Przedsiębiorcy, których dotknęła klęska powodzi, nie muszą osobiście odwiedzać Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, żeby rozliczyć się ze składek ubezpieczeniowych. Mogą to zrobić np. przez pocztę czy internet. Mogą też wystąpić o ulgi w spłacie należności.

Jak poinformował w piątkowym komunikacie ZUS, ułatwienia dotyczące wywiązania się przez przedsiębiorców z obowiązków związanych z opłacaniem i rozliczaniem składek na ubezpieczenie społeczne dotyczą firm położonych na terenach objętych powodzią .

Zakład powołał się na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, który przewiduje, że płatnicy składek mają możliwość złożenia w ZUS wniosków, dokumentacji ubezpieczeniowej i rozliczeniowej za pośrednictwem poczty, faksem lub drogą elektroniczną na adres (www.eup.zus.pl) bądź za pośrednictwem innej wskazanej osoby. "Ewentualne braki w złożonych w ten sposób dokumentach mogą być uzupełniane w terminie późniejszym" - wyjaśnił ZUS.

ZUS poinformował też, że każdy płatnik składek, którego firma znalazła się w trudnej sytuacji, np. z powodu powodzi, może wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek bądź rozłożenie ich na raty.