W celu wykazania efektu zachęty przy ubieganiu się o dopłaty do pensji niepełnosprawnych pracowników przez pracodawcę, który przejął inną firmę, należy badać stan zatrudnienia uwzględniający wszystkich pracowników, również tych zatrudnionych przed przejęciem zakładu.

Tak wynika z odpowiedzi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na pytanie Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON.org). Organizacja przedstawiła w nim sytuację dotyczącą spółek X i Y, które są podmiotami powiązanymi i otrzymują subsydia płacowe na pracowników z dysfunkcjami zdrowotnymi. Od 1 stycznia 2023 r. spółka Y zostanie przejęta przez spółkę X na podstawie art. 492 par 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych oraz art. 231 kodeksu pracy. W konsekwencji spółka Y zostanie rozwiązana, a spółka X przejmie jej wszystkie prawa i obowiązki. Wypłaci też wynagrodzenia za grudzień br. pracownikom spółki Y w styczniu przyszłego roku.
Spółka X ma wątpliwości, czy będzie mogła ubiegać się o dopłaty do pensji podwładnych z przejmowanej firmy i czy będzie musiała wykazać na nich efekt zachęty. Jego występowanie jest bowiem jednym z warunków otrzymywania dofinansowań i co do zasady jest on spełniony, gdy zatrudnienie niepełnosprawnego pracownika w miesiącu rozpoczęcia przez niego pracy skutkuje wzrostem zatrudnienia ogółem w stosunku do średniego stanu zatrudnienia za wcześniejsze 12 miesięcy.
PFRON w swojej odpowiedzi wskazuje, że w przypadku przejęcia pracownika na podstawie art. 231 k.p. efekt zachęty ustala się w miesiącu przejęcia niepełnosprawnego pracownika. Dodaje, że zgodnie z wyjaśnieniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) działalność podmiotu przejmującego należy traktować jak kontynuację działalności firmy przejętej, a badając stan zatrudnienia w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiło przejęcie, trzeba brać pod uwagę wszystkich pracowników, również tych zatrudnionych przed przejęciem zakładu. Jeśli pracownik został zatrudniony przez poprzedniego pracodawcę, jego okres zatrudnienia liczy się od zawarcia umowy z tym pracodawcą. Dlatego do wykazania efektu zachęty, analizując średni stan zatrudnienia w spółce X za okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc przejęcia spółki Y, należy uwzględniać również jej stan zatrudnienia. To oznacza, że jeśli zostanie wykazany, to po spełnieniu pozostałych warunków korzystania z subsydiów płacowych spółka będzie mogła ubiegać się o dofinansowania do wynagrodzeń przejętych pracowników.
Fundusz dodaje, że spółka X w momencie ubiegania się o dopłaty do pensji za grudzień br. powinna w służących do tego dokumentach (wniosku Wn-D z załącznikami) wyjątkowo wpisać datę zatrudnienia niepełnosprawnych pracowników wynikającą z umowy o pracę z pracodawcą przed przejęciem. Natomiast w kolejnych dokumentach dotyczących okresów sprawozdawczych po przejęciu pracowników, a więc zaczynając od stycznia 2023 r., w dacie zatrudnienia musi podawać datę ich przejęcia.
UOKiK w swoim stanowisku, które przywołuje PFRON, podkreśla, że brak wzrostu netto stanu zatrudnienia nie oznacza bezwzględnego zakazu udzielania pomocy publicznej w formie subsydiów płacowych. W takim przypadku korzystanie z dopłat jest dopuszczalne, gdy brak wzrostu jest spowodowany przyczyną określoną w art. 33 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 traktatu. Chodzi tutaj o sytuacje, gdy dochodzi do zmniejszenia stanu zatrudnienia, które nie jest związane z redukcją etatów, np. przejścia na emeryturę. ©℗