ZUS rozpocznie w tym roku budowę platformy informatycznej, która umożliwi m.in. sprawdzanie danych zapisanych na kontach ubezpieczonych, składanie wniosków i dokumentów.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce w tym roku uzyskać ponad 100 mln zł z funduszy UE i przeznaczyć je na budowę portalu informacyjnego. Otrzymanie tych pieniędzy jest już niemal przesądzone.
– Docelowo każdy ubezpieczony, wpisując swój numer PESEL, będzie mógł sprawdzić stan oszczędności na koncie emerytalnym – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS.
Według Katarzyny Dejer, wicedyrektora Departamentu Kontrolingu ZUS, środki z UE ułatwią funkcjonowanie zarówno przedsiębiorcom, jak i ubezpieczonym. W czerwcu 2008 r. rozpoczęto już realizację projektu Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS, który jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Będzie to tym bardziej możliwe, bo jak wskazuje Wiesław Paluszyński, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, ZUS zakończył porządkowanie swojego systemu informatycznego.
– Umożliwi to wprowadzenie w ciągu dwóch lat standardów obsługi klientów od dawna obowiązujących w bankach. Każdy ubezpieczony powinien mieć możliwość sprawdzenia, czy pracodawca wpłaca np. składki na emeryturę czy rentę – mówi Wiesław Paluszyński.
Przemysław Przybylski uważa, że zainteresowanie taką formą usług może być duże. Wskazuje, że w ciągu niespełna dwóch lat funkcjonowania tzw. Elektronicznego Urzędu Podawczego klienci ZUS skorzystali z niego 17 tys. razy. Najczęściej składano wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami, o które wystąpiło prawie 9 tys. firm. Można też złożyć tam wniosek o zwrot nadpłaconych składek i o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek. Odpowiedź ZUS trzeba jednak odebrać osobiście.
– Przedsiębiorcy oczekują jednak, aby mogli otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu przez internet. Uproszczenie procedury jest niezwykle ważne dla firm, które uczestniczą w przetargach i praktycznie co trzy miesiące muszą otrzymać od ZUS taki dokument – uważa Wiesław Paluszyński.
Eksperci zwracają uwagę, że sama procedura składania e-wniosku jest dobra. Dokument taki wysłany drogą elektroniczną otrzymuje unikalny numer, podawany w poczcie zwrotnej w Urzędowym Poświadczeniu Odbioru Wniosku. Dzięki niemu na specjalnej podstronie można uzyskać informacje o stanie zaawansowania sprawy.
– Aby złożyć wniosek w formie elektronicznej, wystarczy mieć dostęp do internetu oraz posiadać bezpieczny e-podpis kwalifikowany – dodaje Przemysław Przybylski.
871 tys.
firm przesyła do ZUS dokumenty podpisane e-podpisem