Nawet złego nauczyciela nie można zwolnić

autor: Artur Radwan21.04.2010, 08:45; Aktualizacja: 21.04.2010, 14:36

Dyrektorzy szkół, mimo że odpowiadają za jakość kształcenia, w praktyce nie mogą zwolnić źle uczących nauczycieli. Rząd deklaruje, że zmieni system ich awansu. Na razie to tylko deklaracje.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (47)

  • Marian(2010-04-22 09:35) Zgłoś naruszenie 00

    W artykule jest kilka przekłamań. Po pierwsze pani wiceprezydent z pewnością nie zasiadała w komisji awansującej nauczycieli na początku ich ścieżki zawodowej. Po drugie w tabeli dotyczącej awansu podane kwoty są kwotami brutto, i do tego szacowanymi przez MEN które mają być wypłacane od września br. Szkoda że autor artykułu nie raczył sprawdzić tych kwot - od wielu lat dane podawane przez MEN są średnio o 30% wyższe niż rzeczywiste pensje nauczycieli. Po trzecie - fakt że podczas odwoływania wspominanego nauczyciela dwukrotnie powoływano komisję świadczy o tym że doszło do uchybień ze strony dyrektora i wcześniejszej komisji. Gdyby dyrektor miał silne argumenty to zwolnienie nie zajęło by więcej jak 2 miesiące. Co do komentarzy - to nie nauczyciele mają wakacje tylko młodzież. Obowiązkiem nauczyciela (poza przysługującym mu urlopem) jest uczestniczenie w pracach szkoły także w czasie gdy nie ma zajęć dydaktycznych. Każdy może wybrać drogę nauczyciela, podobnie jak każdy może wybrać dowolną drogę kariery zawodowej. Dzielenie na lepszych nauczycieli i gorszą resztę społeczeństwa jest hipokryzją.

    Odpowiedz
  • konkret(2010-04-24 17:29) Zgłoś naruszenie 00

    do 35 JW Legnica -
    - podaj podstawę do określenia 95% miernych nauczycieli albo przeproś.
    - ZNP współpracuje z Rządem i p. Hall więc niczego nie bronią.
    - 36 lekcji w tygodniu to dopiero pańszczyzna, nauczyciel nie jest wstanie stale pracować w takim wymiarze godzin/ pokaż podobny przykład z EU /
    - to szkoła ma zatrudnić dobrego nauczyciela a żeby był dobry to musi mu stworzyć warunki do pracy i odpowiednie wynagrodzenie / 3tyś/ mieś to wstyd dla wykształconego człowieka/
    - pewnie jesteś dyrektorem nieudacznikiem i narzekasz na system - więc załóż prywatną szkołę i się wykazuj
    - NIE PISZ WIĘCEJ GŁUPOT. POZBĄDŹ SIĘ AGRESJI.

    Odpowiedz
  • ania(2010-04-22 12:07) Zgłoś naruszenie 00

    Stefan wiesz napewno, że nie mógł czy nie chciał bo to różnica. Dyrektorom z różnych względów nie chce się podejmować trudu zwolnienia nauczyciela nawet wtedy gdy prawo na to pozwala. A pozwala. Pisanie, że dyrektor nie może zwolnić złego nauczyciela to kłamstwo. Walka jest o to by można zwolnić każdego wg własnego widzimisię. Nawt wtedy gdy jest dobry ale trzeba zwolnić dla znajomego etat, albo gdy robi zbyt duzo i jest przez to upierdliwy.

    Odpowiedz
  • stefan(2010-04-22 14:10) Zgłoś naruszenie 00

    Ania, nie zgadzam się.
    Sytuacja nauczyciela, którą opisałem dotyczy przypadku, gdzie dyrektor chciał zwolnić go za wszelką cenę, ale nie mógł. Po prostu przepisy na to NIE POZWALAJĄ. W Karcie Nauczyciela są wymienione KONKRETNE przypadki, kiedy można zwolnić nauczyciela. Ten, który ja opisałem tam nie występuje.
    Powiem więcej. Nawet gdyby nauczyciel przestał w ogóle przychodzić do pracy np. na kilka miesięcy bez żadnego powiadomienia szkoły - dyrektor też nie może go legalnie zwolnić.

    Odpowiedz
  • stefan(2010-04-22 14:11) Zgłoś naruszenie 00

    A musi ciągle płacić wynagrodzenie (tzn. my, podatnicy musimy).

    Odpowiedz
  • konkret(2010-04-22 14:35) Zgłoś naruszenie 00

    do 20 Boy - wg materiałów statystycznych MEN 10,5% struktury wynagrodzenia nauczycieli to godziny ponadwymiarowe, wynikające z organizacji, czyli z 530tyś etatów nauczycielskich x10% = 53tyś wakatów/ bez nauczycieli przedszkoli a to jest 60tyś X 10% = 6tyś

    Odpowiedz
  • Lucyna(2010-04-22 20:27) Zgłoś naruszenie 00

    ha! a wiecie kto zostaje dyrektorem szkoły??? najbardziej kiepski nauczyciel! ale ma to swoje plusy, bo taki dyrektor nie szkodzi już dzieciom...

    Odpowiedz
  • Mural(2010-04-22 19:18) Zgłoś naruszenie 00

    Boy, wątpię czy będzie lepiej, kosztem przywilejów. Jeżeli lepiej, to przede wszystkim "zamiast" przywilejów musi być porządna kasa. Ale to od lat nam się obiecuje i tak pozwoliliśmy sobie odebrać przywilej emerytalny wstecz, wbrew konstytucji za obiecanki 50 % podwyżek, które są babim latem na wietrze. A co do znajomości, to dalej kwitną, jak zwalnianie bo samorządy obcinają etaty w ramach źle pojętej oszczędności. Jestem bibliotekarką z 25 letnim stażem i wiem, że nie liczba uczniów decyduje o tym, ile biblioteka ma obłożenia i pracy, tylko jej wyposażenie i oferta. U mnie ja i koleżanka mamy ciągłe tłumy w biliotece, bo mamy ofertę wypracowaną ogromnym wysiłkiem. I dzieci pytają, dlaczego nie jest czynne dłużej. I wielokrotnie każą rodzicom czekać na nich, niechętnie wychodzą do domu.

    Odpowiedz
  • boy(2010-04-22 19:43) Zgłoś naruszenie 00

    Do konkret: 10,5% sturktur to znaczy 10,5% wynagrodzenia a nie ilości etatów. I tu się zgodzę. Do tego dochdzą jeszcze motywacyjne, wychowawstwo itp. Poza tym, nawet jeśli, to przy obecnych przepisach wynikających z KN ŻADEN samorząd nie zostawi nauczycieli na gołym etacie bo i tak musi my wypłacić za 6-7 nadgodzin aby wyrobić średnią, z której musi się rozliczyć. W ubiegłym roku 90% nauczycieli w moim mieście miało 18-20 godzin. W ubiegłym roku był płacz bo trzeba było zwolnić duuuużo nauczycieli aby Ci, którzy zostali mieli po te 6-7 nadgodzin. Bo i po co płacić ludziom za darmo, skoro możan zaĻłącić to samo ale za robotę.

    Odpowiedz
  • AgA(2010-04-23 08:40) Zgłoś naruszenie 00

    Już widzę rzeszę liżydupców dyrektorów. Dajcie ludziom zarobić i motywację do pracy a nie szukajcie dziury w całym. Za parę lat nikt nie przyjdzie uczyć do szkoły.Wszystkie wyniki pracy nauczyciela mieszczą się w dokumentacji szkoły min. w dziennikach. Dyrektor niedługo stanie się bogiem. Już widzę...(patrz wyżej...)
    Pozdrawiam wszystkich belfrów

    Odpowiedz
  • JW - Legnica(2010-04-24 11:46) Zgłoś naruszenie 00

    95 % rzeczywiście to marni nauczyciele. Na forach wypowiadaja się w obronie obecnego systemu miernoty, a oba związki zawodowe bronią KN i systemu z którego maja profity. Do nich nie mozna mieć pretensji, bo robią to za co biorą kasę i są skuteczni. Za niereformowalny system odpowiadają rządzący. Pani Hall nie trzeba oglądać się na Broniarza tylko robić swoje. Rozgonić to towarzystwo, kontrakty 5-letnie pensja 6-7 tys. za 34-36 lekcje (a nie 18 godzin). To nauczyciel ma wykazywać się wynikami i chęcia utrzymania zatrudnienia, a nie dyrektor ma się męczyć z niedouczonym konformistą pozbawionym chęci i motywacji do pracy. W oświacie panuje komuna, czy się stoi czy leży etat się należy.

    Odpowiedz
  • filologini(2010-04-24 21:46) Zgłoś naruszenie 00

    Do 35 - Pracowałeś kiedykolwiek w szkole przez 20 lat przeciętnie po 25 godz. dydaktycznych tyg.? Pewnie nie. Więc nie bredź dobry czlowieku o 34-36 godzinach dydaktycznych, bo zaprawdę powiadam ci, że nie wiesz, co mówisz. Do każdej z tych godzin codziennie należy się przygotować. O innych czynnościach, które nauczyciel musi wykonać oprócz godzin dydaktycznych nie wspomnę, bo i tak nic z tego nie pojmiesz. Zwykłe skanowanie i drukowanie materiałów zajmuje mi tygodniowo ok. 2 godz. Mój tydzień pracy przekracza 45 godz. i mam to udokumentowane. Aby wykonywać swój zawód codziennie muszę wykazywać się sporą wiedzą i umiejętnościami. Praca w szkole jest bardzo stresująca. Odpowiadzam za wszystko, za życie, zdrowie, wiedzę i umiejętności uczniów oraz wszelkie ich niepowodzenia. Uczeń dziś praktycznie za nic nie odpowiada. Za kiepskie wyniki ucznia w nauce niemal zawsze odpowiedzialny jest nauczyciel, który nie potrafił ucznia zainteresować przedmiotem i 'wytłumaczyć' materiału. Coraz mniej w uczniach i rodzicach zwykłej ludzkiej wdzięczności za dodatkowy prywatny czas poświęcany ich dzieciom. Coraz więcej pretensji i oczekiwań. Zarabiam ok. 3300 PLN brutto. Jeśli na jakiś temat nie posiada się wiedzy, to lepiej zamilknąć niż się narażać na śmieszność. Chyba że kieruje tobą zwykła polska nikczemność, która każe bliźniemu dowalić ot tak dla fantazji. Nauczyciel jest wdzięcznym obiektem agresji, bo to zawód reprezentowany głownie przez kobiety.

    Odpowiedz
  • bob(2010-04-22 11:51) Zgłoś naruszenie 00

    Aaa skoro się wypowiada dyrektor Sikora to wszystko jasne. Ten dyrektor zjadł już wszystkie rozumy i puchnie.

    Odpowiedz
  • obiektywna(2010-04-27 13:47) Zgłoś naruszenie 00

    Kto wypisuje takie bzdury, że wyniki uczniów zależą od tego czy uczą ich młodzi nauczyciele? Jak zwykle ktoś sfrustrowany nie wiadomo zresztą czym, może tym, że nie ma pracy pisze głupoty o starszych nauczycielach, którzy mając wieloletnie doświadczenie świetnie uczą. Oczywiście, że zdarzy się odstępstwo, ale o młodych nauczycielach też nie można tylko w superlatywach. Solidność nie zależy od wieku. Bądźmy uczciwi w ocenach, chyba, że ktoś ma kłopoty z myśleniem. Ta dyskryminacja wiekowa jest upokarzająca, wszyscy kiedyś będziecie starzy i Wasze dzieci Wam za to odpłacą, o ile lansujecie takie teorie bez pokrycia. Wstyd, brak szacunku.

    Odpowiedz
  • obiektywna(2010-04-27 14:04) Zgłoś naruszenie 00

    Nie będę dalej czytać tych głupot, bo i mi się ciśnienie podnosi. Dyskryminacja starszych, doświadczonych nauczycieli, których powinniście po przysłowiowych rękach całować, a często doceniacie dopiero po dojściu do matury("jedynie wspaniałe lekcje polskiego mieliśmy w podstawówce, na maturze wracałem do tych wiadomości"),uczyli ich młodzi nauczyciela, ale to zapewne zbieg okoliczności, mieli pecha, bo znam wspaniałych młodych nauczycieli. To naprawdę wstyd, to tak jak brak szacunku do własnych rodziców, tylko dlatego, że są starzy. To po prostu podłość, a podłego człowieka nic nie wzruszy i niczego nie doceni, a plucie dla niego na innych,to codzienność, więc szkoda klawiatury. Mądrzy wiedzą jak jest naprawdę i to mnie przy życiu trzyma i daję siłę do sumiennej codziennej pracy.

    Odpowiedz
  • z(2010-04-27 14:25) Zgłoś naruszenie 00

    Szanowny Panie JW z Legnicy - Pan się chyba szaleju najadłeś. 36 godzin dydaktycznych tygodniowo? Pora wziąć tabletki i zacząć się leczyć. Inaczej tej wiadomości nie skomentuję, bo szkoda strzępić języka

    Odpowiedz
  • gucio(2010-04-29 13:09) Zgłoś naruszenie 00

    Popieram JW-Legnica.
    Wynagradzać dobrych nauczycieli i owszem.Nauczyciele mają dużo wolnego
    z tyt. specyficznej pracy, ale na litość boską jest to jedyna grupa, która broni
    komunistycznych przywilejów i wymaga nowych, tylko nikt nie wie dlaczego?
    Nikt nie sprawdza kwalifikacji nauczycieli pod względem fachowości, oni sami tego bardzo się boją. W firmach prywatnych zatrudniani muszą dobrze pracować, bo to, że ktoś jest inżynierem czy tokarzem to za mało.Musi pokazać, że nim jest.

    Odpowiedz
  • filologini(2010-04-29 22:15) Zgłoś naruszenie 00

    Gucio, przestań bredzić bo się ośmieszasz i obnażasz niezbyt ciekawą stronę swojej osobowości. Lepiej sobie postudiuj przepisy kulinarne zamiast wypowiadać się o pracy nauczyciela.

    Odpowiedz
  • popesel(2010-05-05 20:24) Zgłoś naruszenie 00

    Jestem za likwidacją szkół, przedszkoli i studiów-to one pozwalają wykształcić tych co będą krytykowały rządzących.
    Należy polskich podatników przywiązać do maszyn i pługów aby starczyło tylko na chleb i wodę, emerytury już zabraliśmy...

    Odpowiedz
  • English, German and IT teacher(2010-05-15 01:17) Zgłoś naruszenie 00

    Skąd wy bierzecie te bzdury, matko, aż mi się źle zrobiło - i to się nazywa Gazeta Prawna, zaraz spadnę ze śmiechu ze stołka-wy musicie się leczyć!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane