Szkolenia urzędników administracji samorządowej można sfinansować ze środków unijnych. Jeśli samorząd udostępni pomieszczenia i wniesie jako wkład własny wynagrodzenia szkolących się pracowników, projekt może zrealizować bezkosztowo.
O dotacje na szkolenia dla pracowników administracji samorządowej mogą się ubiegać gminy, powiaty i urzędy marszałkowskie, a także związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Wnioski mogą także składać firmy szkoleniowe, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe i jednostki naukowe.
Dofinansowanie nie może być przyznane podmiotom, które zgodnie z art. 211 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w ciągu trzech ostatnich lat dopuściły się wykorzystania środków publicznych niezgodnie z przeznaczeniem, wykorzystania z naruszeniem właściwych procedur, pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Nie można też otrzymać dotacji na organizację szkoleń kierowanych tylko do pracowników tych komórek organizacyjnych urzędów, które bezpośrednio zajmują się obsługą programów unijnych.

Dotacja nie tylko na szkolenia

Samorządy mogą otrzymać unijną dotację na organizację szkoleń, których celem jest podnoszenie jakości pracy urzędów administracji samorządowej, wdrażanie usprawnień zarządczych, wzmocnienie działów kadrowo-szkoleniowych oraz centrów zarządzania zasobami ludzkimi w urzędach samorządu terytorialnego, a także poprawa jakości stanowionego prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych.
Dofinansowana może być organizacja szkoleń ogólnych (czyli podnoszących sprawność wykonywania zadań, np. kursów informatycznych czy językowych), a także specjalistycznych, podnoszących merytoryczny zakres wiedzy pracowników, np. kurs dotyczący obsługi klienta czy kontroli i audytu. W ramach projektu urząd administracji samorządowej może skierować grupę swoich pracowników na studia podyplomowe.

Filary dobrego rządzenia

Gmina, powiat lub urząd marszałkowski, który ubiega się o dofinansowanie z UE, musi zadeklarować, że po zakończeniu projektu osiągnie co najmniej jeden rezultat w dwóch z trzech możliwych tzw. filarów dobrego rządzenia.



Partner gminy

Projekt szkoleniowy może być realizowany przez jednostkę samorządu terytorialnego samodzielnie lub w partnerstwie. Partnerem w projekcie może być stowarzyszenie lub związek jednostek samorządu terytorialnego, a także organizacja pozarządowa, szkoła wyższa lub instytucja szkoleniowa.
W przypadku jednostek sektora finansów publicznych partner niepubliczny do projektu musi zostać wyłoniony zgodnie z procedurą opisaną w art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jeśli o dofinansowanie ubiega się samodzielnie gmina, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski, może złożyć w odpowiedzi na konkurs tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Jednostka samorządu terytorialnego może też być partnerem w co najwyżej jednym projekcie.
Na etapie składania wniosku jednostkę samorządu terytorialnego i jej partnerów musi wiązać umowa (lub porozumienie), jednoznacznie określająca reguły partnerstwa. Powinna zwłaszcza wskazywać, który z podmiotów pełni rolę lidera odpowiedzialnego za całość projektu szkoleniowego i jego rozliczanie.
Minimalna wartość projektu powinna wynosić 50 tys. zł, a maksymalna nie może przekroczyć 5 mln zł. 10 proc. wartości każdego projektu musi stanowić wkład własny pochodzący z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która zamierza przeszkolić swoich pracowników. Jednak wkład własny nie musi być wnoszony tylko w formie pieniężnej. Gmina lub powiat może wnieść go w postaci rzeczowej, udostępniając na czas szkoleń własne budynki i urządzenia. Jako wkład własny można też zgłosić wynagrodzenia wypłacane urzędnikom uczestniczącym w szkoleniach w godzinach pracy.
Wartość wkładu własnego może być liczona według wartości rynkowej (np. sali udostępnionej przez urząd na szkolenia), a wydatki poniesione na jego oszacowanie można rozliczyć z przyznanej dotacji na szkolenia. Jeśli gmina, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski zdecyduje się na niepieniężną formę wniesienia wkładu własnego, może przeszkolić pracowników, nie ponosząc praktycznie żadnych kosztów.

Tryb konkursowy

Dofinansowanie jest przyznawane w trybie konkursowym w ramach Poddziałania 5.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej. Konkurs jest ogłaszany przez Departament Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
W 2010 roku zostanie on ogłoszony w III kwartale. Do podziału między samorządy będzie 200 mln zł. MSWiA chce zachęcić do ubiegania się o dofinansowanie samorządy, które w dwóch poprzednich konkursach w 2008 i 2009 roku nie skorzystały z dotacji na szkolenia. Ich projekty będą mogły otrzymać w konkursie dodatkowe punkty.
Przygotowanie projektu zgodnego z wymogami merytorycznymi jest trudne, wymaga minimum dwóch–trzech miesięcy przygotowań. Samorządy, które nie zatrudniają własnych pracowników doświadczonych w pozyskiwaniu środków unijnych, przy pisaniu wniosku o dofinansowanie mogą skorzystać z pomocy zewnętrznych firm doradczych. Wiąże się to jednak z pewnym ryzykiem finansowym w sytuacji, gdy wniosek nie otrzyma dofinansowania, ponieważ wydatki poniesione przed rozpoczęciem realizacji projektu nie mogą być refundowane.
W tegorocznym konkursie premiowane będą ponadto projekty, które zakładają uruchomienie nowej usługi dla jednostki samorządu terytorialnego, świadczonej za pomocą platformy ePUAP (aż 20 dodatkowych punktów). Dziesięć dodatkowych punktów będzie można otrzymać, jeśli wniosek przewiduje osiągnięcie co najmniej jednego rezultatu w każdym z trzech (a nie w obowiązkowych dla wszystkich dwóch) filarów dobrego rządzenia. Premiowane będą także projekty, w których co najmniej 20 proc. stanowią osoby należące do grupy wiekowej 45+.



Filary dobrego zarządzania
Filar I. Państwo prawa – przykładowe rezultaty służące podniesieniu jakości prawa:
● zmniejszenie wskaźnika uchwał j.s.t. uchylonych przez wojewodę;
● zmniejszenie wskaźnika uchwał j.s.t. uchylonych przez regionalną izbę obrachunkową;
● zmniejszenie wskaźnika decyzji administracyjnych uchylonych przez samorządowe kolegium odwoławcze;
● zmniejszenie wskaźnika aktów prawa miejscowego nieprzekazywanych przez j.s.t. do ogłoszenia w wojewódzkich dziennikach urzędowych;
● zmniejszenie wskaźnika aktów prawa miejscowego j.s.t. przekazywanych organom nadzoru po terminie.
Filar II. Skuteczność i efektywność – przykładowe rezultaty służące poprawie zarządzania w JST i jakości świadczonych usług publicznych:
● wdrożenie i rozwój systemu zarządzania jakością;
● wdrożenie budżetu zadaniowego;
● wdrożenie systemu monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju;
● stworzenie biura obsługi mieszkańców;
● wdrożenie systemu monitorowania satysfakcji klientów z jakości usług publicznych lub funkcjonowania urzędu;
● wdrożenie systemu rozwoju kompetencji kadr;
● zwiększenie skuteczności poboru opłat i podatków lokalnych.
Filar III. Partycypacja i przejrzystość – przykładowe rezultaty służące wzrostowi zaufania społecznego:
● wdrożenie procedury konsultacji społecznych;
● wdrożenie zasad przejrzystości urzędu poprzez publikowanie danych w Biuletynie Informacji Publicznej;
● przyjęcie kodeksu etycznego pracowników urzędu gminy (miasta), starostwa powiatowego albo urzędu marszałkowskiego oraz wdrożenie procedur postępowania w przypadku naruszenia kodeksu etycznego;
● wzrost liczby zadań publicznych realizowanych na podstawie zasady partnerstwa publiczno-prywatnego;
● wzrost liczby zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe.
Podstawa prawna
Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 84, poz. 712).