Ministerstwo zdrowia przygotowało nowe rozporządzenie dot. reklamy produktów leczniczych. Jest ono bardziej precyzyjne i dostosowane do dyrektywy UE. Projekt został dziś przekazany do konsultacji społecznych.

W porównaniu do obecnie obowiązującego rozporządzenia z 2002 r., wyodrębniono rodzaje reklam produktów leczniczych kierowanych do: publicznej wiadomości, osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Resort zdrowia podkreśla, że jasno określone zasady wpłyną pozytywnie na rywalizację i uczciwą konkurencję.

Zgodnie z rozporządzeniem, reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości w aptekach nie może ograniczać powierzchni ekspedycyjnej; musi być rozmieszczona w sposób uporządkowany w stałych, wydzielonych miejscach. Reklama w ZOZ-ach może być rozmieszczana jedynie w poczekalniach dla pacjentów, nie może polegać na stosowaniu form dźwiękowych i audiowizualnych.

Reklama w formie wizualnej musi zawierać określone ostrzeżenie

Reklama w formie wizualnej musi zawierać ostrzeżenie: "Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą". Ma być ono zamieszczone w dowolnej części reklamy, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 10 proc. jej powierzchni, w taki sposób, aby tekst wyróżniał się od tła płaszczyzny i był czytelny.

Ostrzeżenie w reklamie audiowizualnej należy umieszczać w dolnej części, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 20 proc. jej powierzchni. Musi ono być także odczytane w sposób wyraźny w języku polskim i ukazywać się na ekranie nie krócej niż 5 sekund.