Pierwsze w Polsce, międzyuczelniane studia w zakresie opracowywania i wytwarzania gier komputerowych zostaną w przyszłym roku uruchomione wspólnie przez cztery śląskie uczelnie - poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach.



Uniwersytet Śląski, Akademia Ekonomiczna i Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Politechnika Śląska w Gliwicach tworzą nowy kierunek w ścisłej współpracy z biznesem. "Na Zachodzie czy w Japonii takie studia już są. Bardzo liczymy na to, że studenci pojawią się nie tylko z Polski, ale i z innych krajów, i że znajdą pracę nie tylko w Polsce" - powiedział prezes firmy Nicolas Games Tomasz Majka.

"Coraz więcej gier się sprzedaje, coraz więcej tworzy. Polscy producenci osiągają milionowe nakłady, ich gry są sprzedawane na całym świecie. Odpowiedź na zapotrzebowanie rynku mogła dać tylko zorganizowana grupa uczelni. Zdarzyło się coś, na co chyba cała nasza branża czekała. Uczelnie połączyły swoje siły, dały możliwość przekazania wiedzy, którą już zdobyliśmy, a jednocześnie wykorzystania potencjalnych zasobów w zakresie tworzenia kadr dla tej branży" - dodał.

Jak poinformował dr Paweł Jędrzejko z Uniwersytetu Śląskiego, każda z uczelni uczestnicząca w projekcie stworzy program o charakterystycznym dla siebie profilu, a student będzie korzystał też z zajęć na pozostałych trzech uczelniach. "Np. w Uniwersytecie Śląskim będziemy kształcić osoby odpowiedzialne za tworzenie narracji interaktywnej oraz tłumaczenie na inne języki. Na Akademii Ekonomicznej będą to specjaliści od zarządzania takimi projektami, marketingu takich projektów, kilka przedmiotów będą mieli od ASP, UŚ i Politechniki Śląskiej. Na Politechnice studenci będą programować i modelować gry, dostaną dodatkowe przedmioty od humanistów, artystów i ekonomistów. Na ASP to będzie głównie projektowanie graficzne" - wyjaśniał Jędrzejko.

Nie wiadomo na razie, ile miejsc na tym kierunku przygotują poszczególne uczelnie, ich władze spodziewają się jednak, że nabór będzie wielkim sukcesem. Podczas konferencji poświęconej rozpoczynającemu się nowemu rokowi akademickiemu w Uniwersytecie Śląskim podkreślano, że rozrywka interaktywna to najszybciej rozwijająca się gałąź show-biznesu. W zeszłym roku przychody z rozrywki interaktywnej przekroczyły dwukrotnie dochody z filmu.

Śląskie uczelnie zamierzają ubiegać się o granty, które pozwolą sprowadzić dla celów wykształcenia kadr najlepszych specjalistów tej branży, z ośrodków wskazanych przez biznes. Uczyć się od nich będą zarówno studenci, jak i doktoranci.

W 2008 r. Uniwersytet Jagielloński i Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie powołały wspólnie Europejską Akademię Gier, wspieraną również przez Krakowski Park Technologiczny. To środowiskowe studia podyplomowe w kilku specjalnościach - m.in. projektowanie mechaniki gier wideo czy animacja dźwięku w takich grach.