Od połowy roku przedsiębiorcy, pracownicy i bezrobotni będą mogli elektronicznie składać oferty pracy w ogólnopolskim portalu internetowym zarządzanym przez resort pracy. Obecnie są one zbierane przez urzędy pracy.
Portal www.zielonalinia.gov.pl funkcjonuje od października 2009 roku. Ale już w czerwcu jego działanie ma być poszerzone m.in. o elektroniczną bazę ofert pracy i zatrudnienia. Te będą mogły być składane zarówno przez firmy, bezrobotnych, jak i poszukujących pracy.
– Składanie ofert oraz poszukiwanie pracowników będzie odbywało się drogą elektroniczną po wcześniejszym zarejestrowaniu i zalogowaniu na portalu – mówi Adam Bejda z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.
Sabina Drewniany z Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku-Białej dodaje, że obecnie firmy czy osoby poszukujące zatrudnienia mogą swoje oferty przesyłać drogą elektroniczną jedynie do urzędów pracy. Te jednak nie są dostępne on-line.
Dzięki zmianie na portalu zielonalinia.gov.pl zainteresowani będą mogli, zapoznać się z ofertami pracy z całej Polski. Do internetowej bazy będą mieli też dostęp Polacy, którzy wyjechali do Anglii czy Irlandii. Urzędy pracy będą przekazywały do portalu informacje o lokalnych rynkach pracy (m.in. o ofertach pracy) na podstawie umowy podpisanej między urzędem, a Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
– Takie porozumienia zawarliśmy z 14 wojewódzkimi urzędami pracy i z 63 powiatowymi urzędami pracy – mówi Wiesław Filar, kierownik projektu w Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Elektroniczna baza danych, która będzie dostępna na portalu, ma ułatwić pracodawcom poszukiwanie pracowników z konkretnymi umiejętnościami. Dzięki tzw. autoposzukiwaczowi przedsiębiorca otrzyma (drogą elektroniczną) informację, czy wśród ofert są takie, które spełnią określone przez niego wymagania.



– Firma otrzyma tzw. newsletter o kandydatach spełniających jej oczekiwania – mówi Adam Bejda.
Funkcjonujący od października 2009 roku portal www.zielonalinia.gov.pl jest zbiorem podstawowych informacji dla osób poszukujących pracy. Zawiera również poradniki dla firm o możliwościach zatrudnienia bezrobotnych (np. o dofinansowaniu wyposażenia stanowiska pracy bezrobotnego). Na portalu są również umieszczane informacje dotyczące sposobów poszukiwania pracy czy form aktywizacji bezrobotnych przez urzędy pracy (np. poprzez szkolenia).
Dzięki portalowi zainteresowani mogą także przez całą dobę przesyłać pytanie do konsultanta. Te mogą dotyczyć np. zasad uzyskiwania statusu bezrobotnego. Po kilku minutach zainteresowany otrzymuje odpowiedź. Jeśli jest z niej niezadowolony, może ponownie wysłać e-maila albo zadzwonić na infolinię na numer 19524, od poniedziałku do piątku od 8 do 18. Jeśli sprawa jest skomplikowana, konsultant przekierowuje telefonicznie rozmówcę do urzędu pracy w powiecie, w którym mieszka albo prowadzi firmę.
W call center w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku jest zatrudnionych 25 konsultantów. Docelowo ma ich tam pracować 50.
– Miesięcznie mamy około 2,5 tys. połączeń telefonicznych i odpowiadamy na kilka tysięcy e-maili. Blisko 90 proc. połączeń jest od osób bezrobotnych i poszukujących pracy – mówi Wiesław Filar.
1,89 mln bezrobotnych było w grudniu 2009 roku