System badania i oceny jakości kształcenia oraz pracy szkół wprowadza nowe rozporządzenie ministra edukacji o nadzorze pedagogicznym, które wchodzi w życie w poniedziałek. Określa ono m.in. zakres wymagań stawianych szkole i ma służyć poprawie jakości jej działania.

Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego wprowadzające nowy system oceny pracy szkół było tematem poniedziałkowego spotkania w Lublinie wiceminister edukacji Krystyny Szumilas z dyrektorami szkół i placówek oświatowych Lubelszczyzny.

Jak tłumaczyła wiceminister chodzi m.in. o zbadanie, czy działania prowadzone w szkole sprzyjają efektom kształcenia, czy powodują, że uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki i są coraz lepiej przygotowani do dorosłego życia we współczesnym świecie.

Badanie pracy szkoły - nazywane w rozporządzeniu ewaluacją - będzie dotyczyć czterech różnych obszarów jej działania. Badane będą: efekty pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; procesy i działania prowadzone w szkole służące jej rozwojowi; funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym a zwłaszcza w zakresie współpracy z rodzicami; jakość zarządzania daną placówką.

Szkoła w każdym z tych obszarów podlegać będzie ocenie, której skala została określona od poziomu A (bardzo o wysoki stopień spełniania wymagań) do poziomu E (bardzo niski). Jeśli dla choćby jednego z badanych obszarów ustalony zostanie wynik na poziomie E, w szkole będzie musiał być opracowany i przeprowadzony w tej dziedzinie plan naprawczy.

Ewaluację szkół i placówek oświatowych będą przeprowadzać wyspecjalizowane grupy wizytatorów z kuratoriów oświaty. Badanie to ma się odbywać co najmniej raz na pięć lat w danej szkole. Raport z ewaluacji będzie przekazywany dyrektorowi oraz organowi prowadzącemu szkołę czy placówkę.

Jak podkreśliła Szumilas, rozporządzenie wprowadza narzędzia do badania i oceny pracy szkoły, czego dotąd brakowało i dlatego dotychczasowy nadzór i kontrola wizytatorów w szkołach dotyczyła głównie spraw prawno-organizacyjnych. "Po raz pierwszy spisano w rozporządzeniu wymagania stawiane polskiej szkole" - powiedziała Szumilas.

Wiceminister dodała, że wymagania wobec szkół dotyczą wielu różnych spraw, m.in. osiągania jak najlepszych wyników na miarę możliwości uczniów, aktywizowania uczniów, indywidualizowania nauczania, współpracy z rodzicami, współpracy nauczycieli na rzecz uczniów.

Wgląd do raportu z ewaluacji będą mogli mieć rodzice, dla których - jak zapowiedziała Szumilas - raport ten może być dużą pomocą przy wyborze szkoły dla dziecka.

Rozporządzenie wprowadzające nowy system badania jakości pracy szkół minister edukacji Katarzyna Hall podpisała 7 października.