Kierownik jednostki samorządowej organizujący nabór powinien zapewnić przestrzeganie podstawowych zasad dotyczących tej procedury. Są to zasady: otwartości, konkurencyjności, jawności i równego dostępu do służby publicznej. Regułom tym powinien być podporządkowany cały proces rekrutacji zmierzający do wyłonienia spośród kandydatów na stanowisko urzędnicze najlepszego kandydata.
Procedurą naboru są objęte jedynie te stanowiska urzędnicze i kierownicze, w których podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę. Nie dotyczy to więc pracowników zatrudnionych na podstawie powołania (zastępcy wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnika gminy, powiatu, województwa) i wyboru (wójta, burmistrza, prezydenta miasta; starosty, wicestarosty, marszałka województwa, wicemarszałka).

Stanowiska objęte naborem

Zakres pracowników samorządowych objętych przepisami o naborze jest podwójnie ograniczony. Po pierwsze, dotyczy on stanowisk pracowników samorządowych zatrudnianych wyłącznie na podstawie umowy o pracę. Po drugie, chodzi tylko o stanowiska urzędnicze (w tym kierownicze). Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 z późn. zm.) dzieli stanowiska pracownicze w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich na sześć grup:
● kierownicze stanowiska urzędnicze,
● stanowiska urzędnicze,
● doradcy,
● asystenci,
● stanowiska pomocnicze,
● stanowiska obsługi.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: W jaki sposób należy przeprowadzić nabór na wolne stanowisko urzędnicze.
W pełnej wersji artykułu dowiesz się więcej na temat:

- Procedury w jednostkach organizacyjnych
- Gwarancji zachowania podstawowych zasad
- Wolnego stanowiska urzędniczego
- Ogłoszenia o wszczęciu procedury naboru
- Końcowy protokół i informacja