Ministerstwo edukacji przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek. Projekt został przekazany do konsultacji. Zacznie obowiązywać po siedmiu dniach od jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Projekt został przekazany do konsultacji. Zacznie obowiązywać po siedmiu dniach od jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Resort nauki proponuje, żeby stanowisko wicedyrektora przedszkola, szkoły i innych placówek oświatowych będzie mógł zajmować nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany. Do zajmowania takiego stanowiska wystarczy trzyletni staż pracy w szkole.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie nie wskazuje, z jakim stopniem awansu zawodowego nauczyciel może zajmować stanowisko wicedyrektora szkoły. Do jego objęcia wymagany jest jednak co najmniej czteroletni staż w oświacie. W przypadku stanowiska dyrektora wciąż będą o nie mogli się ubiegać wyłącznie nauczyciele z dwoma najwyższymi stopniami awansu zawodowego (mianowanego lub dyplomowanego).
– Popieramy takie rozwiązanie, bo o wyborze zastępcy dyrektora powinny decydować kompetencje nauczyciela, a nie jego status zawodowy – mówi Joanna Berdzik, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.
Jej zdaniem bardzo często nauczyciele o najwyższych stopniach awansu nie mają odpowiednich kompetencji do zajmowania stanowisk kierowniczych. Z tymi argumentami nie zgadza się jednak Andrzej Antolak z Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność. Podkreśla, że dyrektor szkoły ma m.in. za zadanie pomagać nauczycielom w wykonywaniu ich obowiązków i przeprowadzać ocenę ich pracy.



– Nie wyobrażam sobie, że w ramach nadzoru dyrektorskiego nauczyciel kontraktowy będzie dokonywał oceny pracy nauczycieli dyplomowanych i mianowanych – dodaje.
Inne zagrożenie z wprowadzeniem możliwości zajmowania stanowiska wicedyrektora przez młodego nauczyciela dostrzega Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Kultury Forum Związków Zawodowych. Według niego taka zmiana doprowadzi do tego, że zastępca dyrektora w postaci nauczyciela kontraktowego będzie pełnił nadzór nad innym pedagogiem, który jest opiekunem jego stażu.
Kolejne zmiany przewidują, że dyrektor szkoły będzie mógł też powierzyć stanowisko swojego zastępcy osobie niebędącej nauczycielem.
– To bardzo dobre rozwiązanie, bo dyrektor może się zajmować jakością nauczania, a jego zastępca sprawami finansowymi szkoły – ocenia Joanna Berdzik.
Projekt rozporządzenia wprowadza również ograniczenia w zakresie możliwości powierzania stanowiska dyrektorskiego osobie niebędącej nauczycielem. Obecnie wymagane jest wykształcenie wyższe magisterskie (bez względu na kierunek wykształcenia) i pięcioletni staż pracy. Po zmianach o stanowisko dyrektora będzie mogła się ubiegać osoba, która posiada wykształcenie wyższe magisterskie wyłącznie z zakresu zarządzania lub posiada w tym zakresie studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą. Wymagany staż dla tych kandydatów wciąż będzie wynosił pięć lat, ale w tym okresie kandydat musi się wykazać dwuletnim doświadczeniem na stanowisku kierowniczym.
97,5 tys. nauczycieli kontraktowych pracuje w szkołach