Od momentu wejścia Polski do Unii dochód rozporządzalny (czyli dochód netto) mieszkańców wsi systematycznie rośnie. GUS w zeszłym roku odnotował jego najwyższy wzrost właśnie w grupie rolników – był o 13 proc. wyższy niż rok wcześniej. To zasługa dopłat bezpośrednich oraz realnego wzrostu dochodu z produkcji rolnej. A choć dochód nadal jest niższy od średniej krajowej, to ta różnica maleje z każdym rokiem.
Dlatego opłacanie przez rolników składek NFZ nie powinno być dla nich szczególnie dotkliwe. Byłoby też na pewno sprawiedliwsze niż obecna sytuacja. – Teraz składki nie płacą rolnicy mający np. 100-hektarowe gospodarstwo, ale jest pobierana od emerytów i rencistów – mówi dr Bożena Karwat-Woźniak z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa.
Temat uzależnienia składki rolników od dochodów jest drażliwy politycznie, bo jego rozwiązanie może się okazać wskazówką, w którą stronę pójdzie reforma całego KRUS, czyli także sposobu opłacania składek na emeryturę czy rentę.
Dużo więc zależy od kształtu propozycji dotyczącej składki zdrowotnej. Na pewno nie ma mowy o przyjęciu wysokości składki zdrowotnej takiej, jaką płacą osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Suma 230 zł byłaby nie do udźwignięcia dla większości gospodarstw. Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa z ponad 1,5 mln gospodarstw zaledwie jedna trzecia to dochodowe lub zbliżające się do granicy dochodów. Reszta ma raczej charakter socjalny i produkuje na własne potrzeby. W takim przypadku spora część rolników może być objęta, jak bezrobotni, opłacaniem składki przez państwo. Ale reszta powinna za siebie płacić. – Wydaje mi się, że dla znacznej części gospodarstw płacenie zryczałtowanych składek na rozsądnym poziomie nie powinno być problematyczne. Dla gospodarstw dużych składka powinna być odpowiednio większa – uważa Bożena Karwat-Woźniak. Minister rolnictwa proponował kiedyś, aby do NFZ odprowadzać za rolników część podatku gruntowego, ale ten pomysł źle przyjęły gminy wiejskie, bo podatek ten jest ich dochodem.
Bez względu na wybrany wariant jedno jest pewne – po wyborach rząd powinien się pospieszyć z uchwaleniem ustawy, bo na merytoryczne prace w rządzie i parlamencie zostaną najwyżej trzy miesiące.
PRAWO
Nie wszystkich rolników musi wyręczać budżet
Trybunał Konstytucyjny 26 października 2010 r., w pełnym składzie, rozpoznał wniosek rzecznika praw obywatelskich dotyczący zasad finansowania z budżetu państwa składek do NFZ rolników. Orzekł, że obecny system, w którym budżet opłaca je za wszystkich rolników, bez względu na ich dochód, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 84 i art. 2 konstytucji. Wskazał, że populacja rolników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie rolnictwa (art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy zdrowotnej) jest dzisiaj bardzo zróżnicowana, w przeciwieństwie do sytuacji w 1991 r., kiedy system powszechnej publicznej służby zdrowia powstawał. Trybunał uznał w związku z tym, że rolników nie można traktować jako jednorodnej grupy. Stąd wniosek, że rolnicy mają „ekonomiczną i prawną zdolność do uczestniczenia, poprzez płaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, w ponoszeniu ciężarów publicznych związanych z finansowaniem ochrony zdrowia”. Innymi słowy mogą, przynajmniej niektórzy, płacić za siebie składki lub je współfinansować.
Podstawa prawna
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 października 2010 r. (sygn. akt K 58/07) ogłoszony 3 listopada 2010 r. w Dzienniku Ustaw (nr 205, poz. 1363).
Komentarze (39)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarsze1. Wprowadzenie jednolitego liniowego podatku ZUS dla wszystkich dla dochodów
osiąganych z pracy.
2. Uzależnienie wielkości wypłat rent i emerytur od wkładu zgromadzonego
przez obywatela naliczonego uczciwie wg. parytetu złota za ubiegłe lata.
3. Dokapitalizowanie ZUS w celu pokrycia wkładów obywateli poprzez przekazanie
wszelkich własności majątkowych państwa ( np. udziałów w spółkach skarbu
państwa ) do majątku ZUS na pokrycie wkładów ubezpieczonych.
4. Przyznanie wszystkim ( głównie najuboższym ) ulgi podatkowej w podatku
stawki ZUS
{ np. we wysokości ok. 50% należnego powszechnego podatku ZUS naliczanego od
najniższej pensji - kosztem zmniejszenia należnych podatków innych
np. rozliczanych w rozliczeniu rocznym PIT ).
Ad. 1. Zrealizowanie zasady powszechnego podatku liniowego ZUS powinno przynieść
skarbowi państwa dodatkowe dochody wielkości ok. 500mld PLN. Pieniądze te pojawiły
by się dzięki opodatkowaniu szarej strefy i racjonalizacji stosunków społeczno
ekonomicznych w kraju!!! Państwo przestałoby okradać obywateli, a obywatele państwo!!!
Ad. 2. Zrealizowanie tej zasady jest jedynym społecznie sprawiedliwym
uzasadnionym mechanizmem. Jedynie w celu polepszenia zasad społecznych
ubezpieczeń rentowo emerytalnych część środków najbogatszych powinna być
przesunięta dla najbiedniejszych. Spłaszczenie charakterystyk wypłat!!!
Ad. 3. Zgromadzone wkłady obywateli powinny mieć pokrycie w majątku ZUS. W tym
celu wszystko co państwowe należy oddać obywatelom poprzez przekazanie majątku
państwowego ZUS'owi.
Ad. 4. Wprawdzie wtedy obywatele najubożsi płaciliby stosunkowo niski
( tylko ok. 50% należnej stawki podatek ZUS ), ale równocześnie oznaczałoby to
niski zgromadzony kapitał emerytalny i bardzo niską emeryturę!!!
Podobnie skonstruowany system posiada np. Szwajcaria!!!
Cechą charakterystyczną pokazanej koncepcji jest:
- zgodność z ustawą zasadniczą,
- praktyczne zrealizowanie zasady - sprawiedliwości społecznej,
- konkretne dopasowanie do obecnej sytuacji historycznej i prawnej.
Ww propozycja stoi w sprzeczności z obecnie obowiązującym prawem niezgodnym z konstytucją, gdzie np. tzw. przedsiębiorcy opłacają składkę ZUS naliczaną od najniższej pensji ( zaniżonej ), a nie 48% od dochodów z pracy brutto jak to opłacają wszyscy ze statusem " zatrudniony ".
i funkcjonować na następujących zasadach:
A. Ubezpieczenie zdrowotne NFZ.
B. Ubezpieczenie chorobowe.
C. Podatek OFE.
D. Ubezpieczenie Rentowe.
E. Ubezpiczenie wypadkowe.
F. Ubezpieczenie macieżyńskie.
G. Ubezpiczenie emerytalne.
Ad. A Ubezpieczenie to powinno pokrywać wszelkie koszty wszelkich chorób związanych z: leczeniem,
rechabilitacją, zapobieganiem, funkcjonowaniem ( + inwestycje ) służby zdrowia.
Ad. B. Ubezpiczenie to winno globalnie pokrywać i stanowić fundusz wypłat dla ubezpieczonych
za okres choroby. Obecnie pańwswtwo oszukuje społeczeństwo płacąc dopiero po miesiącu choroby.
( forma dodatkowego wyłudzania pieniędzy od przedsiębiorców ).
Ad. C. OFE do pełnej likwidacji ( może to być alternatywny podmiot opłacany z innych źródeł. )
Ad. D. Ubezpiczenie rentowe winno stanowić fundusz na pokrywanie rent dla niepełno sprawnych.
Kwota renty winna być uzależniona od aktualnych dochodów ubezpieczonego i pokrywać % ubytek
ich zdolności do zatrdnienia na wolnym rynku. Ubezpiczenie to winno także pokrywać skladkę ZUS
płaconą do ZUS od renty.
Ad. E. Fundusz wypadkowy powinien być wyłączony ze skałdki ZUS i być tworzony przez opłaty
wnoszone przez: np. Kierowców - fundusz wypadkowy od ubezpieczenia samochodów, Właścicieli
firm wypadko gennych np. górnictwo - fundusz wypadkowy górnictwa, służb specjalnych, itd.
Ad. F. Jest to fundusz zabezpieczenia bytu materialnego matek ( partnerów życiowych ) przez
okres opieki macieżyńskiej. Ubezpiczenie to winno także pokrywać skladkę ZUS
płaconą do ZUS od renty.
Ad. G. Jest to fundusz indywidualny ubezpieczonego stanowiący podstawę do wypłaty emerytury
we formie dywidenty od zgromadzonego wkładu. Fundusz ten po śmierci ubezpieczonego powinien
wchodzić w jego masę spadkową.
Uwagi:
Dotychczasowe wklady ubezpieczonych powinny zostać obliczone ponownie wg parytetu cen złota
naliczając mieśiąc do miesiąca i wyliczone wg nowych zasad.
Ubezpiczonemu emerytowi winno przysługiwać prawo do wybrania w całości ww funduszu
bez podawania przyczyn.
Przez lata to PSL blokował reformę rolnictwa teraz to on musi zabiegać o względy PO by rolnicy mieli ubezpieczenie a PO powinna twardo wyegzekfować czy wprowadzić ustawę gdzie rolnicy niezależnie od wielkości(jak przedsiębiorcy) płacą na NFZ-te 250 zł :D
Ktoś wie ile kosztuje dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne?