Prowadzę małą firmę usługową. Z powodu stanu epidemii pracownicy przeszli na hybrydowy system pracy. W poniedziałki i piątki pracują w biurze, a w pozostałe dni tygodnia świadczą pracę zdalnie. W biurze pracują w stałych godzi nach 8–16. W pozostałe dni tygodnia dzwonię do nich i wysyłam e-maile przez cały dzień. W ostatnim czasie jeden z pracowników przestał odbierać e-maile i telefon ode mnie po 16. Tłumaczy się tym, że po 16 kończy pracę i nie musi pozostawać w mojej dyspozycji. Czy mogę wręczyć mu dyscyplinarkę z powodu nieprzestrzegania obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy przejawiającego się w nieodbieraniu telefonu i poczty elektronicznej w dni, w które ma obowiązek świadczenia pracy zdalnej?
Czas pracy bardzo często rodzi konflikty na linii pracodawca–pracownik. Z interpretacją pojęcia „czas pracy” jest też najwięcej problemów na gruncie prawa pracy. W swojej karierze inspektorskiej najczęściej rozpatrywałem skargi dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych oraz naruszeń przepisów ochronnych w zakresie czasu pracy, tj. naruszeń odpoczynków lub niezachowania przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Pracownicy zgłaszali także do Państwowej Inspekcji Pracy problem konieczności odbierania telefonów lub e-maili już po godzinach pracy w czasie wolnym lub w trakcie urlopu wypoczynkowego.
Dyżur w gotowości
Pozostało
74%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama