Kandydata na stanowisko dyrektora wyłania się w drodze konkursu organizowanego i nadzorowanego przez wójta gminy. Dyrektor kieruje szkołą, reprezentuje ją na zewnątrz, jest przełożonym wszystkich pracowników szkoły i przewodniczącym rady pedagogicznej.
Szkołą lub placówką kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora. Szkołą może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Nauczyciel dyrektorem

Generalnie stanowisko dyrektora poza wyjątkiem przewidzianym w art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty może sprawować osoba będąca nauczycielem, która spełnia kwalifikacje określone w art. 9 Karty Nauczyciela.

Sposób ogłoszenia

Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu. Zgodnie z nowelizacją z 4 marca 2010 r. ustawy o systemie oświaty, która weszła w życie 21 kwietnia, ogłaszanie, przeprowadzenie i nadzór konkursu na dyrektora publicznej szkoły i placówki należy do kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Tego samego dnia weszło również rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora.
W stosunku do dotychczasowych uregulowań prawodawca zrezygnował z obowiązku publikowania ogłoszenia o konkursie w co najmniej dwóch dziennikach, zarówno o zasięgu lokalnym, jak i wojewódzkim. W rozporządzeniu przyjęto, że podstawowym sposobem publikacji informacji o ogłoszeniu konkursu będzie jej zamieszczenie na stronie internetowej organu prowadzącego i w miejscu ogólnodostępnym w jego siedzibie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób. Ponadto, w zależności od tego czy organem prowadzącym dane przedszkole, szkołę lub placówkę jest jednostka samorządu terytorialnego czy inny organ – również odpowiednio, na stronie BIP właściwego kuratorium oświaty oraz na stronie BIP organu prowadzącego. Informacja taka będzie mogła być również zamieszczona w dzienniku o zasięgu wojewódzkim. Ogłoszenie takie powinno zawierać:
● oznaczenie organu prowadzącego publiczną szkołę lub placówkę oraz jej nazwę i adres;
● wskazanie wymagań wobec kandydatów na stanowisko dyrektora;
● wskazanie wymaganych dokumentów;
informacji o sposobie i terminie składania ofert (nie może być krótszy niż 14 dni od dnia ogłoszeni) oraz o sposobie powiadomienia kandydatów o terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego.



Procedura konkursowa

Szczegółowy tryb wyłonienia kandydata określają przepisy par. 2–8 rozporządzenia. W myśl par. 2 organ prowadzący wyznacza przewodniczącego komisji konkursowej, który kieruje jej pracami. Przewodniczący ustala termin i miejsce posiedzenia komisji, o czym powiadamia.
Posiedzenie komisji odbyć się musi nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od upływu terminu składania ofert przez kandydatów, wskazanego w ogłoszeniu konkursu. Prace tej komisji są prowadzone, gdy w posiedzeniu bierze udział co najmniej 2/3 jej członków.
Komisja, na podstawie złożonej oferty, podejmuje uchwałę o dopuszczeniu lub odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego. Uchwała ta zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Przesłankami odmowy dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego stanowi złożenie oferty po terminie, niedołączenie do niej wszystkich wymaganych dokumentów lub gdy kandydat nie spełnia wymagań wskazanych w ogłoszeniu. W czynnościach tych nie bierze udziału kandydat. O treści uchwały kandydaci dowiadują się z ustnej informacji przewodniczącego. Kandydat, któremu odmówiono dopuszczenia do konkursu, może w terminie trzech dni od uzyskania tej informacji wystąpić z pisemnym wnioskiem o podanie przyczyny niedopuszczenia do postępowania. Informację w tym zakresie powinien on otrzymać w terminie siedmiu dni od złożenia wniosku.
Komisja, po rozmowie z każdym z kandydatów dopuszczonych do postępowania konkursowego, dokonuje ich merytorycznej oceny. Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez nich koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego szkoły. Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania.
Komisja wyłania kandydata na dyrektora w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów. Brak spełnienia powyższego warunku w kolejnych możliwych trzech głosowaniach skutkuje stwierdzeniem nierozstrzygnięcia konkursu. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują obecni na posiedzeniu członkowie komisji.
Po zakończeniu obrad przewodniczący niezwłocznie powiadamia organ prowadzący o wyniku postępowania konkursowego oraz przekazuje temu organowi dokumentację postępowania konkursowego.
Przepis par. 9 rozporządzenia stanowi, że konkursy na stanowiska dyrektorów publicznych przedszkoli, publicznych szkół lub publicznych placówek ogłoszone i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzone są według dotychczasowych przepisów.



Wymagane dokumenty
Wójt może żądać od kandydata na dyrektora:
● uzasadnienia przystąpienia do konkursu oraz koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki,
● kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz obywatelstwo,
● życiorysu z opisem przebiegu pracy zawodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi posiadanie wymaganego stażu pracy oraz wymagane wykształcenie,
● zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych,
● aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego (w przypadku nauczyciela),
● karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego (w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego).
Ponadto złożenia oświadczeń o tym że:
● nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne, dyscyplinarne lub o ubezwłasnowolnienie,
● nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
● nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi,
● dopełnił obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego,
● ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych (w przypadku osoby niebędącej nauczycielem),
● wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.
Podstawa prawna
Art. 36, art. 36a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. nr 60, poz. 373).