Sejm przyjął w piątkowym głosowaniu zmiany w ustawie o służbie cywilnej, o pracownikach urzędów państwowych i pracownikach samorządowych, dotyczące pierwszeństwa w zatrudnieniu dla osób niepełnosprawnych w urzędach.

Przygotowana przez komisję polityki społecznej i rodziny nowelizacja wprowadza nowe zasady naboru na stanowiska w służbie cywilnej i w urzędach samorządowych. Placówka prowadząca nabór, w myśl nowych przepisów, będzie musiała określić szczegółowe wymagania niezbędne na danym stanowisku pracy oraz tzw. wymagania pożądane, pozwalające na optymalne wykonywanie danej pracy.

W toku naboru ma być wyłonionych nie więcej niż pięciu kandydatów, przedstawionych dyrektorowi danej placówki. Jeżeli pracownicy niepełnosprawni będą stanowić mniej niż 6 proc. ogólnej liczby pracowników urzędu, osoba niepełnosprawna będąca w pierwszej piątce będzie miała pierwszeństwo w zatrudnieniu. W przypadku naboru na wyższe stanowiska, kandydat niepełnosprawny zachowa pierwszeństwo w zatrudnieniu, jeśli znajdzie się w dwójce najlepszych kandydatów.

Wyjątkiem będą urzędy, w których obowiązuje ustawa o pracownikach urzędów państwowych. Należą do nich m.in. kancelarie: Sejmu, Senatu, Prezydenta czy Prezesa Rady Ministrów. Tam niepełnosprawni spełniający wszystkie wymagania będą mieli pierwszeństwo w zatrudnieniu, jeśli w miesiącu poprzedzającym nabór wskaźnik ich zatrudnienia będzie mniejszy niż 6 proc. Szczegółowe zasady naboru ustalą dyrektorzy tych placówek.

Kolejna zmiana dotyczy podziału pieniędzy na ewentualne zwiększenie wynagrodzeń w urzędach. Rada Ministrów miałaby podejmować decyzje uwzględniając wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych w tych jednostkach, a minister odpowiedzialny za sytuację niepełnosprawnych będzie przedstawiał sprawozdanie w tej sprawie w trakcie prac nad ustawą budżetową.

Teraz nowelizacja trafi do Senatu.