Każdy pracodawca może czasowo wypożyczyć swoich pracowników innemu pracodawcy. Może to w szczególności uczynić w razie przejściowego spadku zapotrzebowania na pracowników. Jakie warunki musi spełnić, aby wypożyczenie to było zgodne z prawem?

Możliwość wypożyczenia pracownika innemu pracodawcy przewiduje art. 1741 k.p., zgodnie z którym pracodawca może, za zgodą pracownika wyrażoną na piśmie, udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres ustalony w zawartym w tej sprawie porozumieniu między pracodawcami.
Pracodawca, który chce wypożyczyć pracownika innemu pracodawcy, powinien więc zawrzeć z nim porozumienie dotyczące przejścia pracownika oraz uzyskać zgodę pracownika na to przejście. Zgoda ta powinna być wyrażona na piśmie.
Przepis nie stanowi, w jakiej formie powinno zostać zawarte porozumienie. Dla celów dowodowych wskazane jest jednak, żeby było ono zawarte w formie pisemnej. Porozumienie powinno określać pracodawcę macierzystego oraz pracodawcę, do którego jest kierowany pracownik, a ponadto okres, na jaki nastąpi przejście pracownika oraz zakres jego obowiązków. Wskazane jest także, żeby porozumienie określało wynagrodzenie pracownika.
W czasie, w którym pracownik wykonuje pracę dla innego pracodawcy, pracodawca macierzysty udziela mu urlopu bezpłatnego. Pracownik pozostaje zatem w tym czasie w dwóch stosunkach prawnych - z pracodawcą macierzystym oraz z nowym pracodawcą. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 14 lutego 2002 r., V CKN 748/00, z którego wynika, że stosunek pracy z pracodawcą macierzystym trwa nadal i ulega jedynie zawieszeniu. W zależności od okoliczności, z nowym pracodawcą może być zawarta umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna (np. umowa zlecenia). W związku z tym, że prawa i obowiązki stron mogą być określone w tej umowie w sposób autonomiczny, możliwe jest pogorszenie warunków pracy i płacy w stosunku do tych wynikających z umowy z pracodawcą macierzystym. Okres urlopu bezpłatnego udzielonego pracownikowi w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy wlicza się do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u dotychczasowego pracodawcy.
Należy zauważyć, że wypożyczanie pracowników innemu pracodawcy nie powinno mieć charakteru stałego. Byłoby to sprzeczne z przepisami prawa pracy, bowiem obowiązkiem pracodawcy jest zatrudnienie pracownika w ramach określonego stosunku pracy. Działalność polegającą na wypożyczaniu pracowników prowadzą agencje pracy tymczasowej na podstawie ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608).
AGNIESZKA LECHMAN-FILIPIAK
radca prawny kancelaria Linklaters
Agnieszka Lechman-Filipiak, radca prawny kancelaria Linklaters / DGP