Zdaniem minister edukacji narodowej Katarzyny Hall, konieczna jest zmiana systemu wynagradzania nauczycieli na bardziej elastyczny, który umożliwi motywowanie ich do lepszej pracy wysokością płac.

"Żeby ci zaangażowani nauczyciele mogli być jakoś wyróżniani finansowo - wydaje mi się, że właściwszy byłby sposób wynagradzania nauczycieli związany z ich zaangażowaniem w pracę, niż tylko z mechanicznym przyporządkowaniem do stażu pracy " - powiedziała Hall w czwartek w Rzeszowie na konferencji prasowej.

Podkreślała też konieczność wyższego wynagradzania początkujących nauczycieli, którzy w porównaniu z krajami UE są na "szarym końcu".

Nasz początkujący nauczyciel jest na szarym końcu

"Myśmy liczyli, jak się ma średnie wynagrodzenie początkującego nauczyciela w stosunku do Produktu Krajowego Brutto na tle innych krajów i na tym tle nasz początkujący nauczyciel jest na szarym końcu, ale na przykład nauczyciel po 20 latach pracy już nie. Ja bym chciała, żeby te proporcje nie były tak sztywne" - mówiła.

Dodała, że właśnie w tym kierunku prowadzone są rozmowy ze związkami zawodowymi nauczycieli, żeby umożliwić bardziej elastyczny system wynagrodzeń.

Rozmowy z oświatowymi związkami zawodowymi nt. wynagrodzeń zaplanowane są na 10 czerwca.

Minister odniosła się także do problemu gimnazjalistów, którzy na egzaminach końcowych nie odpowiedzieli na pytanie z lektur, których nie omawiali. Zapowiedziała, że decyzję w tej sprawie podejmie po 12 czerwca, bowiem do tego terminu Centralna Komisja Egzaminacyjna ma przedstawić swoje stanowisko.

"My przy pomocy kuratorów oświaty próbowaliśmy zdiagnozować jak szeroki jest to problem, w ilu szkołach uczniowie nie czytali tych lektur (nauczyciele nie zalecili tego - PAP) natomiast bardzo jestem ciekawa, na ile się to pokrywa z tym, co zaobserwuje Centralna Komisja Egzaminacyjna. Zależnie o tego, jak rozległy jest to problem przy ocenianiu prac, zaproponuje kryteria oceniania. Dopiero wtedy będę się do tego odnosić" - zaznaczyła.

Minister edukacji uczestniczyła w Rzeszowie w debacie poświęconej założeniom programowym planowanej reformy systemu edukacji. Debaty takie trwają od kwietnia i były przeprowadzane w każdym województwie. Podkarpacie jest ostatnim regionem, gdzie zorganizowano debatę na ten temat.