Od ponad roku firmy coraz częściej kierują swoich pracowników na naukę języka niemieckiego. Powód: rozwijająca się współpraca handlowa z niemieckimi sąsiadami i perspektywa otwarcia niemieckiego rynku pracy.
Obecnie znajomością języka niemieckiego może się pochwalić 14 proc. Polaków - wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS. Jest to trzeci pod względem znajomości przez Polaków język obcy, po języku rosyjskim i angielskim. Jego popularność wciąż rośnie, przede wszystkim w komunikacji biznesowej.
- W tym roku, w porównaniu z rokiem ubiegłym, niemieckiego chce się uczyć coraz więcej klientów biznesowych. W związku z rosnącym popytem na kursy tego rodzaju wzrasta też ich jakość, a to dobry trend - mówi Mateusz Ślezioński, menedżer Instytutu Kultury i Języków Obcych Structura, w którym prowadzone są kursy dla ludzi biznesu.
Potwierdzają to szkoły językowe, które zwiększone zainteresowanie swoich klientów nauką języka niemieckiego tłumaczą m.in. rozwijającą się współpracą handlową Polaków z firmami niemieckimi. Znajomość języka niemieckiego jest niezbędna do rozmów handlowych czy negocjacji.
- Część pracowników wysyłana jest na kurs przez firmy w ramach przygotowanych przez nich programów podnoszenia kwalifikacji. Innym kursantom pracodawcy refundują część kosztów kursów. Są też tacy, którzy sami decydują się na udział w kursie językowym - wyjaśnia Mateusz Ślezioński.
Ze statystyk Instytutu Structura wynika, że ponad 66 proc. pracowników wybiera kursy standardowe, które łączą naukę gramatyki i mówienia. Z kolei blisko 27 proc. uczestników szkoleń językowych bierze udział w kursach konwersacyjnych. Do najbardziej intensywnych można jednak zaliczyć kursy indywidualne, na które decydują się przede wszystkim menedżerowie niższego i wyższego szczebla oraz zarządy spółek. Te kursy stanowią prawie 7 proc. wybieranych przez uczestników. Także kadra kierownicza coraz częściej decyduje się na szkolenia z języka niemieckiego. Blisko 60 proc. kursantów to osoby na stanowiskach kierowniczych.
Eksperci ze szkół językowych przewidują, że z chwilą otwarcia niemieckiego rynku pracy (najpóźniej do końca kwietnia 2011 r.), wzrośnie zainteresowanie nauką ogólnego języka niemieckiego, a nie profilowanego pod kątem biznesowym, który to rodzaj szkoleń jest najbardziej popularny obecnie.
ILE KOSZTUJE NAUKA NIEMIECKIEGO
Ceny kursów języka niemieckiego są uzależnione od szkoły, jej tradycji, renomy, sposobu i miejsca nauczania, a także liczby kursantów w danej grupie. Za kurs konwersacyjny, nastawiony głównie na naukę języka mówionego, trzeba zapłacić średnio 450 zł za semestr. Natomiast już za kurs takiego języka biznesowego klient zapłaci średnio 1150 zł. Z kolei indywidualne zajęcia to wydatek średnio 80 złotych za godzinę. Podczas takiego kursu klient uczy się rozmawiać z partnerem biznesowym, negocjować warunki różnego rodzaju umów.
14 proc. Polaków zna język niemiecki