednak jego zdaniem takie sytuacje należą do mniejszości. Zaznacza przy tym, że tylko osoba doskonale znająca zakład pracy, jaką jest pracownik, jest w stanie podać wszystkie niezbędne informacje w ramach zawiadomienia.


Pozostało 81% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane