Rolnicy nie mogą doliczać okresów ubezpieczenia w ZUS

autor: Bożena Wiktorowska11.02.2010, 03:00; Aktualizacja: 11.02.2010, 09:12

Od ponad roku ubiegający się o wcześniejszą emeryturę z KRUS nie mogą doliczyć do stażu ubezpieczeniowego lat opłacania składek do ZUS. Związkowcy kierują w tej sprawie wniosek do Trybunału Konstytucyjnego.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (39)

  • 1949 - 42 lata stażu pracy(2010-02-11 06:23) Zgłoś naruszenie 00

    A co rolnicy to święte krowy inni urodzeni po 1948 roku muszą pracować m / 65 lat , k / 60 lat i w tym wypadku nie mówi się o długości stażu pracy . Czekam teraz na obiecane reformy emerytalne która by zniosła przywileje przechodzenia na emerytury ludzi młodych , zdrowych w sile wieku po 15 , 20 ,25 , 30 latach pracy / służby i rolników i rolniczek na renty strukturalne , oraz włączenia dużych grup społecznych zwolnionych dotychczas z płacenia składek na ZUS . Niedopuszczalne jest w państwie prawa by starzy schorowani ludzie pracowali na ludzi młodych będących na emeryturach , którzy pracują nadal .

    Odpowiedz
  • bez nadzieji(2010-02-11 07:53) Zgłoś naruszenie 00

    Do 1 Popieram i uważam, że skoro rolnikowi wystarczy 30 lat pracy do emerytury, to czemu innym zatrudnionym nie wystarczy 35 czy 40.
    To wszystko się nadaje do Strasburga, bo w kraju to nic nikt nie zmieni.
    Rolnicy biorą dotacje od których nie płacą podatku i wogóle cała ich składka to 68 zł na miesiąc,
    Może znajdzie się ktoś odważńy w tym kraju kto zacznie walczyć o sprawiedliwość.

    Odpowiedz
  • boora(2010-02-11 07:57) Zgłoś naruszenie 00

    Panie Serafin na co Pan oglada sie ,tak daleko jechac do Trybunału. inne grupy zawodowe juz dawno złozyły. Rolnicy ufaja Panu teraz jak nigdy i czekaja. sami sa bezradne ,nieudolne,zeby sobie wywalczyc. Prosze nie czekać ,bo naprawde nic z tego czekania nie bedzie,a poza tym Boni szykuje ustawe ,ze nie wiadomo co to znów bedzie .Niech Trybunał wypowie sie raz na zawsze ,czy pracę w ZUS mozna dołaczyc do Krusu.,

    Odpowiedz
  • 55(2010-02-11 08:35) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego 55 i 60 ??? Przecież już zabrano ten "przywilej". A może rolnicy to lepsi OBYWATELE naszego kraju ?!

    Odpowiedz
  • pies(2010-02-11 08:49) Zgłoś naruszenie 00

    To są zwykłe przepychanki, kiedy zacznie rządzić jakiś rozsądek. Skoro płacił skłaki do ZUS - to dlaczego sa one uniewaznione. Myślę, że dlatego bo nasze państwo potrzebuje łatac dziu, ażeby ją załatać to trzeba robic głupie rzeczy. Dalej Panie śerafin skarżyć ten stan rzeczy.

    Odpowiedz
  • won-tły(2010-02-11 08:50) Zgłoś naruszenie 00

    nie wiem o co afera przecież można zaliczyć w drugą stronę czyli okresy ubezpieczenia w KRUS do okresów ubezpieczenia w ZUS i świadczenie wypłaca wtedy ZUS

    Odpowiedz
  • 55(2010-02-11 09:04) Zgłoś naruszenie 00

    ...ale nie dla 55 i 60... to do won-tły

    Odpowiedz
  • ela(2010-02-11 09:12) Zgłoś naruszenie 00

    tak samo ZUS nie zalicza okresów jak pracowało się na roli jeżeli ma ktos przepracowane lata pracy ,ew tylko jako uzupełnienie czy to jest ok??

    Odpowiedz
  • szewc(2010-02-11 09:23) Zgłoś naruszenie 00

    ROLNICY NIE MOGĄ BYĆ ŚWIĘTYMI KROWAMI

    Im się wydaje, że są najpracowitsi, najmądrzejsi, nieskazitelni, a tak naprawdę tylko przez nich przemawia: chytrość, zawiść, chęć dorobienia się kosztem innych, cwaniactwo itp... itd...

    Tu pisze prawdę Ela

    Odpowiedz
  • obywatel(2010-02-11 09:51) Zgłoś naruszenie 00

    system emerytalny powinien byc upowszechniony, powina byc wlasnie mosliwosc doliczania wszystkich okresow pracy wazne ze byly oplacane skladki i proporcjonalnie od tego liczone emerytury.

    Odpowiedz
  • emeryt(2010-02-11 10:27) Zgłoś naruszenie 00

    Panie Serafin . Pan powinien to zrobić na drugi dzień po podpisaniu tego bubla . Pracownik może zliczać wszystkie okresy ubezpieczenia społecznego polskie i zagraniczne a rolnikowi nie wolno sumować nawet polskich . Jakie matoły to uchwalały .

    Odpowiedz
  • Miastowy(2010-02-11 10:38) Zgłoś naruszenie 00

    Czyli wychodzi na to że rolnicy pracujący tylko na roli nadal przechodzą na wcześniejsze emerytury kobieta 55 lat życia , mężczyźna 60 lat życia . A problem jest tylko urodzonych po 1949 roku którzy łączyli pracę na roli a część w innych gałęziach przemysłu itp dla nich jest blokada .
    Czyli rolnicy nadal są grupą uprzywiliowaną .

    Odpowiedz
  • obiektywna(2010-02-11 11:40) Zgłoś naruszenie 00

    niech każdy pyskujący na rolników kupi sobie troche ziemi - a możliwości jest dużo - popracuje, pozna smak tej pracy i dochodów i może wtedy się wypowie czy to są swięte krowy. A może by tak zerknąc na mundurowych ??? co ??, i innych darmozjadów !!!

    Odpowiedz
  • boora(2010-02-11 11:48) Zgłoś naruszenie 00

    Matoł Boni to wymyslił. a Fedak i Pawlak mu przyklepali. Kobiety i mezczyżni nadal przechodzą na emerytury w wieku 55 i 60lat. ale liczą im tlko pracę na samej roli. natomiast kto przyszedł pracowac do Krus z Zus ich staz pracy przepadł i nie wiadomo czy kiedykolwiek do czego bedzie zaliczony. zrobili zwykłe oszukaństwo na dwuzawodowcach. Potrzebna jest orzeczenie Trybumnału ,zeby to roztrzygnął ,czy Zus zalicza sie do Krusu.

    Odpowiedz
  • tomi(2010-02-11 11:56) Zgłoś naruszenie 00

    Temat KRUSu odgrzewany jest w Gazecie co jakis czas. Zastanawiam sie czemu nikt nie pisze ide dokładamy do ZUSu.
    Oto kilka danych
    W 1998 roku dotacje do ZUS i KRUS z budżetu państwa były na podobnym poziomie. Odpowiednio 12,7 mld zł i 11 mld zł. Stanowiło to w przypadku ZUS nieco ponad 9% budżetu państwa, a w przypadku KRUS niecałe 8%. W roku 2008 dotacja budżetowa do ZUS wyniosła już ponad 42 mld zł!!! Wzrosła więc ponad trzykrotnie i stanowiła już prawie 14% budżetu państwa! Dotacja do KRUS też co prawda wzrosła, ale tylko o niecałe 5 mld zł, a jej procentowy udział w budżecie państwa spadł do 5%!
    Dla tych co potrafia logicznie myslec pytanie - Który system wymaga „reformy”???

    Odpowiedz
  • Rozgoryczona(2010-02-11 12:23) Zgłoś naruszenie 00

    DLACZEGO ROLNICY NIE OPŁACAJĄ SKŁADKI ZDROWOTNEJ I LECZĄ SIĘ ZA DARMO I ZA DARMO JADĄ DO SANATORIUM A PRACOWNICY Z ZAKŁADÓW MUSZĄ OPŁACAĆ WSZYSTKO I JESZCZE SKŁADKI ZA ROLNIKÓW

    Odpowiedz
  • real 1953(2010-02-11 12:29) Zgłoś naruszenie 00

    To juz zakrawa na żart , jakie wczesniejsze emerytury ? To już nie wystarczy że wszyscy pozostali finansują już w zasadniczej części ich emerytury ? teraz jeszcze szukają możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę .
    Nie mam nic przeciwko wcześniejszemu przechodzeniu na emeryturę , pod jednym warunkiem że do takiej emerytury nikt by nie musiał dopłacać , a byłaby sfinansowana tylko i wyłącznie ze skapitalizowanych składek odprowadzonych przez zainteresowanego emeryta. Dlaczego wszyscy inni maja opłacać te absurdalne przywileje ???

    Odpowiedz
  • obywatel(2010-02-11 12:37) Zgłoś naruszenie 00

    Skandal zeby nie mozna zliczac wszystkich okresow sklladkowych czy to z dzialalnosci prywatnej czy rolnictwa czy pracujacego na etacie. problem jest w tym ze przywileje nie sa w tych grupach rowne.Czas upowszechnic ustawe

    Odpowiedz
  • Dobrze myślę ?(2010-02-11 15:02) Zgłoś naruszenie 00

    Skoro rolnikom ma się doliczać do stażu okres ubezpieczenia w ZUS, to ma się rozumieć, że dopuszczona będzie również sytuacja odwrotna tzn:
    60-latek z 45-letnim stażem pracy (ZUS), który rozpocznie działalność rolniczą powinien mieć prawo do wcześniejszej emerytury?

    Nasze przepisy emerytalne to kompletne dno, w całości nadają się do Trybunału.Osobom z ponad 40-letnim stażem pracy odebrano prawo do wcześniejszej emerytury.W myśl nowych przepisów co niektórzy, muszą przepracować 50 lat.Tymczasem politycy, związki zawodowe rozczulają się nad sytuacją mundurowych i rolników - grup, od których de facto powinno rozpocząć się całą reformę emerytalną. Wydłużenie aktywności zawodowej osobom z 40-letnim stażem pracy i ciągłe biadolenie nad krzywdą tych, którzy przepracowali 15 lat, lub odprowadzali grosze do KRUS-u to WSTYD I ŻENADA!

    Odpowiedz
  • Do 16(2010-02-11 15:49) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam się w 100%. Co do sumowania okresów to idea była słuszna a wykonanie mniej. Wyjściem byłoby wypłacanie częściowo emerytury ZUSowskiej i częściowo KRUSowskiej w stosunku odpowiadającym okresom ubezpieczenia w obu instytucjach.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane