"+Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia na lata 2015-2017+ (KPDZ) będzie służył wytyczaniu kierunków polityk państwa w dziedzinie rynku pracy, dotyczących szczególnie: promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej" - poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.

Głównym celem, wskazanym w dokumencie, jest wzrost wskaźnika zatrudnienia do 68,1 proc. w 2017 r. dla osób w wieku 20-64 lat. (Obecnie jest to ok. 57 proc.).Jego osiągnięcie wymaga jednak zmniejszenia stopy bezrobocia ogółem przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności zawodowej.

"W KPDZ przyjęto dwa priorytety: zwiększenie efektywności zarządzania rynkiem pracy w celu wsparcia wzrostu zatrudnienia oraz zwiększenie adaptacyjności na rynku pracy" - podkreślił CIR.

W ramach pierwszego priorytetu realizowane mają być zadania polegające na m.in.: wspieraniu młodych na rynku pracy (chodzi o osoby w wieku 15-24 lat, w tym głównie pozostające jednocześnie poza zatrudnieniem, edukacją i szkoleniem, czyli tzw. NEET - wsparciem objęte będzie ok. 4,5 tys. osób).

Ponadto na doskonaleniu działań Krajowego Funduszu Szkoleniowego i jego promocji wśród pracodawców; wpieranie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w monitorowaniu zawodów, nadwyżkowych i deficytowych; wspieranie przedsiębiorstw, które ucierpiały z powodu ograniczeń w eksporcie towarów do innych krajów, chodzi o ochronę zatrudnienia w firmach, w których przejściowo pogorszyły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej wskutek spadku obrotów.

Priorytet ten ma obejmować również doskonalenie usług pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego świadczonych przez publiczne służby zatrudnienia. Chodzi m.in. o wykorzystywanie tzw. profilowania pomocy przez urzędy pracy, czyli dostosowanie jej do potrzeb bezrobotnych.

Priorytet ten ma polegać też na wdrażaniu systemu pożyczkowego w ramach programu „Pierwszy biznes”; wspieraniu tworzenia partnerstw na rzecz zatrudnienia na poziomie lokalnym; sięganiu po niewykorzystane zasoby na rynku pracy, czyli po biernych zawodowo i cudzoziemców.

Z kolei drugi priorytet przewiduje realizację m.in.: wspierania mobilności zawodowej pracowników na europejskim rynku pracy przez usługi realizowane w ramach sieci EURES na rzecz poszukujących pracy i pracodawców; zwiększenia mobilności społeczno-zawodowej młodzieży na rynku pracy. Chodzi o kształtowanie wśród młodzieży w wieku 15-18 lat aktywnej postawy w nabywaniu kompetencji niezbędnych na rynku pracy, np. przez udział w kursach i szkoleniach, oraz kompensowanie deficytów społecznych wśród młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym).

Priorytet ten odnosi się też do kontynuacji programu taniego budownictwa mieszkaniowego, co powinno przyczynić się do większej mobilności ludzi poszukujących pracy i aktywizacji zawodowej wykluczonych społecznie.

W ramach drugiego priorytetu wspierana ma być też edukacja zawodowa i ustawiczna(np. realizacja projektu „Akademia PARP”, którego celem jest podnoszenie umiejętności i kompetencji osób, firm i instytucji szkoleniowych w zakresie jakości szkoleń online oraz podniesienie umiejętności i kwalifikacji przedsiębiorców, pracowników i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą).

Priorytet ma obejmować również rozwój internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej powiązanego z rynkiem pracy; poprawę jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego oraz jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy.

Obejmuje on też wdrożenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; realizację działań służących zwiększaniu szans na rynku pracy absolwentów szkół wyższych; wspieranie osób marginalizowanych na rynku pracy, czyli takich, które mają problemy z wejściem i powrotem na rynek pracy oraz utrzymaniem się na nim. Chodzi tu o osoby młode, długotrwale bezrobotne, kobiety, osoby 50+, grupę NETT, a także rodziców z małymi dziećmi, osoby niepełnosprawne.

Priorytet drugi odnosi się też do wspierania tworzenia nowych miejsc pracy, zwłaszcza w branżach gospodarczych o wysokim potencjale wzrostu zatrudnienia i w sektorze ekonomii społecznej. (PAP)

rbk/ dym/ jtt/