Ostatnio w jednej z hal magazynowych, w której pracują nasi pracownicy, ustawiono kartony na paletach z oryginalnie zapakowanymi substancjami chemicznymi. Nie są to nasze substancje, ponieważ tylko wynajmujemy powierzchnię magazynową innej firmie. Pracownicy, którzy pracują w tej hali, skarżą się na uciążliwy (dość specyficzny, cytrynowy) zapach, a także kaszel po kilku godzinach przebywania w hali. Czy pracownicy mogą pracować w takich warunkach?
Maciej Ambroziewicz specjalista ds. bhp / Dziennik Gazeta Prawna
EKSPERT RADZI
Ze względu na brak informacji o tym, jakie substancje przechowywane są w hali magazynowej, a także nieustalenie stopnia ich szkodliwości dla przebywających tam pracowników, nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy pracownicy mogą przebywać w takim pomieszczeniu pracy. Uważam, że w opisanym przypadku – w związku z uciążliwościami, jakie składowane substancje stwarzają dla osób przebywających w hali – zarządca obiektu powinien wystąpić do właściciela składowanego materiału o udostępnienie szczegółowych informacji na ich temat i na tej podstawie przeprowadzić ewentualne pomiary.
W myśl art. 207 par. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; dalej: k.p.) do podstawowych obowiązków pracodawcy należy ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń, a także reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.
Organizując pomieszczenia do magazynowania niebezpiecznych substancji chemicznych i/lub ich mieszanin, należy dostosować warunki tego pomieszczenia do zagrożeń, jakie mogą stwarzać te substancje i/lub ich mieszaniny. Jest to niezwykle istotne, mogą one bowiem mieć właściwości szkodliwe dla zdrowia lub nawet życia pracowników (palne, wybuchowe, trujące, żrące itp.). Bardzo istotna jest zatem nie tylko odpowiednia przestrzeń, lecz także temperatura czy wentylacja pomieszczenia. Szczegółowe wytyczne dotyczące stosowania i przechowywania substancji chemicznych i/lub ich mieszanin określają przepisy prawa (np. rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.), ale przede wszystkim karty charakterystyk tych substancji i/lub ich mieszanin. Taka karta powinna być opracowana i dostarczona przez producenta chemikaliów, a zawarte w niej informacje powinny określać m.in. skład danej mieszaniny, zagrożenia, jakie stwarza dana substancja lub jej mieszanina, postępowanie z nią czy jej magazynowanie. Ponadto w takiej karcie powinny znaleźć się również informacje na temat obowiązku stosowania, w tym także rodzaju środków ochrony indywidualnej, oraz postępowania z odpadami powstałymi w wyniku stosowania danych chemikaliów.
Ponadto stosownie do art. 227 par. 1 pkt 2 k.p. jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy – w zakresie ochrony pracowników przed chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z wykonywaną pracą – jest przeprowadzanie na swój koszt badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrowanie i przechowywanie wyników tych badań i pomiarów oraz udostępnianie ich pracownikom. Tryb, metody, rodzaj i częstotliwość wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy, przypadki, w których jest konieczne prowadzenie pomiarów ciągłych, sposób rejestrowania i przechowywania wyników badań i pomiarów – określa rozporządzenie ministra zdrowia z 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 33, poz. 166). Z kolei wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń chemicznych i pyłowych oraz natężeń fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy zawiera rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 217, poz. 1833 ze zm.).
Do czasu jednak wykonania takich pomiarów nie można jednoznacznie stwierdzić, czy warunki pracy spełniają wymogi przepisów bhp.