Obalamy mity: starsi nie zabierają pracy młodym

autor: Bartosz Marczuk17.03.2010, 09:08; Aktualizacja: 21.03.2010, 17:40

Jeśli nie chcemy, by zbankrutował system emerytalny, a później państwo, musimy pracować dłużej. Wciąż jednak wokół pracy starszych osób krążą mity. Jeden, niezwykle szkodliwy, mówi, że są mniej wartościowi – pisze Bartosz Marczuk.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (77)

  • z(2010-09-10 12:26) Zgłoś naruszenie 00

    Ja wchodzę na rynek pracy, z tego co widzę młodemu jest ciężko o znalezienie etatowej pracy (może to po części wina kryzysu), ale pracodawcy wolą zatrudnić emeryta na 0,5 etatu za grosze niż młodego, który z czasem będzie chciał czegoś więcej. Taka jest prawda, doświadczyłem tego na własnej skórze, mogą się Państwo ze mną nie zgodzić (rozumiem, że emerytury są skandalicznie niskie i ni da się żyć tylko z nich)

    Odpowiedz
  • lila(2010-03-29 10:11) Zgłoś naruszenie 00

    Statystyka ta statystyka dziwna ?? a dlaczego nie prowadzona jest ile statystyczne osób ? pracujących nie dożyło do emerytury /też chcielibyśmy wiedzieć ale na ten temat cicho- sza

    Odpowiedz
  • "człowiek ,człowiekowi"(2010-03-28 15:43) Zgłoś naruszenie 00

    P Bartoszu nie chciałam pana urazić proszę tylko żeby pan pomógł ! Przepraszam jeśli uraziłam

    Odpowiedz
  • człowiek człowiekowi gotuje los na tej ziemi!(2010-03-28 15:35) Zgłoś naruszenie 00

    Przeczytałam cały artykuł P. Bartoszu jest pan w dużym błędzie ,życzę zdrowia długiego i też choroby i problemów chciałabym widzieć jak pan sobie da radę .Ponadto mam 25 lat chodzę do poradni Reumatologicznej rocznik 69 i już ma dosyć pracy 35 lat rozumiem ale dłużej nie! , moje dziecko szuka pracy i jest ciężko na rynku bo najlepiej zatrudnić na czarno tylko jak długo kto go uczy szarej strefy mam pytanie jak ma zarobić na siebie na stare lata ? jakie mamy socjalne w tym kraju?

    Odpowiedz
  • abaja(2010-03-27 20:06) Zgłoś naruszenie 00

    popieram poz. 48

    dodam ze p. Marczuk przytacza średnia statystyczą i to ze w Polsce najkrócej sie pracuje napewno ma na mysli tylko tych co po 15 latach ida na emeryturę. Natomiast zapomniał przytoczyć tych co zaczęli pracować jako młodociani i dziś niektórzy maja ponad 40 lat stażu. Przytacza równiez że Polacy zyją coraz dłużej, to tez średnia GUS, ja dla odmiany proponuję by zrobił p.Marczuk reportaż z Centrum Onkologii a najlepiej w godz. 8-14. Owszem zyją dłużej ci co się bycza po 15 latach i cała rzesza VIP-ów.

    Odpowiedz
  • Anna(2010-03-27 10:16) Zgłoś naruszenie 00

    Smieszne,ale prawdziwe.Niedlugo wybiera sie na emeryture(kwiecien), bo koncze 60 lat.Pomimo wieku mam w sobie duzo zycia i jestem zdrowa kobieta.Ale jestem juz potwornie zmeczona.Nie wyobrazam sobie siebie i innnych w pracy w wieku np.66 lat.Smiem podejrzewac,ze wiele osob nie doczeka tej chwili czyli emerytury.Zalosny rzad, zalosne panstwo.To rozboj w bialy dzien.Ludzi traktuje sie jak roboty.Pracuje , pracuj dopoki bateria sie nie wyczerpie,a potem na smietnik.

    Odpowiedz
  • janjanx1(2010-03-26 18:45) Zgłoś naruszenie 00

    Do "ASa"
    Jezeli emerytura będzie obliczona ze wszystkich lat pracy,to ja zwolnię miejsce dla młodszego człowieka,a tu nas starych się obwinia o zabieranie pracy,zastanów sie nad soba i Tobie podobnych/nie ubliżając Ci/jaka będzie Twoja emerytura gdzie zarabiasz dzisiaj 1000zł.Pokaż mi drugie/normalne /państwo gdzie emerytury są tak niskie.Przelicz 40-lat pracy,choćby z tego tylko 40% składałbym do banku/byle jakiego/480 miesięcy x 400/składki,fundusze,ubezpieczenia/daje to około 190 000.Podziel to na 12-m-cy,daje to 16 000 i średnia długość życia emeryta 10 lat,to powinno być 1600 złotych na rękę dla emeryta,wtedy emeryt nie będzie dorabiał,liczę bank jak napisałem/ byle jaki z zerowym procentem/

    Odpowiedz
  • As(2010-03-24 14:47) Zgłoś naruszenie 00

    Karygodne, ze ludzie na wcześniejszych emeryturach mają prawo nadal pracować (i nie można ich zwolnić, bo są w wieku chronionym) i jednocześnie pobierać emeryturę. Pokażcie mi drugie takie państwo, w którym osoba pracująca pobiera emeryturę. No i mamy kryzys w ZUS. A młodzi roboty nie mają. I prawa do zasiłku dla bezrobotnych też nie.

    Odpowiedz
  • Kazik(2010-03-24 13:11) Zgłoś naruszenie 00

    Niestety artykuł jest tendencyjny ale taki jest trend w pisaniu gazet tzw. bulwarowych do których podąża gazeta prawna. Robi sie ludziom zamęt bez merytorycznej treści.
    Jestem z 49 kolega był 48 przy tym samym stazu pracy on jest od roku emerytem ja musze czekać na emeryturę jeszcze 5 lat . On dostał podwyżkę 100 zł a mi na razie nic + grożba zwolnienia.
    Społecznie podjeta decyzja jest dla rocznków 49+ i 54 + nie do zaakceptowania i niezrozumiała.
    Powinna być rozłożona w czasie a nie podjęta w sposób spektakularny pod koniec 2009 roku a do sprawy oddalenia veta prezydenta dołożyła się formacja prospłeczna (lewicowa) SLD.
    Mam nadzieje że przy wyborach będziemy pamiętać co obiecują i głoszą politycy a jak w praktyce realizacja.
    To gazeta prawna napisała że do roczników 49 i 54 im pózniej przejdą na emeryture tym będie ona mniejsza..
    Co do porównania do Szwecji to tam jak byłem w latach 70 było prawo że podstawową emeryture miał zapewniony każdy obywatel szwedzki.
    To minister tego rządu przyznała że błędem było przyjęcie rozwiązania jednczesnej pracy pobierania emerytury.

    Odpowiedz
  • asik(2010-03-23 12:54) Zgłoś naruszenie 00

    zgadzam się z 67 dodam jeszcze że zazwyczaj ci ludzie na emeryturze którzy jeszcze pracują mają już mieszkania i odchowane dzieci a młodzi nie mają nawet możliwości aby założyć rodziny usamodzielnić się i żyć godnie bo nawet jednego dochodu nie mają. Kiedy mają sobie wypracować emeryturę? skoro pracę dostaje sie wtedy gdy ktoś zejdzie i można zająć jego miejsce!!!

    Odpowiedz
  • Do 67. Magusa(2010-03-23 12:40) Zgłoś naruszenie 00

    MNie też rażą ludzie, którzy biorą emerytury i jeszcze pracują. Mało tego korzystają ze wszystkich przywilejów np. tańsze dojazdy itp. - chociaż mają dwa żródła utrzymania. Inni pracownicy żyją tylko z pensji i to bardzo skromnej - bo przecież ludziom po 55 roku życia pracodawcy nie chcą dawać ani podwyżek ani awansów - i tacy ludzie muszą patrzeć na to bezprawie. Za biurkiem siedzi osoba z emeryturą - wyluzowana i jeszcze zarabia - i my ograbieni z naszych przywilejów o całe 5 lat. Gdyby był wybór praca albo emerytura - to te wszystkie zajęte przez tych właśnie ludzi stołki (często są to intratne posadki) były dla ludzi młodych.
    Tak że PAnie Marczuk - nie pisz pan bzdur - bo problem jest inny - a rozwiązanie jedno - emerytura za staż pracy - conajmniej 35 lat k./40 lat.m. i zakaz pracy dla emerytów. Nie stać nas na to - aby jednym dawać podwójnie - innym nic.

    Odpowiedz
  • jio(2010-03-22 23:36) Zgłoś naruszenie 00

    Jest takie przysłowie, że "statystyka to trzeci rodzaj kłamstwa". I tylko taka refleksja, patrząc na ten wypocony art.

    Odpowiedz
  • Magus(2010-03-22 19:59) Zgłoś naruszenie 00

    Szanowny Bartosz Marczuk pisze prawdę starzy nie odbierają prace młodym. W instytucjach i jednostkach mundurowych są stworzone etaty tylko dla starych, gdyby mieli zatrudnić młodych to by etatów nie było. Panowie nie nudzą się jako mundurowi biorą po 4 tyś. emerytury i na cywilnym etacie 2,5 tyś. obowiązki służbowe tak duże, że żaden młody nie podoła. Grają na komputerach, siedzą na necie, obchodzą imieniny kolegów itp. Tak można pracować do śmierci. Kolego weź sobie 4 etaty oni żyją długo a emeryturę trzeba im płacić co miesiąc.

    Odpowiedz
  • Oburzony(2010-03-22 15:00) Zgłoś naruszenie 00

    Do autora tego idiotycznego artykułu. Trzeba mieć nierówno pod sufitem, żeby wysmarować taki stek bzdur. Tego się czytać nie da.
    Wszystko dokładnie wyssane z palca. Jakieś przykłady wzięte może z innego Kraju - bo napewno nie jest to artykuł o potrzebach ludzi starszych w Polsce. Dziwne, że młodzi ludzie - nic nie wiedzący - piszą w naszym imieniu.

    Odpowiedz
  • Emerytka 50+(2010-03-22 13:19) Zgłoś naruszenie 00

    Oczywiście wiele jest racji w powyższym artykule, ale co z tego? Gdybym nawet zdecydowała się dalej pracować to kto będzie chciał trzymać osobę starszą. Przecież w pracy akordowej , a taką wykonywałam ostatnio ,nie mam szansy w porównaniu z młodymi ludźmi, nie jest ważne, że jestem osobą dyspozycyjną, odpowidzialną,nie bojącą się nowych wyzwań. To wszystko niewiele znaczy, spowolnienie motoryki w wieku starszym stawia ludzi na przegranej pozycji. Biorąc to pod uwagę nie dziwcie się,że zwłaszcza kobiety "uciekają" na wcześniejsze emerytury. Przedsiębiorcy nie mają żadnego sentymentu dla osób po 50, dla nich liczy się wydajność i zyski, a że Państwo ma problemy z dotacjami do emerytur to nie ich problem, oni muszą dorobić się i takimi drobiazgami nie mają ochoty zawracać sobie głowy!

    Odpowiedz
  • pikuś(2010-03-22 09:15) Zgłoś naruszenie 00

    Do 61: Dotyczy również burdel - mamy?

    Odpowiedz
  • pandora(2010-03-21 23:54) Zgłoś naruszenie 00

    System emerytalny musi upaść, inaczej bedziemy stale jak rośliny w szklarni.
    Jezeli ludzie beda za 20 lat musieli pracowac do 80 roku a wszystko na to wskazuje życia to emerytury nie bedą wogóle potrzebne bo ludzie ich nie dożyją!
    Czy ktokolwiek widzi te oczywistości że jeżeli jakis sytem staje sie coraz mniej wydajny to pochłania coraz więcej środków ?
    ZUS musi paść, ludzie musza sami dysponowac własnym majątkiem.
    Obecnui emeryci powinni zostac opłacani z prywatyzacji, bo te fabryki i firmy oni budowali.
    Reszta stopniowo powinna skladac na siebie sama.
    Obowiązkowe skłądki na zus muszą zostac zniesione a ZUS musi zopstac zlikwidowany bo pozera ogromny procent na obsługę darmozjadów urzędników.
    Koniec z komuną.

    Odpowiedz
  • n(2010-03-21 20:57) Zgłoś naruszenie 00

    Ludzie powinni zrozumiec ze im dluzej sie pracuje tym lepiej.

    Odpowiedz
  • n(2010-03-21 20:56) Zgłoś naruszenie 00

    Wiek pracy do 67 lat - to samo tyczy sie kazdej grupy spolecznej.

    Odpowiedz
  • r(2010-03-21 17:55) Zgłoś naruszenie 00

    Jak zwykle hasła, hasła, hasła. Oczywiście, że nie odbierają roboty tam, gdzie noie mogą być zastąpieni. Problem dotyczy niektórych osób korzystających z przywilejów emerytalnych. Np. nauczyciel który przeszedł na emeryturę korzystając z dotychczasowych zasad dalej pracuje na cały etat w tej samej szkole. Dalej, policjant czy wojskowy "wczesny" emeryt, często z grupą inwalidzką pracuje na pełny etat w firmie ochroniarskiej. Jak w Policji w patrol pójść nie mógł bo był schorowany, jako ochrniarz odzyskał siły i zdrowie i zapieprza aż się kurzy po 300 godzin miesięcznie. I co najciekawsze nigdy nie płacił składek na emeryturę i nie płaci dalej, bo pracuje na umowę-zlecenie.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane