statystyki

Resort pracy nie zmieni ubezpieczeń wypadkowych

autor: Michał Kuc02.06.2014, 19:00
Wypadek samochodowy

Wypadekźródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy chcą mieć możliwość ubezpieczania się od wypadków w czasie prowadzenia firmy w sytuacji, gdy równocześnie pracują na etacie. – Zgłoszę to na posiedzeniu zespołu do spraw ubezpieczeń społecznych komisji trójstronnej – zapowiada jego przewodniczący Jan Klimek, wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego.

Prowadzenie działalności gospodarczej i pozostawanie w stosunku pracy oznacza zbieg tytułów ubezpieczenia społecznego. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), obowiązek odprowadzania składek emerytalnych, rentowych, chorobowych i wypadkowych wynika z umowy o pracę. Podstawą ich wymiaru będzie wskazane w niej wynagrodzenie. W efekcie z tytułu prowadzonej działalności przedsiębiorca nie zapłaci do ZUS nic (musi tylko opłacić ubezpieczenie zdrowotne do NFZ). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarabia mniej niż minimalne wynagrodzenie – wówczas odprowadzi należności także od przychodów z firmy.


Pozostało 47% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane