Jeden z pracowników naszej firmy niewłaściwie odnosi się do przełożonego, używa nieodpowiednich słów, podważając autorytet szefa. Podobnie postępuje także wobec pozostałych współpracowników. W ten sposób łamie regulamin pracy, który przewiduje obowiązek poszanowania innych pracowników. Czy może to być podstawą kary porządkowej, mimo że poza tym poprawnie wykonuje swoje obowiązki?
Obowiązki pracownika to nie tylko te wskazane w umowie o pracę. Obowiązki ogólne zostały określone w art. 100 kodeksu pracy (dalej: k.p.). Wynika z niego, że pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Ma przy tym obowiązek nie tylko przestrzegać czasu pracy ustalonego u danego pracodawcy czy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, lecz także respektować zasady współżycia społecznego. W sytuacji, w której pracownik nie przestrzega tych zasad, istnieją podstawy do zastosowania jednej z kar porządkowych określonych w art. 108 k.p. Wynika z niego, że za nieprzestrzeganie przez pracownika:
Pracodawca może stosować karę upomnienia i karę nagany.
Pozostało
74%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama