O tym, który towar jest kupowany, decyduje nie tylko jego jakość, ale także właściwe wyeksponowanie go na półkach sklepowych. Za odpowiednie ustawienie produktów odpowiada merchandiser. Jego głównym zadaniem jest takie wyróżnienie towaru, które zapewni największe zainteresowanie klientów.

– Są pewne kategorie produktów, które dobrze jest wykładać w konkretny sposób. Przykładowo, jeżeli właściwie ułożymy szampon do włosów, mamy szansę sprzedać również pasującą do niego odżywkę – mówi Piotr Haman, prezes zarządu Merchandiser.

Merchandiser powinien znać i umieć wykorzystać mechanizmy, które towarzyszą nabywaniu towarów, np. praktyczne wykorzystanie zasad postrzegania kolorów, przestrzeni, wielkości. Przydatna w tym zawodzie jest również wiedza z zakresu zarządzania emocjami klientów.

Do zadań merchandisera należą dbałość o właściwą ekspozycję towarów, porządkowanie półek, przygotowywanie propozycji zamówień oraz organizowanie imprez promocyjnych. Powinni oni również uzyskiwać informacje o potrzebach klientów oraz metodach konkurencji. Merchandiser zarabia 7–10 zł na godzinę.