Łatwiej będzie prowadzić konta emerytalne pracowników – rząd przyjął wczoraj projekt nowelizacji ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.

Przypomnijmy, zawiera on wiele regulacji, które z jednej strony mają ułatwić pracodawcom prowadzenie programów emerytalnych, z drugiej – dookreślić warunki uczestnictwa w nich (o projekcie pisaliśmy w tekście „Nowelizacja pod sztandarem ułatwień w prowadzeniu PPE”, DGP nr 155/2021).
Przepisy mają charakter porządkujący, m.in. przerzuca się obowiązek przekazywania rocznych informacji o realizacji programów na podmioty zarządzające. Przypomnijmy, do tej pory zobowiązani do tego byli pracodawcy, jednak – jak wskazywali eksperci – ten mechanizm się nie sprawdził. W zamian podmioty zatrudniające będą musiały dwa razy do roku – kolejno do 31 stycznia i 31 lipca, składać do Państwowego Funduszu Rozwoju oświadczenia na temat liczby uczestników PPE oraz ogólnej liczby zatrudnianych pracowników.
Nowelizacja wprowadza zmiany umożliwiające sprawniejsze reagowanie na trudności ekonomiczne przedsiębiorstwa, m.in. instrument zawieszenia czy obniżenia składki podstawowej. Uregulowano jednocześnie maksymalny termin jednostronnego ograniczenia składki podstawowej przez pracodawcę (łącznie do sześciu miesięcy w okresie obejmującym 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych). Skrócono również (z 12 miesięcy do trzech) okres wypowiedzenia w przypadku podjęcia przez pracodawcę jednostronnej decyzji o likwidacji PPE. Projekt znosi również fakultatywny zakaz wnoszenia składki dodatkowej (obecnie jest to możliwe wyłącznie, jeśli umowa zakładowa tego nie zakazuje).
W zakresie indywidualnych kont emerytalnych oraz indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego projekt m.in. wprowadza możliwość zawierania umów o ich prowadzenie w formie elektronicznej.
Etap legislacyjny
Projekt przyjęty przez Radę Ministrów