Chcemy, żeby szkoła była bardziej nastawiona na indywidualne potrzeby uczniów - powiedziała w poniedziałek w Białymstoku minister edukacji Katarzyna Hall informując o propozycjach zmian przygotowanych przez resort.

Minister wzięła udział w szóstej takiej regionalnej konferencji, podczas której środowisku związanemu z edukacją prezentowane są i dyskutowane proponowane rozwiązania. W Białymstoku wzięło w niej udział kilkaset osób.

"Chcemy, żeby szkoła była bardziej nastawiona na indywidualne potrzeby uczniów, dzieci" - powiedziała minister Katarzyna Hall na konferencji prasowej. Dodała, że ma temu m.in. służyć nowa podstawa programowa, która funkcjonuje od tego roku w przedszkolach, pierwszych klasach szkół podstawowych i pierwszych klasach gimnazjów, która w ciągu sześciu lat ma objąć wszystkie roczniki uczniów. "Oczekujemy, żeby pracując zgodnie z tą podstawą programową właśnie nauczyciel był nastawiony na wychodzenie naprzeciw indywidualnym potrzebom dzieci" - mówiła Hall.

Dodała, że chodzi zarówno o pomoc uczniom w przezwyciężaniu trudności w nauce, pomoc dzieciom niepełnosprawnym, ale także pomoc dzieciom zdolnym i wybitnie zdolnym w jakiejś dziedzinie, indywidualne podejście np. do dzieci, które wracają do Polski po kilkuletnim pobycie za granicą. "Żeby na to w szkole był znajdowany i planowany odpowiedni czas" - mówiła.

"To takie ogólne zadania szkoły, które chcemy wpisać w ramowe statuty, w odpowiednie rozporządzenia"

Hall powiedziała, że chce, by zespoły nauczycieli pracujących w poszczególnych klasach przeprowadzały analizę indywidualnych potrzeb uczniów. W rozpoznaniu problemów i sposobach na ich rozwiązanie bardziej niż dotychczas mają nauczycielom pomagać specjaliści z poradni pedagogiczno-psychologicznych. Uczniom miałyby być wręcz przygotowywane indywidualne programy edukacyjne.

Według Hall, przedszkole powinno być miejscem dobrego przygotowania dziecka do szkoły, szkoła podstawowa ma służyć pogłębieniu analiz w jakich aspektach dziecko wymaga wsparcia. Kolejne szczeble edukacji mają być natomiast ukierunkowane na pomoc uczniom w odkrywaniu i rozwijaniu pasji i zainteresowań, zdolności, predyspozycji oraz wybór drogi przyszłego kształcenia, zawodu. "To takie ogólne zadania szkoły, które chcemy wpisać w ramowe statuty, w odpowiednie rozporządzenia" - mówiła Hall.

Cykl regionalnych konferencji o planowanych zmianach w kształceniu zakończy się 26 kwietnia w Warszawie.