Jestem prezesem dużego stowarzyszenia, w którym zatrudniamy pracowników na podstawie umów o pracę oraz korzystamy z pracy wolontariuszy zatrudnianych na podstawie umów wolontariackich. Mamy opracowaną politykę antymobbingową, który to dokument umieszczony jest na stronie naszego wewnętrznego intranetu. O istnieniu tego dokumentu zawsze informujemy nowych pracowników i wolontariuszy. Mamy również powołaną komisję antymobbingową gotową do podjęcia działań w razie wystąpienia tego typu problemów. Nasza nowa prawniczka zakwestionowała taki sposób postępowania stowarzyszenia jako niewystarczający. W jej ocenie nie wypełniamy dostatecznie swoich ustawowych obowiązków w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, nie prowadzimy szkoleń, nie mamy tematycznych prezentacji, nie przekazujemy pracownikom treści polityki. Czy faktycznie nasze działania są niewystarczające? Czy wobec wolontariuszy mamy takie same obowiązki w zakresie przeciwdziałania mobbingowi jak wobec pracowników?
Definicja mobbingu została zawarta w art. 943 par. 3 kodeksu pracy (dalej: k.p.). Zgodnie z nim mobbing oznacza działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu go lub zastraszaniu, które wywołuje u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powoduje lub ma na celu jego poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie tej osoby lub wyeliminowanie z grupy zatrudnionych. Ustawodawca nałożył na pracodawcę obowiązek przeciwdziałania temu zjawisku. Warto zaznaczyć, że w obowiązku tym nie chodzi jedynie o to, aby sam pracodawca nie stawał się mobberem, ale o to, aby podejmował prewencyjne działania mające na celu eliminowanie przypadków występowania zjawiska mobbingu między swymi pracownikami (zob. „Kodeks Pracy. Komentarz” red. K. Walczak, W. Muszalski, Warszawa 2021). Orzecznictwo wskazuje, że pracodawca powinien prowadzić realne i efektywne działania zapobiegawcze przez cały czas. Obowiązek ten jest bowiem obowiązkiem starannego działania, co oznacza, że pracodawca musi go realizować stale, aby można było mówić o realnym charakterze jego działań. Sąd Najwyższy w wyroku z 21 kwietnia 2015 r., sygn. akt II PK 149/14, podkreślił, że obowiązek przeciwdziałania mobbingowi nie polega jedynie na działaniach dotyczących przypadków wystąpienia tego zjawiska, ale również na działaniach zapobiegawczych, które powinny być realne i efektywne. Niezależnie bowiem od tego, kto jest sprawcą mobbingu, odpowiedzialność za wystąpienie tego zjawiska spada zawsze na pracodawcę. Ponosi on odpowiedzialność także za niewywiązywanie się z obowiązku przeciwdziałania mobbingowi.
Pozostało
67%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama