statystyki

Digitalizacja dokumentów możliwa również w PPK. Mimo stanowiska PFR, PIP i instytucji finansowych

autor: Łukasz Kuczkowski29.10.2020, 08:37; Aktualizacja: 12.11.2020, 12:13
Polski Fundusz Rozwoju, Państwowa Inspekcja Pracy oraz część instytucji finansowych podnoszą, że dla ważności składanych oświadczeń konieczne jest zachowanie formy pisemnej. Niemniej jednak nie wynika to z przepisów i takie podejście należy odrzucić ze względów prawnych

Polski Fundusz Rozwoju, Państwowa Inspekcja Pracy oraz część instytucji finansowych podnoszą, że dla ważności składanych oświadczeń konieczne jest zachowanie formy pisemnej. Niemniej jednak nie wynika to z przepisów i takie podejście należy odrzucić ze względów prawnychźródło: ShutterStock

Na składanie niektórych oświadczeń w postaci elektronicznej lub dokumentowej nie chcą zgodzić się Polski Fundusz Rozwoju, Państwowa Inspekcja Pracy i część instytucji finansowych. Taki zakaz nie wynika jednak z przepisów. Nie ma również sankcji za niezachowanie formy pisemnej.

Panująca epidemia wymusiła na wielu przedsiębiorcach rozpoczęcie digitalizacji wielu procedur na linii pracodawca – pracownik. Częsta nieobecność w pracy wynikająca z pracy zdalnej, ograniczenia w kontaktach – to wszystko utrudnia uzyskanie własnoręcznych podpisów przez osoby reprezentujące przedsiębiorców i samych pracowników. Konieczność przesyłania dokumentów w celu ich podpisania potrafi być logistycznym wyzwaniem, zajmuje czas i kreuje koszty. Jednym słowem – używanie papieru w obecnych okolicznościach wiąże się z dużymi utrudnieniami i jest po prostu nieefektywne.

Więcej przeczytasz w książce "Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy" >>>>

Oświadczenia w pracowniczych planach kapitałowych

Jednocześnie kilkadziesiąt tysięcy polskich firm kończy właśnie wdrażanie pracowniczych planów kapitałowych. PPK mają na celu gromadzenie środków na starość i przede wszystkim poprawę sytuacji finansowej osób na emeryturze. Z tego też względu programy te są stosunkowo mocno rozbudowane w zakresie różnych uprawnień pracowników (osób zatrudnionych) i odpowiadających im obowiązków pracodawców (podmiotów zatrudniających). Jak wynika z ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (dalej: ustawa), w ramach PPK może funkcjonować ok. 20 różnego rodzaju oświadczeń czy informacji, które mogą składać pracownicy lub które jest zobowiązany przekazywać pracodawca. Jest to całkiem sporo, a pamiętajmy, że liczbę tę trzeba jeszcze przemnożyć przez liczbę pracowników zatrudnianych u danego pracodawcy.


Pozostało 85% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (2)

  • majkel(2020-11-13 23:40) Zgłoś naruszenie 00

    W moim przypadku ppk już hula pewien okres, bo pracując w dużym zakładzie, byłem na pierwszej linii ognia programu. I póki co chwalę sobie całość, bo nic nie robię w tym kierunku, a finanse się odkładają....i to wszystko dla mnie na starość, kiedy emerytura może nie wystarczać.

    Odpowiedz
  • Basia(2020-10-30 17:52) Zgłoś naruszenie 00

    Mnie bardzo odpowiada oszczędzanie właśnie w ppk ,tu nie muszę pamiętać o tym ze trzeba co miesiąc odłożyć pieniądze. Same wpływają na konto i to jest bardzo wygodne.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane